Налоговая реформа: назад в будущее
Проанализировав последний вариант правительственных изменений в Налоговый кодекс, я сделала две колонки: негатив и позитив. К сожалению, негатива оказалось гораздо больше. (Укр.)
Проаналізувавши останній варіант урядових змін в Податковий кодекс, я зробила дві колонки. У першу помістила негатив і ризики. У другу - позитив.
На жаль, негативу виявилося набагато більше.
Багато нових податкових норм, які розглядає уряд, загрожують бізнесу та економіці.
Крім спроб ввести 30-відсотковий податок на перевищення витрат українців над їх доходами, що вже викликало обурення в людей, є й інші ідеї, від яких віє минулим.
Наведу лише кілька прикладів, які стосуються простих людей.
1. Введення податку на житлову нерухомість без винятків. Наразі не оподатковуються квартири площею до 120 кв м та будинки до 250 кв м.
2. Надання права податківцям на перевірку людей за наявності однієї з п'яти підстав у порядку, не визначеному законом.
3. Підвищення ставки земельного податку до 3% від грошової оцінки. Діюча ставка - 1%.
4. Збільшення вартості автомобілів через відновлення акцизу за переобладнання транспортних засобів.
5. Підвищення ставки збору із купівлі валюти до 2%. Діюча ставка - 0,5%.
6. Введення прогресивних ставок оподаткування на доходи фізичних осіб, в тому числі на пасивні доходи.
7. Ліквідація банківської таємниці.
Тепер приклади, які стосуються бізнесу.
1. Оподаткування комерційної нерухомості.
2. Введення касових апаратів для платників єдиного податку.
3. Розширення переліку підстав для проведення позапланових перевірок.
4. Надання податковим органам права стягнення податкового боргу без звернення до суду в порядку, визначеному Кабміном.
5. Зобов'язання платників податків повідомляти, які доходи вони виплачують людям і що продають, якщо вартість реалізованих товарів перевищує 25 тис грн.
6. Введення нового акцизу, який всупереч європейським нормам встановлюється органами місцевого самоврядування.
7. Введення граничного розміру розрахунку готівкою до 15 мінімальних зарплат на день.
Фото kmu.gov.ua |
Також можна згадати про бажання уряду збільшити вилучення податку на доходи фізичних осіб з місцевого бюджету Києва ще на 25% до 75%.
Про що свідчать такі ініціативи? У першу чергу - про небажання окремих людей в уряді проводити реальну податкову реформу і про намагання замінити її черговим фіскальним та адміністративним тиском.
У них є ілюзія, що можна працювати по-старому: проблему з дефіцитом коштів у бюджеті вирішувати за рахунок розширення повноважень фіскалів і посилення податкового тиску. Заплющивши при цьому очі на корупційні схеми та податкові ями, викорінення яких дозволило б виконати державний і місцеві бюджети.
Виникає питання: що робити, коли на етапі виконання взятих зобов'язань деякі політики та чиновники намагаються підмінити реформу невеликим фасадним ремонтом, зберігши весь гнилий корупційний зміст?
По-перше, ретельно вивчати проекти документів та звіряти їх з Коаліційною угодою. Звісно, у стислі терміни детально вивчити документи об'ємом 400 і більше сторінок важко, але якщо ми говоримо про зміст, а не форму, це потрібно робити.
У першу чергу, це стосується законотворців, експертів, представників підприємницьких структур, активістів та інших небайдужих людей.
По-друге, в разі виявлення горе-ініціатив слід говорити про них, блокувати їх і приймати закони, які будуть нищити корупційні бар'єри та стимулювати економіку.
По-третє, жорстко контролювати чиновників і робити це незалежно від того, наскільки красиво вони говорять. Оцінювати за справами, а не за словами. Іншого рецепту я не бачу.
Очевидно, що тема податкової реформи буде політизуватися. Крім того, є велика кількість лобістських груп. Вони працюють, щоб не допустити реальних змін.
Відповідно, навколо податкової реформи буде багато новин - добрих і не дуже. Проте нам потрібно робити своє: змінювати систему, робити її конкурентною, прозорою та європейською. Особливо тепер, після затвердження парламентом програми дій уряду, складовою частиною якої є коаліційна угода.
У ній чорним по білому записане зобов'язання відмовитися від каральної моделі податкового контролю. Не лише це, а й багато конкретних пропозицій, серед яких реформа ПДВ і безумовне зниження ставки єдиного соціального внеску.
Щиро сподіваюся, що в уряді це зрозуміють, і невдовзі у парламент буде внесений той проект податкової реформи, який дасть поштовх економіці і закладе основу для середнього класу. Це те, що життєво необхідне Україні та українцям.
Фото УП |
* * *
Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.
Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.