Услуги для людей: как работают ЦПАУ в общинах
Сьогодні в багатьох ОТГ функціонують дійсно інтегровані центри надання адміністративних послуг (ЦНАП) з максимально широким набором послуг.
Зацікавлені громади можуть як за рахунок власних ресурсів, залучення коштів з державного бюджету, так і за підтримки проектів міжнародної технічної підтримки, створити ЦНАП.
Яскравими прикладами є Кіптівська сільська ОТГ Чернігівської області та Єрківська селищна ОТГ Черкаської області. Через ЦНАП у цих двох громадах надається більше 100 видів адмінпослуг.
Завдяки інтеграції послуг мешканці у зручних умовах можуть зареєструвати місце проживання, акти цивільного стану та отримати ряд місцевих послуг, які до створення ЦНАП надавалися в кабінетному форматі окремими посадовими особами.
Доступними стали також нові адміністративні послуги, які раніше можна було отримати лише в райцентрі. Серед таких послуг є послуги соціального характеру (призначення житлових субсидій та державних допомог); реєстрації нерухомості, бізнесу, землі; пенсійні послуги; вклеювання фото у паспорт при досягненні 25-, 45-річного віку тощо.
Ілюстративно, що при відкритті ЦНАП у Єрківській ОТГ багатодітній сім’ї, яка реєструвала новонароджену дитину, був одразу наданий цілий комплекс послуг: зареєстровано факт народження дитини (послуга РАЦС), зареєстровано місце проживання дитини (раніше послуга ДМС), взято заяву на призначення державної допомоги на дитину (управління соцзахисту населення райдержадміністрації); документи на присвоєння матері звання "Мати-героїня".
До створення ЦНАП родині потрібно було б здійснити кілька окремих візитів до різних посадових осіб та поїздок в райцентр.
Соціальний аспект є основним у створенні належного ЦНАП в ОТГ, бо послуги надаються у комфортних для відвідувачів умовах, стають ближчими до мешканців, яким уже не потрібно їздити у райцентр та простоювати у чергах в задушливих коридорах з неналежними умовами для очікування.
Завдяки створенню ЦНАП громади також отримують можливість залучити додаткові кошти до своїх бюджетів за надання окремих платних послуг.
Так, у Тячівській ОТГ Закарпатської області та Калинівській ОТГ Вінницької області у ЦНАП надаються послуги з видачі паспортів, завдяки чому до міських бюджетів щомісяця надходить більше 100 тисяч гривень.
Для зручності й комфорту відвідувачів у Тячеві встановлена електронна система керування чергою, завдяки якій громадяни можуть записатися на отримання послуги у бажаний день. Найважливіше, що у цих громадах суттєво покращилася ситуація з власне наданням паспортних послуг.
За переліком послуг ЦНАП у багатьох ОТГ є кращими за окремі ЦНАП міст обласних центрів. Це підкреслює переваги децентралізації, коли громада самостійно несе відповідальність за організацію та якість надання послуг своїм мешканцям.
В усіх вказаних вище ЦНАП створено комфортні умови для відвідувачів, облаштовані зони очікування, дитячі куточки, забезпечено безбар’єрний доступ для людей з інвалідністю, встановлені комп’ютеризовані робочі місця для відвідувачів, безкоштовний Wi-Fi, встановлено пеленальні столики тощо.
У сільській місцевості важливо пам’ятати про територіальну доступність до адмінпослуг мешканців колишніх місцевих рад, що об’єдналися в ОТГ. Тобто не можна допускати "централізації" у наданні адмінпослуг, особливо у великих громадах та громадах зі складною транспортною доступністю до центру громади.
Тут треба використовувати можливості, передбачені законом "Про адміністративні послуги" щодо створення віддалених робочих місць (ВРМ) або територіальних підрозділів ЦНАП. До надання адміністративних послуг через ВРМ можуть бути залучені також старости.
Реформа децентралізації повинна не погіршувати, а тільки покращувати доступ до послуг. У селах, де були доступні реєстрація місця проживання, реєстрація актів цивільного стану, нотаріальні дії та інших послуг, вони мають зберігатися.
Для прикладу, у Зимнівській ОТГ Волинської області нині функціонує 4 практично рівноцінні пункти надання адмінпослуг (ЦНАП та 3 ВРМ).
Громади з обмеженою спроможністю теж можуть суттєво поліпшити надання адмінпослуг, створюючи лише віддалені робочі місця ЦНАП шляхом укладення договорів про співробітництво зі спроможнішими громадами.
Політику реформи адмінпослуг послідовно втілює уряд України. Протягом 2015-2016 років органам місцевого самоврядування (ОМС) були передані нові повноваження у цій сфері.
Це дозволило наблизити популярні послуги до громадян, мінімізувати корупційні ризики, дати більше гнучкості та відповідальності громадам у питанні організації надання адмінпослуг.
Разом з тим ще є питання, які потребують вирішення. Зокрема, включення послуг з державної реєстрації актів цивільного стану у ЦНАП райцентрів чи міст обласного значення, суттєво ускладнене через те, що це досі компетенція Мін’юсту.
Також потрібно поліпшувати організацію надання послуг соціального характеру через ЦНАП підключивши працівників ЦНАП до електронних реєстрів Мінсоцполітики. Пенсійні послуги необхідно надавати через адміністраторів ЦНАП, а не лише через представників органів Пенсійного фонду України.
Потрібно і далі опрацьовувати питання здешевлення вартості паспортного обладнання, вартості підключення до каналів захищеного зв’язку, зменшення щомісячної абонплати за доступ до них.
Активна позиція керівництва громади, підтримка депутатського корпусу, вивчення кращих практик в організації надання адмінпослуг та залучення ресурсів як державних програм, так і проектів міжнародної технічної допомоги є тими чинниками, які суттєво сприяють новій якості надання адмінпослуг в Україні.
Згадані в статті ЦНАП отримали підтримку у створенні та модернізації від програми "U-LEAD з Європою" - міжнародної програми, яка фінансується Європейським Союзом та його країнами-членами Данією, Естонією, Німеччиною, Польщею та Швецією.
Одним з ключових завдань програми є покращення якості надання адміністративних послуг для населення. До 2020 року в рамках Програми до 600 ЦНАП країни отримають підтримку у створенні та модернізації ЦНАП.
Вибір громад для отримання допомоги із створення належного ЦНАП відбувається шляхом відкритого конкурсу.