Украли телефон: що робити
Що робити, якщо вкрали смартфон? На жаль, більшість людей ставлять собі це питання вже після крадіжки, коли рахунок йде на хвилини.
Однак про це потрібно подумати тоді, коли телефон поруч, і виконати певну послідовність дій, які мінімізують ризики в разі крадіжки гаджета.
Масштаби збитків від втрати телефона можуть бути величезними. Смартфон – це ключ до аватару людини в цифровому світі.
Він зберігає приватні фото, відео, контакти, листування, особисті повідомлення, відкриває доступ до історії життя, облікових записів Facebook, Instagram, Viber, Telegram, Gmail, додатків мобільного банкінгу, поштових операторів, операторів таксі, мобільних операторів, медичних сервісів.
Доступ до чуттєвих приватних даних дає зловмиснику надзвичайно широкі можливості для шантажування жертви, спустошення банківських рахунків і "привласнення" її цифрового життя.
ЕП підготувала рекомендації, що потрібно робити в разі крадіжки смартфона і які превентивні заходи потрібно вжити.
Алгоритм дій: якщо вкрали телефон
Крок 1. Заблокувати зв'язок на втраченому телефоні.
Це необхідно зробити, щоб зловмисник не міг скористатися двофакторною авторизацією в банківських, поштових та соціальних сервісах. В іншому випадку крадій зможе змінити паролі доступу до них та отримати над ними контроль.
Необхідно у будь-кого (перехожого, бармена, офіціанта, продавця, таксиста, поліцейського) попросити телефон і зателефонувати своєму мобільному оператору.
Оператор має технічну можливість заблокувати SIM-картку.
необхідно зателефонувати на номер 477 або 0800300466 (дзвінки з номерів мереж фіксованого та мобільного зв'язку України не тарифікуються).
Абоненту треба надати одну з таких інформаційних комбінацій для ідентифікації власника номера:
1. Код PUK1
2. Три номери, на які здійснювалися вихідні дзвінки з орієнтовною датою їх здійснення, та залишкову суму коштів на рахунку абонентського номера.
3. Три номери, на які здійснювалися вихідні дзвінки з орієнтовною датою їх здійснення, та один з останніх переказів коштів із зазначенням дати, суми та номера, на який був здійснений переказ коштів.
4. Будь-яку з останніх скретч-карток чи електронних ваучерів поповнення рахунку та один з останніх переказів коштів із зазначенням дати, суми та номера, на який був здійснений переказ коштів.
зателефонувати на номер 222 (безкоштовно з номера "Vodafone Україна") або 0 800 400 222 (безкоштовно з усіх мереж в Україні).
Абоненту необхідно надати одну з таких інформаційних комбінацій для ідентифікації власника номера:
1. PUK-код (вісім цифр, які вказані на пластиковому тримачі від SIM-картки).
2. Два номери, на які абонент найчастіше дзвонив або відправляв повідомлення за останні 30 днів (крім коротких номерів та номерів, що починаються з 0800 або 0900).
зателефонувати до інформаційно-консультаційного центру lifecell за номером 5433, обрати пункт 5 в головному меню, далі – "Блокування загубленої SIM-картки".
Абоненту необхідно надати таку інформацію для ідентифікації власника номера:
1.Секретне слово (якщо встановлене).
2. Два номери, на які абонент найчастіше телефонував, баланс основного рахунку (якщо не встановлене секретне слово).
3. Інші питання (в разі необхідності).
Якщо номер контрактний, досить назвати повне ім'я власника номера і паспортні дані.
Крок 2. З цього ж телефону подзвонити найближчій людині.
Для чого? Щоб коротко сказати про крадіжку, і що не треба лякатися, якщо хтось буде дзвонити з вкраденого телефону або писати в соцмережах від імені постраждалого.
Найімовірніше, зловмисники будуть просити гроші. Після цього потрібно сповістити про інцидент інших людей, наприклад, за допомогою посту в соцмережі.
Крок 3. Отримати доступ в інтернет.
Слід викликати таксі і поїхати додому, на роботу або в готель, якщо крадіжка відбулася за кордоном.
Також можна попросити продавців магазину з продажу електроніки скористатися комп'ютером, ноутбуком, планшетом чи смартфоном з доступом до інтернету.
В інтернеті потрібно зайти в обліковий запис Google або AppleID. Якщо користувач попередньо налаштував опції безпеки акаунтів і підключив двофакторну ідентифікацію, авторизуватися з нового пристрою в магазині чи готелі буде складніше.
Наприклад, для Google-акаунту потрібно буде скористатися одним з десяти резервних кодів, згенерованих і роздрукованих зазделегідь, або за допомогою резервного номера мобільного телефону, раніше вказаного в налаштуваннях безпеки.
На цей номер Google надішле SMS-код двофакторної ідентифікації.
Після входу в обліковий запис Google потрібно обрати "Управління акаунтом Google" – "Надійний захист акаунту" – "Ваші пристрої" – "Назва вкраденого пристрою" – "Вийти".
Далі потрібно змінити пароль Google-акаунту. У розділі "Управління акаунтом Google" обрати "Особиста інформація" – "Пароль".
У розділі "Управління акаунтом Google" слід зайти в розділ "Безпека", далі – у розділ "Ваші пристрої", потім натиснути на вкрадений пристрій і на "Знайти пристрій", після цього обрати "Очитити пристрій" або "Заблокувати пристрій".
У випадку обрання останньої опції місце перебування телефону можна буде відстежувати на мапі.
У розділі "Управління акаунтом Google" можна також побачити історію пересування вкраденого пристрою.
Для цього потрібно обрати розділ "Дані та персоналізація", "Відстеження дій", "Історія місцезнаходжень", "Управління історією", обрати рік, місяць і день крадіжки. На мапі відобразиться траєкторія пересування смартфона.
Крок 4. По телефону, через інтернет-банкінг або через службу підтримки в соцмережі заблокувати банківські картки з кредитним лімітом і грошовими залишками.
Необхідно вимкнути всі банківські карти, прив'язані до Apple Pay, AndroidPay, SamsungPay.
Зазвичай інтерфейс облікового запису сам запропонує це при виборі опції "Позначити телефон як вкрадений". В іншому випадку це потрібно зробити вручну. Apple, Google і Samsung таку можливість дають.
Крок 5. Змінити паролі на всіх важливих сервісах.
Мова йде про банківські, поштові, комунікаційні та соціальні сервіси. Паролі скрізь повинні бути різні. До того ж на цих сервісах потрібно активувати двофакторну ідентифікацію.
Крок 6. Відновити SIM-картку.
Відновити SIM-картку можна без відвідування магазину "Київстар". Для цього потрібно придбати стартовий пакет Smart SIM або пакет без позначки "Перший пакет послуг включений".
Далі необхідно:
– вставити нову SIM-картку в телефон і надіслати запит *111# для активації номера,
– надіслати запит *245*380ХХXXXXXXX*YYYYYY#, де 380ХХXXXXXXX – номер телефону старої SIM-картки, YYYYYY – 19 цифр ICC-коду або вісім цифр PUK1 старої SIM-картки.
Заявка на заміну SIM-картки буде виконана через сім годин. Інформація про відновлення прийде в SMS-повідомленні.
необхідно придбати спеціальний стартовий пакет для відновлення і заміни SIM-картки.
Після цього слід зателефонувати за номером 222 (безкоштовно з номера "Vodafone Україна") або 0 800 400 222 (безкоштовно з усіх мереж в Україні).
Далі – назвати номер, який потрібно відновити, і дати відповідь оператору на одне із запитань:
– PUK-код (вісім цифр, які вказані на пластиковому тримачі від старої SIM-картки),
– IMEI пристрою, у якому перебувала стара SIM-картка,
– два номери, що найчастіше використовувалися протягом останніх 30 днів (за винятком коротких номерів і номерів, які починаються з 0800 та 0900),
– повідомити оператору серійний номер нової SIM-картки (цифри, зазначені на новому стартовому пакеті або на пластиковому тримачі під штрих-кодом).
У разі неуспішної ідентифікації необхідно звернутися в магазин з документом, що посвідчує особу, та зареєструвати свій номер телефону.
Третє – вставити SIM-картку в пристрій. Номер буде перенесений на нову SIM-картку протягом 60 хвилин.
Щоб відновити номер та отримати нову SIM-картку, необхідно звернутися в магазин lifecell.
Заміна SIM-картки можлива тільки за наявності документа, що засвідчує особу власника номера (паспорт, водійське посвідчення, військовий квиток або пенсійне посвідчення).
Для заміни SIM-картки необхідно надати таку інформацію:
1. Секретне слово (якщо воно було попередньо встановлене власником номера).
2. Два номери, що найчастіше використовувалися, баланс основного рахунку (якщо не встановлене секретне слово).
3. Інші питання (у разі необхідності).
За успішної ідентифікації заявник отримує нову SIM-картку зі старим номером. При цьому будуть збережені тарифний план, баланс на момент відновлення або блокування номера, замовлені послуги.
Вартість нової SIM-картки – 50 грн з урахуванням усіх податків. Ці кошти сплачуються в магазині lifecell.
Крок 7. Написати заяву в поліцію.
Імовірність того, що телефон знайдуть і повернуть, мінімальна.
Однак заява про крадіжку може суттєво допомогти, якщо зловмисник встигне набрати кредитів в МФО за допомогою краденого телефону або залізти в кредитний ліміт за банківськими картками.
Після звернення до поліції із заявою про викрадення смартфона потрібно отримати від співробітника поліції талон-повідомлення ЄО (журнал єдиного обліку заяв і повідомлень) про реєстрацію заяви.
Превентивні заходи
Якщо телефон зараз поряд, слід виконати такі дії.
1. Встановити пароль блокування екрана. Пароль повинен складатися щонайменше з чотирьох символів. Ідентифікація за відбитком пальця і сканування обличчя ненадійні.
2. Записати на аркуші PUK-код SIM-картки (вісім цифр, які вказані на пластиковому тримачі від SIM-картки). PUK-код також можна знайти в особистому кабінеті мобільного додатка оператора або отримати його за допомогою USSD-коду.
3. Записати на аркуші IMEI пристрою. Його також можна отримати за допомогою USSD-коду.
4. Придбати простий запасний смартфон і SIM-картку до нього або не викидати старий смартфон.
5. В акаунті Google обрати розділ "Способи підтвердження особи" і вказати резервний номер телефону, адресу електроної пошти довіреної особи та секретне питання. Обов'язково підтвердити резервні номер телефону та адресу електроної пошти. На номер і пошту прийдуть коди авторизації.
6. Встановити двофакторну ідентифікацію на телефоні.
7. Роздрукувати десять резервних кодів.
8. Вимкнути відображення повідомлень при заблокованому екрані.
9. Створити паролі доступу до критично важливих додатків.
10. Створити резервну копію даних смартфона.
11. Знайти і перекласти в доступне місце упаковку з-під стартового пакета, пластиковий тримач SIM-картки, чек на купівлю смартфона, гарантійний талон на смартфон.
12. Зареєструвати номер на себе. У цьому разі будь-які процедури з номером і SIM-карткою зможе виконувати лише власник з документом, що посвідчує особу. Абоненти "Київстару", Vodafone та lifecell можуть це зробити через інтернет за допомогою електронного цифрового підпису або в офлайн-магазині.