Электроэнергия или кошелек: что принесет свободное ценообразование с 1 июля

Электроэнергия или кошелек: что принесет свободное ценообразование с 1 июля

С 1 июля в стране должен начать работу новый рынок электроэнергии, но он принесет только хаос. Что делать? (укр)
Пятница, 17 мая 2019, 09:57
директор инвестиционно консалтинговой компании IPU Renewable Energy

Відповідно до закону "Про ринок електроенергії", в Україні з 1 липня 2019 року повинен почати роботу ринок електроенергії.

Він передбачає відхід від ручного регулювання тарифів на електроенергію (крім природних монополій — тариф на дистрибуцію та передавання), і вільне ціноутворення на електроенергію.

Однак ми маємо ситуацію, коли уряд та інші відповідальні державні органи й компанії не виконали всієї підготовчої роботи. Через це старт такого ринку буде вигідний лише генеруючим компаніям-монополістам. Простому споживачу це принесе підвищення цін на електроенергію на 50-200%.

Як відомо, 85% генерації електроенергії дають ДТЕК Ріната Ахметова і державний "Енергоатом". Чому новий ринок електроенергії не готовий до запуску з 1 липня?

Реклама:

Перша причина — не врегульоване питання катастрофічної заборгованості на нинішньому енергоринку, яка становить близько 36 млрд грн.

Друга причина — не вирішене питання перехресного субсидування і механізму компенсації на новому ринку для регульованої ціни для населення. Сума компенсації для населення оцінюється 55-60 млрд грн на рік.

Додамо потребу мати чітке джерело для компенсації "зелених" 16,6 млрд грн на 2018 рік, які зростуть до 30 млрд грн з 2020 року через активне введення нових потужностей за захмарним "зеленим" тарифом. Джерело для компенсації цін для населення і "зелених" тарифів повинне покривати близько 90 млрд грн на рік.

Третя причина — не вирішена проблема відсутності конкуренції з боку генеруючих компаній, де є гіперконцентрація ДТЕК та "Енергоатому", не обмежений вплив монополістів. Нема можливості імпорту, енергосистема України ізольована від ЄС.

Четверта причина — нова ІТ-інфраструктура для сегментів ринку не пройшла обов'язкового та повноцінного тестового режиму роботи.

П'ята причина — не створені повноцінні підприємства: оператор ринку та гарантований покупець.

Шоста причина — нема електронної платформи для аукціонів за двосторонніми договорами, а це один з основних сегментів ринку. Порядок про аукціони досі не затверджений урядом.

Сьома причина — не створений адміністратор комерційного обліку.

Восьма причина — відсутні повноцінна оцінка впливу ринку на ціни для споживачів і сценарні аналізи ціноутворення з урахуванням можливих маніпуляцій на ринку.

Дев'ята причина — відсутній затверджений європейський регламент про моніторинг на енергетичних ринках (REMIT regulation), де врегульовані питання застосування санкцій щодо маніпуляції з цінами та змови учасників.

Десята причина — відсутня координація реформи. Координаційний центр, який очолює прем'єр-міністр, за понад рік не провів жодного засідання.

За таких умов старт нового ринку з 1 липня 2019 року принесе лише хаос, банкрутства компаній, зростання цін для споживачів та додаткові прибутки генеруючим компаніям, в першу чергу — монополістам ДТЕК та "Енергоатому".

15 травня в комітеті з ПЕК парламенту всі стейкхолдери обговорять питання про перенесення строків запровадження нового ринку. Для такого перенесення терміново потрібно вносити зміни в закон "Про ринок електроенергії".

Сподіваюся, буде зареєстрований законопроект про перенесення строку нового ринку щонайменше на 1 квітня 2020 року, який отримає підтримку депутатів і буде ухвалений за основу та в цілому найближчим часом. Це голосування покаже, в чиїх інтересах діють народні депутати: монополій чи споживачів.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: