Изменения акциза на сигареты и налогообложения международных отправлений от 150 евро
Електронна комерція є найбільш швидко зростаючою галуззю у світовій економіці.
За прогнозами експертів, ринок транскордонної B2C електронної комерції у 2020 році зросте до 1 трильйона доларів США та близько 1 мільярда людей по всьому світу здійснюватимуть транскордонні онлайн-покупки товарів.
До 2022 року через транскордонну B2C електронну комерцію здійснюватиметься одна п’ята загального обсягу онлайн-роздрібних продажів.
Розвиток електронної комерції породив і розвиток маніпуляцій, пов’язаних із уникненням проходження належного митного контролю. У зв’язку з цим, багато країн переглядають умови для пересилання міжнародних відправлень в бік запровадження додаткового контролю.
Проблема напівлегальних операцій та незаконної транскордонної торгівлі не є національною або унікальною особливістю. Так, за даними наведеними Європейською комісією близько 5 млрд євро ПДВ щорічно втрачаються в ЄС через невідповідність у міжнародних онлайн-продажах.
Останнім часом відбувається суттєве зростання кількості малих відправлень із маніпулювання (як з боку відправника, так і одержувача) ціною товарів, подрібнення посилок, підміни інвойсів, заниження митної вартості товарів, підміни коду і країни походження товарів.
Маніпуляції та зловживання з малими партіями товарів в неторговому обороті спричинили істотні втрати для державних бюджетів багатьох країн.
Дані тенденції вже набули таких масштабів, що багато країн переглядають безподаткові ліміти та інші умови для малих поставок товарів (так званий некомерційний оборот) в бік їх посилення і запровадження додаткового контролю.
Так, для прикладу — з середини 2021 року ЄС пропонує створити новий "One Stop Shop" для імпорту, через який автоматично сплачувати ПДВ у місці продажу для всіх товарів, що імпортуються з-за меж ЄС, і переміщуються всередині ЄС.
Завданням цієї ініціативи є сприяння торгівлі, боротьба з шахрайством, забезпечення чесної конкуренції та забезпечення рівного підходу до онлайн учасників.
Також до другого читання до проєкту №4278 було додано норми щодо зміни ставок акцизів на нагрівальні тютюнові вироби (стіки), швидкість зростання акцизів на стіки зменшено з 320% до 200% у перший рік з подальшим зростанням до 320% протягом трьох років, в той час як швидкість зростання акцизів на сигарети залишено як і було заплановано раніше.
Які проблеми пропонують вирішити ці проєкти?
Положення законопроєктів №4278 та №4279 в цілому вбачаються позитивними та спрямованими на прогресивні зміни у адмініструванні відправлень, зокрема: електронне декларування відправлень, подання електронних реєстрів, посилення контролю за їх переміщеннями, визначення поштових операторів та експрес-перевізників податковими агентами тощо.
Запропоновані зміни сприятимуть прискоренню виконання митних формальностей, підвищать ефективність здійснення митного контролю таких товарів, вдосконалять процеси управління ризиками, що наразі, пов’язані з обмеженням інформації, щодо таких товарів.
Автоматизація процесу митного контролю та митного оформлення відправлень, а також аналіз інформації, що буде отримана із електронних реєстрів міжнародних поштових та експрес-відправлень, в тому числі щодо ідентифікації відправників та отримувачів, дозволить комплексно вирішити проблему ефективного адміністрування митними органами митних платежів.
Дозволить застосовувати систему аналізу ризиків для боротьби із незаконним переміщенням і відправленням заборонених товарів, контрафакту і т.п., надасть змогу запровадити більш зручну систему декларування та сплати митних платежів.
Серед основних змін — запровадження електронного декларування міжнародних поштових та експрес-відправлень. Також пропонується розширити перелік товарів, переміщення (пересилання) яких забороняється в міжнародних поштових та експрес-відправленнях
Інша важлива зміна — оподаткування ПДВ та митом товарів, що ввозяться на митну територію України у міжнародних поштових та експрес-відправленнях, якщо їх вартість перевищує 150 євро.
Абсолютна більшість норм є позитивною. В той же час збільшення бази оподаткування ПДВ операцій з ввезення на митну територію України товарів у відправленнях зі 100 євро до 150 євро — вбачається не доцільною.
Таке збільшення лімітів з одного боку надасть можливість громадянам отримувати товари без податків на більшу суму, що є вцілому позитивним, але з іншого боку — збільшить можливості для "сірих" схем, які будуються на використанні великим бізнесом пільги для фізичних осіб, коли отримуються поштовим каналом імпортні товари без податків і з них формуються комерційні партії для подальшого продажу на території України.
Акциз на сигарети
Правки щодо акцизів, які було підтримано профільним Комітетом до другого читання — потребують окремого аналізу.
У багатьох розвинених країнах вважається науково доведеним фактом, що різні нікотиномісткі вироби мають різний вплив на здоров’я людини.
Найшкідливішими є класичні сигарети, менш шкідливими — нагрівальні тютюнові вироби, і найменш шкідливими — вейпи (на основі рідини із вмістом нікотину). І розвинені країни активно використовують стратегію заміщення тютюнопаління на продукти меншої шкоди.
Для прикладу Британія офіційно (зокрема Мінохорони здоров’я та ASH) визнала ефективність заміщення куріння сигарет — вейпами та запровадила офіційні програми щодо сприяння заміщення сигарет.
Завдяки цій програмі кілька мільйонів залежних від сигарет перейшли на продукти меншої шкоди. Також після кількох років розгляду цих питань FDA також визнала системи нагрівання тютюну та вейпи — продуктами меншої шкоди.
У своєму дослідженні British medical organisation зазначають: "Хоча неможливо точно визначити довготривалі ризики для здоров’я, пов’язані з електронними сигаретами, наявні дані свідчать про те, що вони навряд чи перевищують 5% від тих, що пов’язані з спалюванням тютюнових виробів. І навіть можуть бути значно нижчими за цей показник."
У свою чергу Main English government public health agency, Public Health England зазначають, що "Вейпінг є принаймні на 95% менш шкідливим, ніж куріння. Це значна різниця у ризиках..."
В Україні останнім часом намагаються прирівнювати, у частині оподаткування, такі менш шкідливі способи споживання нікотину до звичайних сигарет.
Це не є доцільним, з огляду на корисність стратегії заміщення (додатково до стратегії загального збільшення акцизів, що призводить до зменшення курців вцілому, але зменшення відбувається до певної межі), у якій ціна товару (яка відповідно залежить від акцизів) — грає одну з ключових ролей.
Оптимальною виглядає ситуація, коли ціни на різні нікотиномісткі продукти будуть зворотно обернені до їхньої шкідливості: сигарети – найдорожчі, вейпи – найдешевші, системи нагрівання – середні ціни.
Виходячи з цього підтримані Податковим Комітетом правки до 2 читання, які зменшують темпи зростання акцизів на продукти меншої шкоди, вбачаються доцільними.