ЕС? ТС? Китай!
Поки в стрічках новин ведеться уявна боротьба за цивілізаційний вибір України, відбуваються речі, які можуть означати набагато більше.
Росіяни обіцяють розморозити спільні проекти, які самі поховали багато років тому, і пропонують знижки на газ, який подешевшає і так. Європейці вимагають відповідати критеріям відкритості, демократичності, прозорості і звільнення Тимошенко на додачу.
А китайці нічого такого не вимагають. Вони великі, непрості і мають гроші.
Їм потрібні контракти, ресурси, державні гарантії і щоб їх гроші працювали. Їм плювати на демократію, асиметричні братні стосунки, а Тимошенко - лише зайвий привід для виготовлення сувенірів. У порівнянні з росіянами і європейцями, вони прості і зрозумілі.
Засідання уряду від 13 листопада стане дійсно легендарним. І не лише завдяки постановам про недопущення клінічної смерті НАК "Нафтогаз".
Кабмін розглянув постанову, яка благословляє залучення китайського кредиту тем самым "Нефтегазом". Зокрема того, що стосується проектів заміщення газу вугіллям.
|
|
||||
|
|
Державні гарантії під це залучення були надані ще в серпні 2013 року окремою постановою Кабміну. Нагадаємо, що йдеться про кредит в сумі 3,656 млрд. дол. Кабмін може скористатися цими грошима впродовж трьох років з моменту підписання угоди. А цей момент вже настав літом 2013 року.
Кому і для чого вони призначаються, ми вже розглядали в кількох матеріалах. Ці кошти будуть доправлені на заміщення газу вугіллям, що видобувається в Україні.
За дивним збігом обставин, перелік можливих проектів під цю угоду "співпав" з об’єктами хімічної промисловості, які належать меценату Дмитру Фірташу, або об’єктами, що мають шанси стати його найближчим часом. Той факт, що угоду реалізовуватиме НАК "Нафтогаз", який контролюється давнім бізнес-партнером Фірташа – віце-прем'єром Юрієм Бойком – ми ніяк з цим фактом не пов'язуємо. Жарт!
Інша справа – чи дозволять китайці перетворити цей проект на чергові "вишки Бойка"? Поживемо, подивимось.
Кредитна угода триватиме до 2031 року, і вартість її обслуговування становитиме 2,396 млрд дол.
Отже, Україна отримає 3,7 млрд дол, а поверне майже 7 млрд. І це ще не все.
Фото chinaclub.ua |
Одне з найжорсткіших правил – 60% комерційних договорів мають бути укладені з китайськими підрядниками та постачальниками. Разом з Державним банком республіки КНР, в постанові фігурує Китайська корпорація машинної інженерії, яка, вочевидь, і має отримати чи то 60% договорів, чи то 60% залучених коштів.
Якщо це співвідношення буде порушене, то це може вважатися підставою для припинення кредитування. В постанові Кабміну йдеться про "60% комерційних договорів", а це не тотожне 60% коштів, тому, не можна виключати, що насправді реальна сума, яку отримають китайські підрядники буде й більшою.
Разом з тим, в постанові підкреслюється, що генеральна угода не є встановленням партнерства, асоціації, СП, початка спільної діяльності, спільної юридичної особи і не є попереднім договором. Ще одна угода, в якій будуть взяті зобов’язання, буде підписана окремо.
Якщо відкинути всі формальності, то майбутня кредитна угода є дуже суперечливим і нелогічним документом.
По-перше, з формальної точки зору, бере в китайців гроші НАК "Нафтогаз України". Саме той НАК, який досі з великим скрипом розраховується за вже спожитий газ. Але питання його платоспроможності зняте завдяки наданими державним гарантіям.
По-друге, за своїми природніми функціями НАК "Нафтогаз України" зацікавлений у споживанні газу. Щоб платоспроможні покупці платили за нього гроші. Тут же, навпаки, компанія, яка має постачати газ, позичає гроші на його заміщення.
Звісно, прибуткових контрактів і грошей в НАКу немає, але все одно маємо неприховане порушення логіки.
По-третє, хіба НАК видобуває вугілля? Чому не "завісити" ці 3-6 млрд на таку саму збиткову чорну діру "Вугілля України". Принаймні, це було б якось зрозуміло. А, точно, вона зараз ліквідується.
Ну, тоді створили б якесь вугільне СП на зразок "Надра Олеська". Чому ні? Взяли кредит – розширили ринок збуту вугілля.
По-четверте, з якого дива збитковий НАК допомагає підприємствам Фірташа, який "видобуває газ" у тому ж НАКу? І, на відміну від монополії, не має проблем з грошима. Виграє прибуткові суди, укладає фартові контракти з "Газпромом".
Дмитро Фірташ та Юрій Бойко. Фото УП |
І, нарешті, про Китай. В черзі стоїть ще одне запозичення на 3 млрд дол. - для відновлення іригаційних систем.
А в нашій країні ще багато чого потрібно покращити. І поки пан Мєдвєдєв "по-братньому" пропонує шукати кредити в Брюсселі, вони можуть прийти з іншого боку.
Грошей в Китаю багато, економіка уповільнюється. Ще більше в Китаї китайців. Яких вони також можуть експортувати, щоб вдома не вешталися. Навіть готові будувати цілі Чайнатауни, як у сусідній Біларусі.
Тому багато китайських грошей, без вимагання демократії або братнього підпорядкування, цілком можуть перетворитися на нову проблему, разом з газовою голкою і Європою – яка, розмовляючи про демократію, теж добре рахує гроші.
* * *
Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми.
Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.