Коррупция в законе: как популизм может убить ProZorro

Коррупция в законе: как популизм может убить ProZorro

Депутаты приняли в первом чтении законопроект, который искажает конкуренцию при госзакупках. Выиграют владельцы крупного бизнеса, проиграем мы. (Укр.)
Четверг, 14 декабря 2017, 09:30
соучредитель ProZorro

Боляче дивитися, як намагаються вбити одну з небагатьох успішних українських реформ.

7 грудня депутати ухвалили в першому читанні законопроект №7206, яким передбачаються преференції певним групам постачальників.

Цей закон намагаються просувати під яскравим, але популістським гаслом "Купуй українське — плати українцям".

Насправді за такою назвою сховався дракон.

Реклама:

У чому суть законопроекту? Компанія, яка доведе, що вона українська, зможе продавати державі товар значно дорожче. Причому вартість ніяк не буде пов'язана з якістю того, що компанія постачає. Для отримання "пільг" буде необхідно зібрати понад два десятки довідок і довести, наскільки бізнес є українським.

Технічно це буде працювати так. Торгівля у ProZorro відбувається на аукціоні. Кожен постачальник пропонує свою ціну за те, що описав у вимогах замовник.

Системою для врахування якості передбачена можливість "приведеної" ціни. Отже, коли товар більш якісний, він технічно оцінюється постачальником нижче і може конкурувати з менш якісним. Наприклад, менш якісний товар пропонується постачальником за 900 грн, а більш якісний — за 1 тис грн.

Замовник каже, що за якісними характеристиками він готовий платити премію 15%. Тобто для цілей аукціону більш якісний товар оцінюється номінально 850 грн, на 15% дешевше, і в даному випадку перемагає.

Саме в цю "приведену" ціну народні обранці хочуть засунути бомбу. Зібравши купу довідок, можна буде вважати товар таким, що має українське походження. У цьому випадку він може бути оплачений замовником до 43% дорожче. Чому це погано?

Є одна проблема: ці довідки будуть видавати органи влади, тобто чиновники. Хтось вірить, що вони будуть це робити фахово, прозоро і неупереджено?

У Стенфордському університеті, де я зараз навчаюся, чітко кажуть: якщо у вас нема достатньої бюрократичної спроможності, не давайте бюрократії автономії. Спочатку спроможна бюрократія — потім автономія.

Абсолютно очевидно, що в поточних умовах тільки найбільші українські підприємства зберуть всі ці довідки і будуть вимагати надбавку. Приватний підприємець ніколи їх не збере. Він не знає, як виглядає Кабмін. Він точно не зможе фахово працювати з нашою бюрократією та якісно лобіювати свої інтереси.

До чого це призведе? Великі українські підприємства отримають преференції. Маленькі та середні підуть з цього ринку. Ми хочемо назад у Радянський Союз? Сильно переплативши з бюджету за закупівлю, чи отримаємо ми інвестиції?

Що зроблять власники великих підприємств з отриманими грошима? Можуть вкласти у виробництво, а можуть купити собі новий мерседес. Вони вільні робити, що хочуть. От і отримаємо ситуацію, коли ми всі разом через бюджет і публічні закупівлі скинемося власнику великого українського бізнесу на нове авто.

Я був на зустрічах великого бізнесу з владою. Ці люди не їздять на українських машинах, не носять українські годинники і не планують, "якщо що", жити в Україні. Тож коли вони агітують купувати українське, це виглядає як вершина цинізму.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: