"Малоизвестный" лизинг россиян и Януковичей
Минулого тижня пресою прокотилася низка публікацій про те, що "Укрзалізниця" замовила "маловідомій компанії" електровози на 8 млрд грн за лізинговою схемою.
Оскільки "маловідомою компанією" було названо широковідому у вузьких колах фірму "Прем'єр лізинг", то не буде зайвим нагадати про героїв нашого часу, а також трохи додати інформації про ці тендери взагалі.
По-перше, поки різні сайти передруковували один в одного інформацію з першоджерела - "Комерсанта-України" про тендери на 8 млрд грн, у "Віснику держзакупівель" з'явилося ще кілька оголошень про акцепти "Прем'єр лізингу" - наразі на загальну суму 22,33 млрд грн.
З цієї суми 22,07 млрд грн - це закупівлі електровозів, решта - придбання рейко-зварювальних комплексів на автомобільних шасі, які можуть їздити і по рейках.
По-друге, називати "маловідомою компанію" "Прем'єр лізинг" - трохи зневажливо як для фірми, яка до останніх тендерів менш ніж за рік уклала угоди з "Укрзалізницею" на 5,29 млрд грн, а з урахуванням останніх електровозів взагалі матиме тендерний букет на 27,62 млрд грн.
Отже, просто нагадаємо, хто ховається за "прем'єрською" вивіскою. Засновником фірми є Анатолій Герасименко, житель селища Білокуракине Луганської області. Компанія прописана за адресою масовою реєстрації: Київ, вулиця Горького, 97.
Схема УП |
За даними УП, реєстрацією та супроводом діяльності різних фірм, в тому числі й "Прем'єр лізингу", займалася юридична компанія "Стайлинг". Її засновник Богдан Данкевич відомий як засновник ПАТ "Домінанта", основним акціонером якого є ТОВ "Танталіт" - номінальний власний резиденції "Межигір'я" Віктора Януковича.
Директором "Прем'єр лізингу" є Андрій Черніков, теж широковідомий діяч у вузьких колах. У 2009 році він очолював компанію "Укррослізинг", коли вона намагалася продати Київському метрополітену вагони за 1,39 млрд грн. За даними КРУ, вартість вагонів було завищено на 55%.
Натисніть для збільшення |
Тоді засновником "Укррослізингу" була кіпрська компанія "Імпофірм консалтінг лімітед". Вона також виступала засновником ТОВ "Албента", пов'язаного з бізнес-групою народного депутата від Партії регіонів Юрія Іванющенка.
Нині Черніков також відомий як директор ТОВ "Фортуна-лізинг", яке отримало підряд Сімферопольського аеропорту на лізингові послуги вартістю 297,54 млн грн. А директором "Укррослізінгу" після Чернікова була призначена Світлана Жукова, яка до цього працювала у фірмі "ВТБ лізинг Україна", дочірній компанії російського Внешторгбанка.
По-третє, самі тендери пройшли на межі закону.
На тендерах на постачання електровозів залізничники мали по три пропозиції: від "Прем'єр лізингу", а також від фірм "Альянс лізинг" та "ОТП-лізинг".
З цієї трійці лише остання компанія з міжнародної групи ОТП видається абсолютно зовнішнім гравцем, який вирішив спробувати щастя у багатомільярдній грі, а потім здивувався потужностям конкурентів.
Вже після тендеру представник компанії розповідав "Комерсанту", що пропозиція ОТП - лізингова ставка 13% - була зроблена взагалі на межі рентабельності. Тому конкурувати з "прем'єрською" пропозицією 9,5% було взагалі неможливо.
Хоча чомусь видається, що якби "ОТП-лізинг" запропонувала електровози під 9%, то у неї виникли б проблеми з оформленням заявки, і до тендерів допустили б лише двох інших учасників.
У цьому випадку "Альянс" забезпечив би "Прем'єру" тендерне алібі, будучи єдиним мінімально необхідним конкурентом для процедури "відкритих торгів". Бо ці фірми недалеко попадали від спільної яблуні.
Віктор Янукович і Володимир Путін. Фото Дмитра Азарова |
Як вже було сказано, "Прем'єр-лізинг" мала справу з юридичною компанією "Стайлинг". Саме ця юридична компанія 2011 року заснувала фірму "Альянс лізинг" - згодом її було перереєстровано на такого собі киянина Сергія Білоткача.
Така "пов'язаність" законом не карається, бо правоохоронцям та іншим стражам держбюджету потрібно, щоб хтось їм офіційно довів наявність у тендерних конкурентів одного співзасновника з часткою щонайменше 25% в обох компаніях. На все, що складніше описує зв'язки між фірмами, закон офіційно плювати хотів.
Цього разу плювок вийшов аж на 22 мільярди.
Також є сумніви у тому, чи була це найкраща схема. Закупівля в кредит коштує дешевше від лізингу, бо постачальник закладає у свою винагороду і кредитний відсоток, і ризик, що замовник з часом відмовиться від придбаних електровозів.
То хто ж отримає задоволення від цієї схеми?
"Комерсант" відзначав, що "Прем'єр лізинг" зміг запропонувати найнижчі відсотки, бо за фірмою, можливо, стоять дешеві кредитні гроші кремлівського Внешэкономбанку. Також у фірми, наближеної до найвищого керівництва країни, у рукаві можуть бути варіанти компенсації лізингової ставки від виробника техніки.
Чому б не припустити, що російські виробники електровозів, а саме у них будуть купувати техніку, мають відповідну вказівку з Кремля підтиснути свою маржу на кілька відсотків, які у вигляді знижки і перекочують у кишеню лізингодавця? У цьому випадку всі учасники схеми будуть задоволені.
Кремлівський банк вкладається у подальше збільшення залежності української економіки від російських грошей, російський виробник отримує величезне замовлення на кілька років роботи, мешканець селища Білокуракине отримає свій процент від багатомільярдного замовлення. Оплачує ж банкет "Укрзалізниця".
Єдине питання, чи будуть задоволені пересічні українці та вітчизняний бізнес, яким "Укрзалізниця" по кілька разів на рік підвищує тарифи на перевезення, бідкаючись на свою збитковість.
Оригінал публікації: "Маловідомий" лізинг росіян і Януковичів