"Золотые вагоны", или Деньги "налево" - 2
У квітні я писав про вагони, які стають золотими. З того часу нічого не змінилося. А судячи з інформації, яка час від часу потрапляє до рук, вагони і нині там, де треба чиновникам.
Єдиний позитив - віце-прем'єр Борис Колесніков гарно понервував. Як кажуть в "Укрзалізниці", він нібито під час кожної наради, впродовж місяця після виходу матеріалу, вимагав його зняти.
Схема, описана у статті, була проста, як залізничні шпали: усі вагони "Укрзалізниця" передала у власність державного підприємства "Український транспортно-логістичний центр" - УТЛЦ, яке стало монополістом на цьому ринку.
УТЛЦ було створено, як кажуть, "від балди", без врахування реальних запитів клієнтури та ринку залізничних перевезень, і викликало ступор у галузі та хаос у підписанні договорів. Тобто договори потрібно було укладати з УТЛЦ, а вантажі перевозили експедиторські контори.
В цьому не було б нічого поганого - подібна схема років 20 працює у багатьох західних країнах, якби ці експедитори не були приватними, а серед їх засновників не були помічені керівники "Укрзалізниці".
За півроку майже нічого не змінилося. Хіба що стало більше нахабності та грошей, які йдуть "наліво". Хоча УТЛЦ є структурним підрозділом "Укрзалізниці", воно самотужки встановлює тарифи на перевезення.
За підрахунками транспортників фактичні експортно-імпортні тарифи на залізничні перевезення зросли за півроку в середньому на 33%, транзитні - на 50%, а розцінки на окремі види вантажів - аж до 250%. Це більше, ніж прогнозували спеціалісти Мінекономрозвитку, які за дорученням Кабміну вивчали цю ситуацію.
Таким чином, Мінінфраструктури Бориса Колеснікова проігнорувало доручення уряду стримати зростання цін на перевезення. Зробити це обіцяло і керівництво "УЗ". Але сказали - і забули. Заходів із здешевлення послуг вирішили не вживати. Очевидно, це невигідно. Інші причини для пояснення знайти важко.
Вантажні перевезення - велика діра, яка приносить засновникам експедиторських контор гарні прибутки. Однак докази, які б свідчили про корупцію, знайти важко. Тим більше, що усі розпорядження керівники "Укрзалізниці" дають усно.
Раптом що - крайніми будуть керівники середньої ланки - начальники станцій та регіональних дирекцій, які безпосередньо мають справу з клієнтурою. Через відсутність документально зафіксованих наказів вони не мають чіткої інформації ні про тарифи на перевезення, ні про додаткові надбавки та коефіцієнти.
Фото stadion.lviv.ua |
Також є закритою інформація про фірми-посередники, з якими рекомендовано укладати угоди. Ринок вантажних перевезень давно нагадує болото, у якому багато непрозорих схем. Правоохоронцям є де копати. Було б бажання.
Те, що відбувається на залізничному транспорті - це приклад, як не потрібно робити реформи. Або як реформувати підприємство, щоб потім його вигідно прибрати до своїх рук.
Керівництво "Укрзалізниці" та Міністерства інфраструктури у разі звільнення підуть не з порожніми руками. Тим більше, що передумов для цього вистачає.
За даними джерел в Адміністрації президента, Борису Колеснікову радять іти працювати у Раду. Мовляв, "Сім'я" хоче взяти залізничне господарство під свою "опіку".