Проміняли білорусів на індусів. Як змінився ринок пального

Проміняли білорусів на індусів. Як змінився ринок пального

Ринок пального розвернувся на 180 градусів, але російський слід лишається.
Вівторок, 12 вересня 2023, 09:30

До великої війни більшість пального постачалася з країн, з яких зараз летять ракети по українських містах – з Росії та Білорусі.

Близько пів року знадобилося державі, аби знайти нових постачальників критично необхідного ресурсу. Поки це відбувалося, АЗС потопали в кілометрових чергах з автівок, а в одні руки не продавали понад 20 літрів пального.

Нині пальне – найбільша стаття українського імпорту, а серед основних експортерів нафтопродуктів в Україну не знайти ні РФ, ні Білорусі. Однак це не означає, що ворожі нафтопродукти не потрапляють на українські АЗС іншими шляхами, передусім, з Індії, Туреччини та країн Балтії.

Як змінився ринок нафтопродуктів за останні півтора року і звідки береться "російський слід"?

Зміни є

Дві найбільші зміни, які сталися з лютого 2022 року на українському ринку пального, – це припинення прямого імпорту з Росії та Білорусі, а також диверсифікація джерел постачання. Тепер пальне Україні продають десятки країн.

Наприклад, у третьому кварталі 2021 року до першої п’ятірки експортерів нафтопродуктів в Україну входили Білорусь (548 млн дол), РФ (305 млн дол), Литва (210 млн дол), Туреччина (86 млн дол) та Греція (71 млн дол). На ці країни припадали понад 80% імпорту пального, причому 40% – на Білорусь, яка постачала нафтопродукти з переробленої російської нафти.

Податки на пальне повертаються: коли це станеться і наскільки зростуть ціни на АЗС

Наразі ситуація інша – і з точки зору постачальників, і з точки зору обсягів. У третьому кварталі 2023 року основними експортерами пального в Україну були Греція (73 млн дол), Литва (64 млн дол), Індія (49 млн дол), Польща (49 млн дол) і Туреччина (35 млн дол).

Разом вказані країни забезпечують майже половину споживання нафтопродуктів в Україні. Причому частка жодної в імпорті не перевищує 14%.

До того ж у списку постачальників нафтопродуктів з’явилися нові країни. Наприклад, частка Сполучених Штатів становить 4,5%. Значно більше пального надходить з Польщі та Румунії.

Диверсифікація постачальників та відмова від російських та білоруських енергоресурсів – позитивний крок для енергетичної незалежності України. Проте при детальному аналізі виявляється, що про повноцінну відмову від постачань нафтопродуктів з країн-агресорів мова не йде.

То звідки в Україні пальне?

Наявність російських нафтопродуктів в Україні – не новина. Про це не раз говорили посадовці профільних державних компаній та відомств. Популярна схема – імпорт пального через інші країни шляхом змішування. Російське дизельне пальне змішували з "європейським", не вказуючи країну походження ресурсу.

У травні уряд заборонив ввезення в Україну нафти і нафтопродуктів невідомого походження. Тепер імпортери зобов’язані надавати сертифікати. "Не у всіх цих країн є нафтопереробка. Це було дешево, тому деякі трейдери заплющували очі на співпрацю з ворогом", – пояснював очільник "Укрнафти" Сергій Корецький.

Сергій Корецький: В "Укрнафті" тотальний витік інформації

Після запровадження країнами ЄС санкцій проти російської нафти та нафтопродуктів наприкінці 2022 року і на початку 2023 року держава-агресор направила свій товар на більш лояльні ринки Індії, Туреччини та Китаю.

У 2023 році РФ стала найбільшим постачальником нафти в Індію, наростивши місячний експорт майже вдесятеро порівняно з 2021 роком. Це дозволило завантажити індійські нафтопереробні заводи, продукція з яких постачається до країн Євросоюзу. У підсумку ці нафтопродукти вже не російські і не потрапляють під жодні санкції.

Індійський експорт допоміг Європі замінити віднедавна підсанкційне російське пальне: якщо до великої війни ЄС імпортував з Індії в середньому 154 тис бар дизельного пального на добу, то зараз – 200 тис бар.

В інтерв’ю виданню Politico радник президента з економічних питань Олег Устенко звернувся до ЄС з пропозицією закрити лазівки, що дозволяють третім країнам, зокрема Індії, переробляти російську нафту.

"Нафтогаз" та "Укрнафта" борються за колишні заправки Glusco. Хто отримає спадщину Медведчука?

Разом з тим, дані Державної митної служби свідчать: таким імпортом не нехтує й Україна, адже формально не йдеться про торгівлю з агресором.

Інша історія стосується продукції з Туреччини – ще одного провідного постачальника нафтопродуктів в Україну. У травні російський експорт дизельного пального в Туреччину сягнув 1 млн тонн і з моменту запровадження санкцій ЄС на російські нафтопродукти був найвищим за щонайменше сім років.

Це означає, що турецькі трейдери можуть експортувати власну продукцію, яка не потрапляє під санкції, і при цьому забезпечувати власні потреби дешевшим російським імпортом.

Тобто, купуючи пальне в Туреччини, країни, серед яких Україна, непрямо стимулюють придбання ресурсу в Росії. Як і у випадку з Індією, тут усе законно.

Методологія. Для аналізу використані відкриті дані Державної митної служби щодо імпорту в Україну нафтопродуктів у розрізі країн-постачальників за класифікатором 2710: нафта та нафтопродукти, одержанi з бiтумiнозних порiд (мiнералiв), крiм сирих; продукти, в iншому мiсцi не зазначенi, з вмiстом 70 мас.% або бiльше нафти чи нафтопродуктiв, одержаних з бiтумiнозних порiд (мiнералiв), причому цi нафтопродукти є основними складовими частинами продуктiв; вiдпрацьованi нафтопродукти.

Цей класифікатор охоплює імпорт дизельного пального, бензинів та інших продуктів переробки нафти. Натомість сира нафта імпортується за класифікатором 2709, тож про імпорт нафти в матеріалі не йдеться.

Реклама: