Якою має бути сучасна юридична освіта та про роль правників у суспільстві
Ми часто чуємо, що в українців є великий запит на справедливість. Резонансні й сумнівні судові рішення, свавілля органів влади, а зараз ще й насильство і вбивства зі сторони окупанта. Все це ще більше посилює бажання досягти справедливості.
Ефективна система правосуддя мала б відповідати на цей запит, але поки цього не робить або робить не повною мірою.
Чи не в першу чергу це стається через те, що юристи на загал не розуміють місію своєї професії в суспільстві, бо цього не вчать в правничих школах. То ж чому та як мають навчати правників, щоб вони відповідали сучасним викликам і забезпечили досягнення справедливості в суспільстві?
Своєю думкою поділився Степан Берко — правник, академічний директор та викладач бакалаврської програми Право у Київській школі економіки (KSE). Степан має досвід як в приватному, так і в публічному секторі.
Майже 5 років працював у Верховній Раді України, очолюючи юридичний департамент та центр нормопроєктування фракції "Об’єднання "Самопоміч" у парламенті.
Останні роки керував напрямком адвокації судової реформи в аналітичному центрі "Фундація DEJURE".
Чому правники важливі для суспільства?
Юристи як професія є критично важливими для суспільства, подібно як лікарі й військові. Адже без вправних лікарів важко зберегти життя людей всередині країни, без сильних збройних сил неможливо захистити державу і народ від зовнішньої агресії, а без чесних правників нереально захистити права і свободи людей, побудувати суспільство, в якому вони будуть цінуватися та охоронятися.
Система правосуддя і взагалі організація влади неможлива без участі юристів. Саме вони складають та забезпечують виконання законів, і притягнення порушників до відповідальності.
І саме від них залежить, чи відповідають ці закони інтересам суспільства. Будуть вони захищати права людей чи навпаки – створюватимуть умови для свавільних рішень і несправедливості.
Тому важливо, щоб правники усвідомлювали свою місію. Якщо цього немає, то натомість формуються погані правила, які виконуються, бозна-як, і не забезпечують справедливих очікувань людей.
Через російську війну проти України запит на справедливість тільки зростає. Щоб держава була в змозі з цим впоратися, потрібні юристи з якісною освітою та розумінням важливості місії, яка на них покладена суспільством.
На жаль, зараз в Україні купа "юрфаків", які клепають дипломи, а от справжніх правничих шкіл обмаль. Тому одне із головних завдань моєї роботи разом з колегами у KSE — стати прикладом прогресивної правничої школи, яка формує ціннісних юристів, які усвідомлюють свою місію і мають всі знання і навички, щоб її реалізувати.
І таким чином, створюючи якісну конкуренцію на ринку, змінювати його. Якщо цього не зробити вже зараз, то на ефективну систему правосуддя у нашій державі навіть через 20 років важко сподіватись.
Про сучасні підходи до вивчення права
Часто в університетах змушують завчати закони і юридичні тексти, не пояснюючи для чому вони саме такі, а не інакші, і яка їхня мета. Тому коли закон змінюється то такий юрист залишається без основи. Кому були потрібні ці завчені статті?
В KSE головний акцент ми робимо на тому, щоб студент розумів природу юридичних явищ.
Тоді він буде впевнено себе почувати навіть в умовах нової нормативної бази, оскільки розуміє мету створення конкретної норми закону, які права та інтереси й кого саме він має захистити.
Більше того, студент має вміти критично оцінити закон: чи він відповідає тій меті, для якої приймався; чи виписаний він якісно, щоб цю мету досягти? А може такий закон взагалі не потрібен?
Завчаючи юридичні тексти зробити цього практично не можливо.
Тому ми приділяємо велику увагу розвитку критичного мислення у студентів та методології роботи з юридичними текстами. Вже з першого курсу ми викладаємо студентам:
- методи правничого аналізу;
- інструменти тлумачення юридичних текстів;
- побудову аргументів і написання юридичних документів;
- правничу риторику, тобто способи переконливого донесення власної думки.
Особливе місце в нашій програмі займає етика в правничій професії. Саме відсутність етичних орієнтирів, толерування недоброчесності, зокрема й академічної, має прямий вплив на те, як виглядає наша система правосуддя.
Судді, які не бачать проблем у зневажливому спілкуванні зі сторонами; прокурори, які сліпо виконують "вказівки згори"; адвокати, які можуть "вирішити будь-яку справу на вашу користь", навіть якщо це не буде законно; посадовці, які невідомо як здобули свої наукові ступені.
Часом якась поведінка не є забороненою законом, але будучи неетичною, вона загострює в людей відчуття несправедливості і формує недовіру до системи правосуддя.
Майбутнім юристам важливо не тільки знати, що є законним і етичними, але й навчитися розуміти та відчувати ці тонкощі, і головне – слідувати в своїй практиці найвищим етичним стандартам.
Саме тому у KSE етика в правничій професії викладатиметься вже на першому курсі.
Як влаштовано навчання в KSE?
Ми хочемо нашим студентам спершу дати основу, те, без чого якісними правниками не станеш. А потім на неї кожен студент буде нанизувати ті елементи його освіти, до яких він відчуватиме інтерес і в яких зможе розвинути свої таланти.
Таким чином формуючи свою унікальну програму навчання. Тому на першому році повністю, а на другому переважно студенти KSE опановуватимуть обов’язкові базові предмети.
Це історія і філософія права, конституційне, цивільне кримінальне право, етика і правничі методи, про що йшлось раніше. І звичайно англійська мова, без володіння якою якісної освіти не отримати.
Протягом першого року студенти інтенсивно вивчатимуть англійську, щоб далі могти вивчати повністю англомовні курси, зокрема і від іноземних викладачів.
Починаючи з другого року у студента є можливість додатково обирати ті спеціалізовані курси, які його цікавлять.
На цей момент студент матиме більше розуміння свого професійного майбутнього і чим хоче займатися. Четвертий рік навчання студенти формуватимуть собі самі, оскільки всі дисципліни будуть вибірковими.
Ми вже маємо домовленості з викладачами провідних американських університетів, зокрема Пітсбурзького та Стенфордського, про викладання окремих курсів у KSE.
Тому ми зараз активно заохочуємо молодь повертатися додому пропонуючи грантові програми, щоб тут отримати освіту міжнародного рівня й залишитися працювати вдома.
Це дозволить нашим студентам не лише отримати знання і вміння від провідних іноземних викладачів, але й повчитися разом зі своїми американськими однолітками.
Ми заохочуватимемо наших студентів вивчати не лише спеціалізовані правничі дисципліни. Студенти можуть опановувати курси з інших програм – економіка, мистецтво, література тощо. Тому що якісна вища освіта має бути універсальною і формувати особу з широким кругозором.
Також вже з 2-го року навчання ми всіляко заохочуємо студентів проходити практику. Вони зможуть це зробити у кращих юрфімах, судах, прокуратурі чи інших органах влади.
Також ми плануємо на базі KSE відкрити правничу клініку, де наші студенти зможуть надавати безплатні юридичні консультації особам, які їх потребують.
Таким чином студент закріплюватиме отримані знання і отримає корисні навички та досвід, які нададуть йому конкурентних переваг після закінчення навчання.
Підсумовуючи, сучасний підхід до вивчання права базується на тому, щоб людина не завчала те, що не знадобиться на практиці, а розуміла суть і природу того чи іншого юридичного явища.
Ми за те, щоб студенти завжди ставили усе під сумнів та шукали відповіді, розвиваючи тим самим критичне мислення.
Адже вища освіта — це не про примусовість, а про бажання самої людини навчатись. Тому в KSЕ ми й створили місце, де студенти будуть почувати себе комфортно та захочуть проводити свій час не тільки у навчанні, але й у соціальній взаємодії з іншими, обмінюючись досвідом та розширюючи кругозір.
Ми віримо, що саме в таких умовах студенти зможуть максимально розкрити свої таланти, стати справжніми правниками – професійними, конкурентними, вільними та свідомими своєї місії забезпечувати справедливість.