А ви ще плануєте купити автомобіль?
Падіння продажів, виявлене за підсумками травня, за прогнозами виконавчого директора асоціації "Укравтопром" Юхима Хазана, триватимете й у червні. У чому ж причина такої ситуації для ринку авто, який, зазвичай, навіть у період відпусток суттєво не збавляє обсягів продажів?
Експерти вбачають декілька факторів, що вплинули на ситуацію. По-перше, з 16 травня українська митниця стала "жити" за правилами ВТО. Зокрема, мито на імпортні авто знизилося з 25% до 10%, а отже, самі вони також мали подешевшати.
Заступник директора з маркетингу компанії "Атлант-М Китайські автомобілі" Альона Дрючина пояснює, що очікування споживачів, частина яких знала про плановане зниження, і спонукало до суттєвого скорочення обсягів продажів авто в першій половині травня.
"Давайте дочекаємося кінця червня й тоді будемо робити остаточну статистику. Можливо, цей місяць дасть нам зовсім інші результати й ми побачимо звичні цифри", - зазначає Дрючіна.
Крім того, впливало на ринок очікування рішення Президента з приводу прийнятого Верховною Радою закону "Про внесення змін до Закону України "Про Митний тариф України" (яким було закладено мито 25%). Цей законопроект пройшов довгий шлях: були спроби його прийняти в травні, потім його було направлено на доопрацювання; остаточно його було затверджено на початку червня.
Фактично, ВР затвердила цей акт всупереч нормам ВТО. Тому на ринку й виникли непорозуміння, очікування і покупців, і продавців. Як вважають експерти, якщо б митниця не діяла за нормами ВТО (мито на авто 10%), то падіння обсягів продажів за цей період було би більшим, ніж зазначено вище.
20 червня, перебуваючи в Черкасах на відкритті нового автозаводу, Віктор Ющенко заявив про накладення вето на це рішення Ради, залишивши ставки на ввезення авто поки що у 10%. Подейкують, що глава держави навмисно займав очікувальну позицію, бо, начебто, повернення до збільшеного мита лобіювали відомі корпорації "Богдан" та "Укравто".
Ці "імперії" мали бажання відтягнути в часі конкуренцію на ринку, адже вони з митом у 25% мали найвигідніші цінові пропозиції. Після оголошення рішення Ющенка президент корпорації "Богдан" Олег Свинарчук заявив, що віднині вітчизняним виробникам доведеться переглядати свої бізнес-плани.
Як вважає Альона Дрючіна, рішення президента може тепер докорінно змінити ситуацію на ринку крупновузлового збирання, тобто для тих же "Богдана" і "Укравто". Українські підприємства просто змушені будуть відмовлятися від неї й переходити до дрібновузлового збирання, а швидше за все - до імпорту.
Справа в тім, що на завезення крупних вузлів в країні діє мито у 5-7%, а на дрібні його взагалі немає. Що буде з цінами і продажами збірних авто, сьогодні вже точно ніхто не скаже, адже переформатування ринку розпочалося лише після 20 червня.
До речі, ціни на свої авто після 16 травня знизили далеко не всі компанії-імпортери. Не дивно: адже ніхто не знав, що буде з митом. Нині ж експерти ринку вважають, що воно не зміниться й надалі.
"Вся справа в тому, що фактично знижене до 10% мито не означає зниження ціни, хоча наша компанія ціни на авто зробила меншими ще у квітні. Ну, вважайте, що це особиста справа кожного імпортера", - говорить Дрючіна.
І ще один фактор, який уже активно вплинув, впливає й надалі впливатиме на скорочення збуту: посилення Національним банком вимог до оформлення та надання кредитів.
"За січень-травень 2008 року обсяги автомобільного кредитування впали на 50%. Зверніть увагу на те, що більше половини людей купували раніше машини саме у кредит. Але це лише початок цієї негативної тенденції. І надалі авто в кредит купуватиме все менше людей", - зазначає генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко.
Однак експерт вважає, що дії НБУ щодо кредитів є цілком виправданими в умовах боротьби з інфляцією, яку тільки роздмухує велика кількість позик. До того ж він впевнений, що незабаром комерційні банки відмовляться від масової практики роздавання позик "небезпечним" клієнтам.
В цілому ж експерти, опитані "Економічною правдою", залишаються оптимістами. За прогнозами Олега Назаренка, 2008 року в Україні обсяги продажів авто повинні зрости до 750 тис. (2007 року - 542 тис.) На скільки вони виправдані можна буде пересвідчитися тільки восени. Тоді всі описані тенденції вже працюватимуть безпосередньо, а не лише впливаючи на споживацькі очікування.