Цифровий 2022-й: ключові досягнення України
Український економічний lovemark – це цифровізація, яка останні роки стрімко розвивається та охоплює всі шари соціуму та політики. Нові сервіси, доступність безготівкових розрахунків, миттєві онлайн-перекази коштів – в Україні спостерігається надшвидкий цифровий розвиток. У цьому надійним партнером уряду, банків та інших гравців на ринку залишається глобальний платіжний лідер Visa.
Економічна правда вирішила пригадати, які з цифрових подій стали справжніми досягненнями України і як Visa сприяла діджиталізації країни у 2022 році.
Рекордно швидкий запуск PayPal
До повномасштабного вторгнення Росії платіжний гігант PayPal не мав чітких намірів щодо роботи в Україні. Але з початком війни, завдяки цифровій дипломатії Мінцифри, змінив свою думку.
Раніше в Україні діяв режим Send Only: можна було створити і поповнити акаунт грошима і витрачати їх для покупок в інтернет-магазинах, але виводити на українську картку – ні.
Вже 17 березня, після 2,5 тижнів переговорів міністерства з платіжним гігантом, сервіс розширив можливості для p2p-переказів, що дозволило надсилати гроші близьким та друзям швидко та безпечно. Але головною інновацією стало те, що кошти з PayPal відтепер стало можливо переміщати на картки українських банків.
Технологічною основою цієї послуги стало глобальне рішення Visa Direct, котре поєднує цифровий гаманець PayPal з банківськими картками українців. "Фактично за 2 тижні ми узгодили архітектуру рішення та впровадили проєкт, реалізація якого зазвичай займає щонайменше декілька місяців", - казав у колонці для Ain.ua Євген Лісняк, старший директор зі стратегічних та венчурних партнерств Visa в Україні, Грузії, країнах Кавказу, Центральної Азії та Південно-Східної Європи. Кошти надсилаються у американських та канадських доларах, євро та фунтах стерлінгів, а при виведенні на українську картку Visa конвертуються в гривні.
Ця функція, серед іншого, дозволила волонтерам залучати кошти на потреби ЗСУ та гуманітарні потреби з-за кордону та розраховуватись ними за спорядження та іншу допомогу з українських платіжних карток. Для клієнтів запуск PayPal в Україні відбувся непомітно – у найкритичніші перші 24 години група моніторингу Visa не помітила зі своїми картками жодних проблем.
Запуск безготівкової оплати проїзду у Черкасах та Києві
Протягом цього періоду у двох українських містах – Києві (жовтень) та Черкасах (червень) – міська влада спільно з Visa впровадила безготівкову оплату за проїзд у громадському транспорті з використанням банківської безконтактної картки, смартфона або будь-якого іншого пристрою з технологією NFC. У столиці безконтактна оплата запрацювала в усіх видах муніципального наземного транспорту, а в Черкасах – у міських тролейбусах, але згодом у місті планують перевести на таку оплату й маршрутні таксі. Запуск безконтактної оплати дозволив містянам не залежати від готівки та кондуктора.
Разом з партнерами Visa вже впровадила безготівковий розрахунок за проїзд у 17 українських містах. Можливість безконтактної оплати стимулює і популяризує використання карт: за даними дослідження Visa Future of Urban Mobility Survey, 91% пасажирів очікують цю опцію під час користування громадським транспортом та майже третина охарактеризували такий варіант розрахунку за поїздку як головний мотиватор скористатись муніципальним транспортом. Як результат, на початку жовтня Visa зафіксувала про досягнення 1 млрд безконтактних транзакцій у громадському транспорті за один рік.
Смартфон як термінал – рішення Visa Tap to Phone
Протягом 2022 року українські підприємці героїчними зусиллями продовжують працювати, підтримуючи економіку країни, в тому числі завдяки використанню платіжного рішення Visa Tap to Phone. Ця технологія перетворює сучасні смартфони або планшети з NFC-чіпом на базі операційної системи Android на повноцінний POS-термінал. Відповідно, підприємцям не потрібно мати громіздкі термінали, щоби отримати оплату за товар чи послугу. Навіть тоді, коли клієнт не має готівки або коли звичайний POS-термінал не може з’єднатися з банком.
Такі пропозиції для МСБ є в Ощадбанку (ОщадPAY), Приватбанку (Термінал), Київстар (STARKASA) та Райффайзен Банку (Термінал у смартфоні). І кожна з них розроблена на основі технології Visa Tap to Phone.
Водночас 21 грудня Visa, спільно з "Онлайн Каса", запровадила сервіс, який інтегрує технологію прийому платежів Visa Tap to Phone у Telegram-месенджер. Короткий висновок: сценарії оплат стають все коротшими та ефективнішими.
Можливість отримувати платежі за допомогою смартфона стала ще більш актуальною після масованих ракетних обстрілів Росією українських об’єктів та, як наслідок, перебоїв з електропостачанням та мобільним зв’язком. Зокрема, у державному Приватбанку відслідкували, що у листопаді в умовах аварійного відключення електрики, підприємці частіше використовували для оплат товарів картками мобільний застосунок "Термінал ПриватБанку". За останній місяць кількість користувачів сервісу зросла на чверть, а кількість оплат безконтактними картками та гаджетами через "Термінал" у листопаді в порівнянні з жовтнем зросли на 30%.
Перехід на рішення Visa Cloud Connect
Влітку найбільший системний український банк – Приватбанк – перевів свої послуги та операції у "хмарне" рішення завдяки Visa Cloud Connect. Це був перший випадок, коли Visa забезпечила безпечне підключення із загальнодоступного хмарного середовища обробки в регіоні CEMEA (Центральна та Східна Європа, Близький схід та Африка) - з тих пір, як платформа стала доступною наприкінці 2021 року.
Рішення про застосування хмарних технологій для захисту банкінгу перейшло у категорію "терміново" після повномасштабного вторгнення Росії в Україну. Ризики знищення апаратного забезпечення, від якого залежать операції державного банку, - постійно зростали. Завдяки переходу до "хмари" ПриватБанк гарантував собі безперебійну роботу власної платіжної інфраструктури і зробив внесок у зміцнення фінансової стабільності України.
Токенізація карток
Пандемія COVID-19 сприяла бурхливому поширенню інтернет-комерції та зростанню об’ємів цифрових платежів. Іншими словами, безпечний та швидкий цифровий рух коштів став основою розвитку української економіки.
Втім, безпека цих платежів залишалась амбітною задачею з зірочкою. То ж Visa представила свою платформу Cloud Token Framework (CTF), мета якої - підвищення безпеки та рівня схвалення транзакцій без фізичної картки.
"У Європі використання нової технології аутентифікації Visa, EMV 3DS, збільшилося втричі з початку 2021 року, що збігається зі скороченням випадків шахрайства під час транзакцій без присутності картки на 28%. І, оскільки вона набула більшого поширення, Visa очікує аналогічного глобального скорочення", – розповідав у липні директор з управління ризиками у компанії Visa Пол Фабара.
У випадку шахрайства 89% власників карток відмовляються від своїх облікових даних або скорочують використання "пластику". То ж впровадження платформи Cloud Token Framework стало важливим інструментом підвищення довіри бізнесу та клієнтів до безготівкових платежів.
***
Цим матеріалом Економічна правда та НВ завершують цикл текстів про українську цифрову економіку, онлайн-оплати та їх безпеку, які ми створили спільно з Visa. Також пропонуємо із ними ознайомитись:
- Якщо необхідно допомогти близьким та Україні: п’ять зручних сервісів для переказу грошей
- Онлайн-шахрайство під час війни
- PayPal в Україні під час війни спростив отримання міжнародних переказів на банківські картки. Як саме?
- Cashless рулить. Як українці користуються платіжними сервісами під час війни
- 4 причини, чому безготівкова оплата зручніше грошей у руках
- 10 місяців війни: як вдалось адаптуватись банкам, рітейлу, e-commerce та логістичним компаніям