Деятельность АМКУ в условиях военного положения
З початком агресії росії проти України та запровадженням воєнного стану Антимонопольний комітет України (АМКУ) перемістився з Києва у Львів.
Недавно АМКУ відновив діяльність у Києві, однак більша частина функцій комітету поставлена "на паузу" на період воєнного стану.
Відповідно до розпорядження, оприлюдненого 7 березня 2022 року, АМКУ вирішив до припинення чи скасування воєнного стану зупинити розгляд:
– заяв та справ про надання дозволу на узгоджені дії, концентрацію;
– заяв про порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
– заяв про захист прав/недобросовісну конкуренцію;
– заяв про надання попередніх висновків стосовно узгоджених дій, концентрації;
– заяв про перевірку/перегляд рішень АМКУ;
– повідомлень, заяв та справ про державну допомогу, листів про надання роз’яснень з питань застосування законодавства у сфері державної допомоги;
– скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель.
Розгляд справ, щодо яких не були ухвалені рішення до 25 лютого 2022 року, також припиняється.
Крім того, було вирішено зупинити розміщення в електронній системі закупівель рішення щодо скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель та строки надання інформації на вимоги та інші запити АМКУ, строки надання відповідей щодо яких припадали на 25 лютого 2022 року та пізніше.
Чи потрібно в умовах воєнного стану одержувати дозвіл на концентрацію та/або узгоджені дії?
Так. Незважаючи на згадане розпорядження, Верховна Рада не змінила положення профільного закону. Отже, учасники концентрацій та/або узгоджених дій не звільняються від необхідності подавати до АМКУ відповідні заяви.
Розуміючи певну правову невизначеність, АМКУ опублікував рекомендаційні роз’яснення щодо питань, пов’язаних з поданням та розглядом заяв на концентрацію та узгоджені дії під час воєнного стану. Згідно з ними, запроваджується спрощена форма подання заяв на отримання дозволів.
Якщо заява була подана, але учасники здійснили відповідні дії до одержання дозволу, встановлюється штраф до 51 тис грн. Ми не виключаємо, що після завершення воєнного стану ці нюанси будуть вирішені на законодавчому рівні.
Які наслідки спричинить неподання заяви?
Неподання заяви та здійснення дій може призвести до штрафу в розмірі 340 тис грн.
Чи розслідує АМКУ порушення законодавства про захист економічної конкуренції?
Розслідування, щодо яких не були ухвалені рішення до 25 лютого 2022 року, поставлені "на паузу". У разі подання заяви про порушення законодавства з високою вірогідністю розгляд такої заяви також буде призупинений.
Чи потрібно подавати повідомлення щодо державної допомоги, яка планується в умовах воєнного стану?
Ні. 13 квітня 2022 року набув чинності закон "Про внесення змін до пункту 52 розділу 9 "Прикінцеві та перехідні положення" закону України "Про державну допомогу суб’єктам господарювання" щодо застосування його положень в період дії правового режиму воєнного стану.
Відповідно до цього закону, державна допомога, що надається під час дії воєнного стану, допустима.
Її надавачі звільняються від обов’язку повідомлення про нову державну допомогу та про пропозиції щодо внесення змін до умов чинної державної допомоги, якщо така державна допомога надається під час дії воєнного стану та протягом одного року після його припинення або скасування та подання інформації про чинну державну допомогу, надану під час дії воєнного стану та протягом одного року після його припинення або скасування.
Чи відновився розгляд скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель?
Так. 14 квітня 2022 року АМКУ повідомив про поновлення роботи постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель.
Розгляд скарг здійснюватиметься відповідно до закону "Про публічні закупівлі" з урахуванням запровадженого в Україні правового режиму воєнного стану.