Равняемся на Европу?

Равняемся на Европу?

Дальнейшее долгосрочное удорожание энергоресурсов в ЕС неизбежно повлечет за собой адекватный рост цен и на отечественных заправках. (Укр.)
Понедельник, 13 августа 2012, 11:39
Юрий Огирчук, аналитик рынка топлива

Незважаючи на відновлення росту ціни на нафту в Лондоні, в Україні вона усе ще стабільна завдяки дії законодавчих норм про плаваючу ставку акцизів.

Однак уже незабаром на стелах вітчизняних АЗС змову можна буде спостерігати зростання вартості пального. Сприятиме тому переорієнтація імпортерів нафтопродуктів з Білорусії на більш дорогі з Прибалтики, Польщі, Румунії та Росії.

Заслуговує на увагу розтиражоване минулого тижня вітчизняними ЗМІ повідомлення Міністерства енергетики та вугільної промисловості.

"Український ринок в повній мірі забезпечений нафтопродуктами, а запас бензину і дизельного пального відповідає нормам літнього споживання. Всі нафтотрейдери працюють в звичному робочому режимі, а завезення пального здійснюється планово", - йдеться у повідомленні.

Реклама:

Інформацію ж щодо можливих проблем з поставками ресурсу, на переконання чиновників, поширюють деякі учасники ринку, які у розпал літнього сезону хочуть отримати додатковий заробіток, створюючи ажіотаж.

У відомстві поспішили запевнити, що ремонт на НПЗ в Білорусії не стане для пересічного українця проблемою, адже це планові заходи, які згідно з графіком щорічно проходять на нафтопереробних заводах.

НПЗ до таких заходів готуються, накопичуючи запаси пального для виконання контрактів на постачання нафтопродуктів, зазначили у міністерстві.

Крім того, у Міненерговуглепромі вважають, що нафтотрейдери можуть задовольнити потреби ринку за рахунок продукції інших НПЗ, зокрема, прибалтійських, польських і румунських, а також українських - Кременчуцького та Шебелинського заводів. Що ж, сподіватимемося, ці заяви були щирими.

А що ж відбувається з цінами? Як свідчать дані НТЦ "Псіхея", за останній місяць середньоринкова вартість усіх видів нафтопродуктів у роздробі не змінилася. При цьому вартість пропозицій імпортного ресурсу в Україні продовжила зростати.

Так, цистернові партії А-95 на українському кордоні подорожчали на 10,3%, а дизпальне додало ще 10,1% до вартості місячної давності.

Подібна ситуація і на крупнооптовому ринку нафтопродуктів країни. Найсуттєвіше за останні тридцять днів зросла ціна на високооктан, додавши 11,2%. Дизпальне у крупному опті за місяць подорожчало на 3,5%, А-92 - на 2%.

У дрібному опті ситуація більш-менш прийнятна: середньомісячне зростання тут становить 1-3,5%. Найпомітніше подорожчали бензовозні партії дизпального.

Разом з тим, на думку заступника директора НТЦ "Псіхея" Геннадія Рябцева, найближчим часом стабільність на вітчизняному роздрібному ринку нафтопродуктів збережеться, але, швидше за все, ненадовго.

Фото avtoindent.ru

Пояснюється це тим, що спекулятивний ріст нафтових котирувань у Європі повернув ставку акцизного податку в Україні на базовий рівень, але при цьому суттєво підвищилися оптові ціни на імпортний ресурс.

Так, цистернові партії бензину й дизпального коштують помітно дорожче, ніж, приміром, у середині квітня. Це створює передумови для майбутнього подорожчання нафтопродуктів у випадку збереження нинішніх біржових тенденцій.

"Хоча великі роздрібні оператори й воліють працювати переважно за рахунок обороту, підштовхувати ціни на АЗС до зростання буде подорожчання оптових партій нафтопродуктів та ситуативний дефіцит "п'ятого" бензину", - каже Рябцев.

У той же час, додає він, утримувати пальне від подорожчання будуть незацікавленість у цьому основних гравців роздрібного ринку при відносно високому сезонному попиті й збереженні показника індикативної роздрібної націнки на рівні, вищому за торішній. Нині маржа операторів - більше 10%.

Енергетичний експерт Сергій Куюн також вважає, що рівень забезпеченості України нафтопродуктами не знімає з порядку денного питання рівня цін. За його словами, за місяць ціни на нафту у світі зросли на 13,6%.

8 серпня марка Brent у Європі коштувала 112,6 дол за бар, і це притому, що ще на початку липня її вартість варіювалася навколо показника 99 дол за бар.

Як зазначає Куюн, доки ціна на північноморську суміш не досягне позначки 115 дол та відповідного пропорційного зростання цін на оптові партії нафтопродуктів в Україні, не варто очікувати суттєвої корекції цін на АЗС.

Проте, зазначає експерт, подальше довгострокове подорожчання енергоресурсів в Європі неминуче спричинить адекватне зростання цін і на вітчизняних заправках.

Куюн нагадав, що максимальною в історії України роздрібною ціною бензину А-95 були цьогорічні квітневі 11,65 грн за літр, а дизпального - 10,45 грн.

Цьому передувало підвищення середньомісячних котирувань нафти на біржі у Лондоні до 122 дол за бар. Сьогодні ж нафта продовжує дорожчати на тлі триваючої кризи в Європі. На думку Куюна, це свідчить про те, що нові неприємні сюрпризи цілком можливі, адже в Європі ціни на АЗС уже почали зростати.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: