Почему следует поддержать соглашение с МВФ
11 березня відбудеться засідання ради директорів МВФ.
На ньому планується ратифікувати договір між Україною та МВФ.
Це забезпечить виділення розширеної фінансової допомоги - 17,5 млрд дол.
В подальшому цей договір передбачатиме виділення додаткових 7 млрд дол, обіцяних ЄС, США та іншими міжнародними кредиторами.
Також угода відчиняє двері реструктуризації додаткових 17 млрд дол в суверенні євробонди, термін погашення значної частини яких припадає на 2016 рік.
Крім того, майбутня конференція донорів може забезпечити Україні подальше фінансування в обсязі 10 млрд дол.
Угода з МВФ забезпечить життєво важливу підтримку валютних резервів НБУ, які впали до критичного рівня - 5,6 млрд дол. Іноземна валюта вичерпалася під тиском боргових виплат, торгових дисбалансів і спекулятивного відпливу.
Ця ситуація призвела до стрімкої девальвації гривні, обмінний курс якої впав з 8 грн за дол в кінці 2013 року до 30 грн в середині лютого 2015 року.
Відповідно до угоди МВФ, близько 5 млрд дол найближчим часом будуть перераховані як початковий транш.
Ефект від такого вливання уже відчутний на міжбанківському валютному ринку - за долар там недавно давали 21 грн. Крім того, позитивну роль відіграла жорстка грошово-кредитна політика і введення тимчасових адміністративних заходів.
Однак важливіші аспекти угоди з МВФ - це обов'язкові умови щодо реформування економіки України. Як кредитор фонд накладає певні зобов'язання, які позичальник повинен виконати для отримання фінансування.
Хоча всі деталі меморандуму до офіційного затвердження документа радою директорів фонду не оприлюднювалися, основні його пункти, судячи з дій уряду та змін до бюджету на 2015 рік, очевидні.
Головні вимоги МВФ можна коротко викласти так: скорочення бюджетного дефіциту, рух у напрямку ринкового ціноутворення в енергетичному секторі, зменшення надлишкових витрат на пенсійне забезпечення, підвищення якості управління в банківському секторі та зниження корупції.
Ці умови створюють підґрунтя для основних напрямків реформування економіки. У 2014 році, працюючи в Консультативній раді з питань економіки при Міністерстві економічного розвитку і торгівлі, я та мої колеги не раз вносили пропозиції, які активно просували саме такі реформи.
За такі зміни також виступали численні фахівці та спостерігачі. Ці пропозиції не надто радикальні, але вони відображають думку широкого кола спеціалістів.
Якщо обов'язкові економічні реформи не будуть реалізовані в повному обсязі, то запропонована МВФ фінансова підтримка виявиться неефективною. Умови фонду болючі, але їх варто розглядати як необхідні кроки для зцілення економіки.
Екс-директор Європейського департаменту МВФ Реза Могадам та прем'єр-міністр Арсеній Яценюк. Фото unian.net |
Великий бюджетний дефіцит, який неможливо профінансувати за допомогою ринків капіталу, призвів до високого рівня інфляції та девальвації гривні. Скорочення бюджетного дефіциту, навіть за умови збільшення витрат на підтримку оборони, передбачає обмеження видатків в інших сферах.
Такі кроки ніколи не були популярними, оскільки теперішні отримувачі коштів постраждають. Це зрозуміло, наприклад, із впровадження ринкових цін на енергію з вимогою істотного початкового підвищення вартості комунальних послуг, включно з цінами на газ, опалення та електроенергію.
Однак продовження державної підтримки "Нафтогазу" з метою субсидування цін на газ - 7,5% ВВП у 2014 році - економічно абсурдне і неприйнятне.
Так само зменшення спеціальних пенсій, які надавалися невеликій привілейованій групі, - необхідне та неминуче рішення, враховуючи скрутне фінансове становище уряду і значні видатки - 17% ВВП - на пенсійне забезпечення.
Банківський сектор, який знаходиться у кризі, вимагає значних реформ і не може просто утримуватися завдяки невпорядкованій підтримці центрального банку. Протягом 2008-2009 років значні обсяги фінансування надавалися неліквідним банкам, які збанкрутували значною мірою через грубе порушення правил.
Таке кредитування негативно вплинуло на державні витрати. Воно сприяло суттєвій емісії національної валюти та зростанню дефіциту державних фінансів. Застосування таких заходів необхідно зупинити, а ліквідацію та реструктуризацію банківського сектора необхідно продовжувати.
Врешті, кожен обізнаний спостерігач за економічною ситуацією визнає нагальну потребу боротися з корупцією. Як відомо з досвіду інших країн з перехідною економікою, усунення корупції - основна вимога для створення економіки, що нормально функціонує і може забезпечити економічне зростання.
Без повного викоренення корупції інвестиції і надалі перебуватимуть у стані стагнації, а будь-які надії щодо припливу іноземного капіталу будуть нездійсненними. За таких умов економічне зростання, яке забезпечило б робочі місця й добробут українців, не втілиться в життя.
У цей критичний момент народ України повинен проявити зрілість і розуміння. Украй важливо уникати спокусливих закликів політиків-популістів, які змушують повірити, що не потрібно вживати такі важкі непопулярні заходи.
Фото unian.net |
Такі заклики можуть здаватися привабливими, але вони звучатимуть з вуст "лжепророків", які приведуть країну до фінансової прірви. Україна має можливість обрати серйозний шлях до втілення економічних реформ завдяки фінансовій підтримці, що забезпечить порятунок від повного краху економіки.
У майбутньому країна потребуватиме більше коштів, і вибір визнаного важкого шляху реформ - це єдиний спосіб реалізації мрії про європейську інтеграцію.
* * *
Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.
Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.