Как выйти из бизнеса
У Верховній раді зареєстрований проект закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо спрощення процедури державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців, які не мають працівників".
Цей акт пропонує внести зміни до Цивільного та Господарського кодексів і законів "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" та "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне страхування".
Слід зазначити, що даний проект потрібно розглядати разом з проектом закону "Про внесення змін до Податкового кодексу щодо спрощення процедури державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців, які не мають найманих працівників" від 27 лютого 2013 року.
Документ пропонує запровадити "заявницький" принцип державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізосіб-підприємців, які не мають найманих працівників, а також спрощення процедури припинення їх діяльності.
Аналіз цих проектів показує, що вони містять суперечливі формулювання.
Так, у більшості випадків, навіть у назвах законопроектів, використовується формулювання "фізична особа - підприємець, яка не має найманих працівників".
Проте, якщо проекти вивчити детальніше, з'ясується, що вказана там "спрощена" процедура поширюється лише на тих фізичних осіб - підприємців, які не мають найманих працівників протягом останнього року, що передує даті прийняття такими підприємцями рішення про припинення підприємницької діяльності.
Таким чином, прийняття проектів у такому вигляді викликає суперечності. До речі, на деякі з формулювань звернуло увагу і Головне науково-експертне управління Верховної ради. Через ці та інші причини у своїх висновках управління зазначило, що обидва проекти підлягають доопрацюванню.
Процедура закриття бізнесу для цієї категорії підприємців буде така. Спочатку підприємець подає заяву до податкової служби про проведення перевірки у зв'язку з припиненням підприємницької діяльності, додавши до неї низку документів. Також певні документи та звітність подаються до Пенсійного фонду.
Не пізніше одного робочого дня з дня отримання документів ДПС мусить передати до Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб - підприємців або повідомлення про подання всіх документів та можливість проведення процедури, або повідомлення про подання всіх документів та неможливість її проведення.
Причиною відмови може стати наявність в податкової служби даних про існування у підприємця найманих працівників. Схожі повідомлення повинен надати і ПФУ.
Після цього підприємець подає державному реєстратору реєстраційну картку на проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності.
Фото УП |
В разі надходження позитивних повідомлень від ДПС та ПФУ державна реєстрація підприємця припиняється, в інших випадках - їх передбачено шість - державний реєстратор відмовляє в проведенні державної реєстрації припинення.
Проте навіть після внесення запису в ЄДР про припинення підприємницької діяльності особа не знімається з обліку в ДПС та ПФУ до проведення перевірок і сплати грошових зобов'язань та погашення боргів, якщо такі є.
Таким чином, вказані зміни спрощують процедуру ліквідації лише формально та тільки для тих підприємців, які не мали найманих працівників.
Ця процедура і зараз займає один день. Новації змінюють алгоритм дій: документи реєстратору подаються не в кінці процедури, а на її початкових етапах.
Основна проблема, яка виникає при припиненні діяльності, - проведення перевірок контролюючими органами - не вирішується. Перевірки як були, так і залишаються, їх проведення не скасовується і процедура їх проведення не спрощується.
"Заявницький" принцип державної реєстрації теж не запроваджується, бо продовжують існувати певні передумови для внесення такого запису до реєстру.
Спрощення відбудеться лише в тих випадках, коли фізичній особі з якоюсь метою необхідно якомога швидше формально перестати бути підприємцем. Наприклад, для отримання посади в органах державної влади або допомоги з безробіття.