З вертольотами для пожежогасіння ми не пропустимо найменше загоряння – гендиректор "Українських вертольотів"
У 2003 році в Україні була створена компанія "Українські вертольоти", яка починала роботу з шести вертольотів і 80 співробітників.
Зараз "Українські вертольоти" – велика вертолітна компанія, яка налічує 27 вертольотів і 550 співробітників.
Успішно працюють дві дочірні компанії: "Ейр Сервіс", яка займається розробкою проєктної документації, модернізацією та ремонтом вертольотів, та "Вертолітний тренувальний центр", який спеціалізується на відборі та підготовці льотного та інженерно-технічного складу.
Підприємство має статус офіційного перевізника ООН і займається операціями з високим рівнем ризику: рятувальними операціями, аеромедичною евакуацією та пожежогасінням уночі.
Ми поспілкувалися з головою правління і генеральним директором компанії Володимиром Ткаченком.
Він розповів про унікальну методику гасіння пожеж уночі, можливості нових вертольотів, спецвишкіл персоналу для роботи в екстремальних умовах, професіоналізм українських пілотів і вклад компанії в розвиток позитивного іміджу України на міжнародній арені.
— 28 серпня в Україні відзначають День авіації. Як ви оцінюєте рівень підготовки українських пілотів?
— Українські пілоти дуже професійні. Попри всі труднощі, які існують при підготовці льотного складу і в подальшій роботі, вони показали себе у всьому світі. Звідси і високий попит на українських пілотів.
З одного боку, це добре, оскільки говорить про професіоналізм нашого льотного складу. З іншого – українських пілотів переманюють великими зарплатами, кращими умовами. Щоправда, це було ще до початку пандемії.
Більшість українських пілотів дуже відповідальні. Вони можуть працювати стільки, скільки потрібно, і так, як потрібно. Вони не шкодують свого часу і сил. Це національна риса.
— На початку серпня український авіафлот використовували для гасіння пожеж у Туреччині. Ваші вертольоти стали частиною гуманітарної допомоги.
У привітанні президента Володимира Зеленського з 30-річчям Незалежності України президент Турецької Республіки Реджеп Тайїп Ердоган, зокрема, подякував Україні за участь українських літаків, вертольотів і рятувальників у ліквідації наслідків пожеж.
У чому полягала участь АК "Українські вертольоти" в наданні гуманітарної допомоги Туреччині? Хто ухвалював рішення?
— Коли я побачив заяву президента Зеленського про те, що він спрямовує два літаки для допомоги Туреччині, то запропонував своїм колегам направити чотири наших спеціалізованих вертольоти й екіпажі безоплатно.
Брати участь в операції членам екіпажів запропонували добровільно. Ніхто не відмовився.
Спочатку турецька сторона не вірила, що ми зможемо гасити пожежу вночі – це складна робота в гірській місцевості з високим рівнем ризику.
У перший день наші екіпажі гасили пожежу в ущелині глибиною і шириною кілометр на кілометр. Там навіть удень не було охочих працювати, а нам треба було вночі.
Пізніше, коли я побачив фотографії та відеозаписи того, у яких умовах відбувалася операція, то зрозумів, що це надекстремально навіть для нашої компанії. Через невелику ширину ущелини і значну задимленість було складно маневрувати, проте наші екіпажі блискуче впоралися.
Далі була нічна операція в районі Миляса, де пожежі розгоралися в районі місцевої ГЕС. Осередки загоряння виникли прямо під лініями електропередач. Ця обставина підвищувала ризики роботи, але наші вертольоти успішно впоралися і з цим непростим завданням.
— Мер Бодрума Ахмет Арас зазначив: "Ми ніколи не забудемо підтримку України. Українські пожежні вертольоти і льотчики виявили велику мужність під час польотів. Особливо важливою була боротьба з вогнем у темну пору доби". Що відбулося в Бодрумі?
— Там пожежа швидко поширювалася. З одного боку вогонь ішов на населений пункт, з іншого – захоплював вітряки. До нас там працювали десять вертольотів і два літаки, але не змогли ліквідувати вогонь.
Удень наші екіпажі зробили розвідку, оглянули всі височини й лінії електропередач і вночі приступили до роботи. За сім годин вони повністю ліквідували пожежу.
Турецька сторона була вражена їхньою роботою.
Безумовно приємно чути, коли влада і самі жителі Туреччини захоплюються мужністю і професіоналізмом наших пілотів. Це заслужена оцінка роботи авіакомпанії, але ми не відокремлюємо свою компанію від країни.
У Туреччині ми проявили професіоналізм не тільки авіакомпанії "Українські вертольоти", а і всієї України. Цей успішний досвід та багато інших наших спецоперацій позитивно впливають на імідж нашої країни на міжнародній арені.
— Чи обмінюєтеся досвідом з колегами з інших країн щодо підходів до гасіння пожеж?
— Система пожежогасіння, яка працює у світі, на наш погляд, неефективна. Ми з міжнародними колегами аналізували та обговорювали це.
Система дає величезні збої. Збирається величезна кількість авіаційної техніки з різних країн, екіпажі часто не готові до роботи в екстремальних умовах, а координаційний центр дає завдання не ліквідовувати, а гасити пожежу.
Виходить "збірна солянка", яка просто скидає воду. Гасіння пожеж – це наука.
З урахуванням викликів, які є у світі, ми бачимо, що кількість пожеж буде збільшуватися. Збитки для природи неможливо оцінити грошима. Вигорілі ліси – це екологічна катастрофа.
Наприклад, ми порахували, що за десять років у Туреччині вигоріло 90 тисяч гектарів лісу. За 2020 рік згоріло 20 тисяч гектарів, за 2021 рік – уже 35 тисяч гектарів.
Як бачимо, чинна система не відповідає викликам природи, вона розрахована на використання великих коштів, а не на результат.
— Як, на вашу думку, варто змінити підхід до пожежогасіння?
— У пожежогасінні головне – повна ліквідація вогню. Зараз ми працюємо над новою методологією боротьби з пожежами. Її головна ідея – негайні дії та безперервний вплив.
Якщо у будь-якій точці, наприклад, Туреччини виник осередок займання і з'явилося невелике полум'я, воно має бути погашене протягом 45 хвилин. Тому що далі воно розгориться, і доведеться боротися з масштабними пожежами.
Якщо ж пожежа розгорілася, то на неї слід безперервно впливати 24 години на добу до повної ліквідації.
Для успішної роботи нової методології потрібна якісна спецтехніка, тому для боротьби з лісовими пожежами ми готуємо більш досконалі вертольоти. Перші екземпляри вийдуть у першому півріччі 2022 року.
У них будуть повністю скляні кабіни зі спеціалізованим обладнанням. З огляду на досвід роботи в Туреччині, воно полегшить роботу екіпажу. Також будуть сучасні реанімаційні модулі, телемедицина.
Усі дані про пацієнта на реанімаційному модулі з усіх моніторів у реальному часі будуть передаватися у будь-який госпіталь світу, як і відео роботи лікарів.
Крім того, буде встановлена потужніша система оптико-електронного спостереження із сучасними тепловізорами і водозливними пристроями. З удосконаленими вертольотами наші екіпажі не пропустять навіть найменше загоряння.
— Скільки коштує обладнати такий вертоліт?
— Повністю модернізований вертоліт коштує стільки ж, скільки новий вертоліт Мі8-МТВ-1. Це дороге задоволення і ми змушені регулярно брати кредити.
— Як проходить підготовка пілотів і рятувальників? Скільки коштує їх навчання?
— Більшість наших пілотів – військовослужбовці запасу. Зокрема ті, що служили в АТО. Ми українська компанія, тому надаємо пріоритет українським пілотам. Хоча в нас працюють пілоти з 16 країн.
Вимоги жорсткі. Дивимося на техніку пілотування, знання документації, уміння працювати в екіпажі, високе знання англійської мови і моральну підготовку. Усі кандидати проходять медкомісію і відбір у вертолітно-тренувальному центрі.
Тих, кого відібрали, 13 місяців навчаємо для роботи на пошуково-рятувальному вертольоті. Тільки після цього допускаємо до самостійних робіт. Підготовка екіпажу з трьох осіб коштує в середньому 14 мільйонів гривень.
У 2021 році буде розвиватися система пожежогасіння, тому пілотам, які працюють на пошуково-рятувальних вертольотах, запропонували працювати на пожежогасіннях. Підготовка тих, хто погодився, триває ще три місяці, і вартість навчання збільшується на 6 мільйонів гривень.
У вертолітно-тренувальному центрі з льотним складом працюють кваліфіковані професіонали, які орієнтують екіпажі на моральну підготовку. Гасіння пожеж уночі в горах – це не робота, а мистецтво, до цього треба бути морально готовими.
— Крім пожежогасіння, екіпажі "Українських вертольотів" беруть участь у гуманітарних і миротворчих місіях по всьому світу. Що це за спецоперації?
— Ми працювали у 22 країнах, виконували найрізноманітніші завдання. Ліквідовували наслідки землетрусу в Пакистані: поставляли воду і продовольство, забирали із зруйнованих аулів біженців.
Були гуманітарні операції з ліквідації наслідків повеней у Мозамбіку, М'янмі та на Мадагаскарі, посухи – у Кенії, Ефіопії та Сомалі.
Усього компанія доставила понад 40 тисяч тонн гуманітарних вантажів, перевезла понад 903 тисячі постраждалих і пасажирів.
Зараз працюємо в найбільш складному сегменті авіації: виконуємо пошуково-рятувальні операції й аеромедичну евакуацію в трьох країнах Африки.
— Чи є якісь унікальні особливості вертольотів, які дозволяють успішно проводити спецоперації?
— У нас є 23 вертольоти-трансформери, які працюють у миротворчих і гуманітарних місіях по всьому світу.
За певним регіоном у режимі 24/7 закріплений той чи інший вертоліт. У разі необхідності він повинен вилетіти протягом 30 хвилин для виконання завдань, які ставить замовник.
Завдання визначається приблизно так: "Підірвався бронетранспортер у такому-то квадраті. Його потрібно знайти, поранених і вбитих евакуювати". Як правило, більше даних немає.
За допомогою тепловізорів та оптико-електронної системи скануємо цей квадрат, знаходимо бронетранспортер, дивимося, як найкраще провести евакуацію.
На борту у нас повністю обладнана реанімаційна палата, де наші медики надають реанімаційну допомогу пораненим.
Також за завданням замовника моніторимо певні території з метою виявлення бойовиків, зброї, машин.
— Чи можуть здійснюватися аеромедичні перевезення важких хворих?
— Під час АТО ми евакуювали близько 200 поранених, яких не можна було транспортувати.
Ми змогли їх евакуювати нашими вертольотами, оскільки на борту є все необхідне для підтримки життєзабезпечення пацієнтів: система вентиляції легенів, дефібрилятори, інфузійні помпи, системи подання кисню.
Також такий вертоліт може з режиму нависання евакуювати постраждалих опікових пацієнтів і надати їм реанімаційну допомогу. Якщо ступінь опіків високий, то є спеціальні капсули, де пацієнту знижують больовий симптом.
За п'ять років ми евакуювали 5 600 поранених і постраждалих, з них понад тисячу – уночі.
— У 2006 році компанія отримала статус офіційного перевізника Організації Об'єднаних Націй (ООН) і Всесвітньої продовольчої програми (ВПП). Що це означає?
— Щоб отримати цей статус, нам надіслали певний стандарт, якому ми повинні були відповідати. Це стандарт з технічного забезпечення вертольотів, організації безпеки польотів, роботи з особовим складом. Усього десь 260 пунктів.
Три роки ми готувалися. Була проведена дуже велика робота. Після цього прибув аудит ООН. Перевірили абсолютно все. Висловили низку зауважень і після повторного аудиту нам присвоїли статус оператора ООН і ВПП.
Він означає, що компанія відповідає стандартам ООН. Періодично ми проходимо перевірки. Будь-які відхилення фіксуються і ми повинні негайно їх усувати. Зараз ми єдина компанія, яка виконує завдання ООН з пошуку.
— Що б ви побажали перед Днем авіації усім пов'язаним з цією галуззю?
— Наш геніальний земляк Ігор Сікорський говорив: "Повітроплавання не було ні наукою, ні галуззю промисловості. Воно було дивом". Коли щодня стикаєшся з дивом, то стаєш щасливішим.
Нехай відчуття щастя якомога довше буде в нашій роботі. Це відчуття допомагає нам долати труднощі.
А наші досягнення хай приносять людям радість, покращують їх життя, допомагають нашій країні бути благополучною та успішною. Нехай небо, у якому літають наші авіатори, буде мирним над усією нашою Україною.
Автор: Яна Міланова
Фото спікера: Дар’я Школенко