Допомогти бізнесу експортувати більше в ЄС: як може допомогти місцева влада
У 2019 році українські підприємці експортували в країни Європейського Союзу товарів та послуг більш ніж на 600 млрд грн.
Попри величезні обсяги експорту, вітчизняний бізнес нарікає на проблеми з доступом на європейський ринок.
Проте не все залежить від високопосадовців Євросоюзу та українського уряду.
Наростити обсяги продажів бізнесу може допомогти місцева влада. Як саме та з яких регіонів слід брати приклад?
Нові можливості чи нові проблеми
Угода про асоціацію з ЄС передбачає створення поглибленої та всеохоплюючої зони вільної торгівлі. Для цього Україна і ЄС спрощують доступ товарів і послуг на свої ринки. Наприклад, зменшують або скасовують мита на товари, Україна наближає законодавство щодо підприємницької діяльності до права ЄС.
Що це означає для українських підприємців?
З одного боку, бізнес отримав можливість більше експортувати товарів та послуг на ринок ЄС. З іншого – через спрощення доступу європейських товарів і послуг посилилася конкуренція на українському ринку, та й з експортом не все так просто.
Експортери мають труднощі з логістикою, проходженням сертифікації в країнах ЄС, квотами на безмитне ввезення товарів. Може здатися, що зона вільної торгівлі створила вітчизняним підприємцям більше проблем, ніж можливостей.
Проте насправді економічна інтеграція з ЄС здатна принести бізнесу неабиякий прибуток і стимулювати його розвиток. Для цього держава повинна узгодити з ЄС модернізацію угоди в частині квот, технічного регулювання та оцінки якості. Це дозволить усунути перешкоди для виходу бізнесу на ринок Євросоюзу.
Аби повною мірою скористатися можливостями євроінтеграції, бізнес, особливо малий та середній, потребує підтримки з боку держави на місцевому рівні.
Завдяки такій підтримці українські товари та послуги можуть стати більш конкурентоспроможними за якістю і вартістю. Тож економічна інтеграція з Євросоюзом – це все ж можливості, а не проблеми.
Роль місцевої влади
Недавнє дослідження центру "Нова Європа" показало, що у 2018-2019 роках найбільший приріст експорту товарів до країн Євросоюзу був у Кіровоградській, Львівській, Черкаській, Сумській областях та в Києві.
На Кіровоградщині приріст експорту становив 75%. У перші роки після підписання угоди область за цим показником стабільно посідала останні місця.
Дослідження "Євромапа України – 2. Рейтинг європейської інтеграції областей" центру "Нова Європа". Показники розраховані за методологією центру
Найбільші темпи приросту експорту послуг у ЄС у 2018-2019 роках були в Сумській, Запорізькій, Вінницькій, Тернопільській і Дніпропетровській областях. Загалом лідерами з економічної євроінтеграції є Луганщина, Сумщина та Вінниччина. Найгірші місця посіли Полтавщина, Закарпаття та Одещина.
Дослідження "Євромапа України – 2. Рейтинг європейської інтеграції областей" центру "Нова Європа". Показники розраховані за методологією центру
Така різниця між регіонами показує, що успіх економічної інтеграції з ЄС залежить не лише від уряду, а й від місцевої влади.
Прямі зобов'язання органів місцевого самоврядування щодо впровадження угоди ніде не зафіксовані. Водночас після реформи децентралізації місцеве самоврядування отримало більше грошей і повноважень.
До таких повноважень належить, зокрема, розвиток економіки територій та сприяння зовнішньоекономічним зв'язкам підприємців. Саме тому розвиток експорту до ЄС є завданням не лише уряду, а й місцевих органів влади.
Місцеві органи також прямо не вказані серед відповідальних виконавців економічної частини угоди. Однак вони повинні впроваджувати на місцях політику уряду. Зокрема, виконувати план заходів з імплементації угоди.
У деяких регіонах облдержадміністрації створили для цього спеціальні структурні одиниці. Управління з євроінтеграції є у Волинській, Рівненській, Івано-Франківській, Чернівецькій областях, а от в Тернопільській, Одеській та Дніпропетровській областях такі спеціальні підрозділи відсутні.
За розвиток експорту і підтримку місцевих підприємців тут відповідають управління чи департаменти із зовнішньоекономічної діяльності та міжнародного співробітництва. Тобто над цим працюють фахівці, для яких сприяння експорту до ЄС є лише одним з багатьох завдань.
Що з допомогою підприємцям на місцях
Що саме місцеві ради і державні адміністрації в областях і територіальних громадах роблять, аби підприємці отримали користь від євроінтеграції?
У 2014-2016 роках лише чотири ОДА схвалили регіональні плани імплементації угоди: Дніпропетровська, Донецька, Київська і Херсонська. Регіональних планів виконання економічного блоку угоди в цих областях ще немає.
Решта областей або взагалі не мали регіональних планів, або ухвалили декларативні документи, які дублювали положення національного плану.
Плани заходів з підтримки місцевого бізнесу містять програми соціально-економічного розвитку і цільові програми, що схвалюють облради і ради громад. Однак такі програми, як правило, орієнтовані на підтримку малого і середнього бізнесу загалом, про збільшення експорту до ЄС у них не йдеться.
Наприклад, такі цільові програми ухвалили Житомирська, Вінницька, Сєвєродонецька міська, Сумська і Чернігівська обласні ради.
Хмельницька міськрада ухвалила цільову програму міжнародного співробітництва. Однак документ містить лише один захід з підтримки експорту : сприяння участі підприємців у бізнес-зустрічах та інвестиційних форумах.
Варто розуміти, що цільові програми не є формальними папірцями. Їхня відсутність або нечіткість свідчить, що місцева влада не має бачення щодо підтримки бізнесу в умовах євроінтеграції. А іноді відсутність конкретної цільової програми може стати перешкодою для іноземних інвесторів.
Для захисту бізнесу при ОДА функціонують ради підприємців. У Сумській області така рада працює над пропозиціями до стратегії розвитку краю, у Вінницькій – захищає інтереси бізнесу в умовах карантину, у Миколаївській – співпрацює з органами влади в питаннях контролю нехарчової продукції.
Прикладом залучення підприємців до ухвалення рішень є публічні консультації.
Так, у кінці 2020 року Центр спільних дій спільно з Офісом віцепрем'єрки з питань європейської та євроатлантичної інтеграції провів в Одесі, Харкові, Полтаві, Херсоні, Луцьку та Дніпрі консультації щодо оновлення угоди. Бізнес цих міст озвучив свої пропозиції високопосадовцям.
Консультування, навчання та інформаційну допомогу підприємцям надають державні та недержавні центри підтримки бізнесу. З 2016 року в рамках програми ЄС і ЄБРР такі центри працюють у 15 обласних центрах.
У кінці 2019 року – на початку 2020 року в рамках пілотного проєкту аналогічні центри при Мінекономіки працювали в Запорізькій, Черкаській, Чернігівській та Тернопільській областях. Нині за ініціативи Мінцифри центри підтримки підприємців працюють у Харкові, Миколаєві та Києві.
Першими державними центрами, покликаними допомогти регіональному бізнесу з освоєнням європейського ринку, стали офіси євроінтеграції. У кінці 2020 року перші два такі офіси відкрилися в Херсоні і Дніпрі. До кінця 2021 року ще два офіси повинні відкритися в Хмельницькому і Полтаві.
На жаль, не все так райдужно. Директор офісу Дніпропетровської області Марко Маркович повідомив Центру спільних дій, що офіс тимчасово не працює. Утім, підприємці можуть отримати допомогу від місцевої влади і там, де центрів немає. Допомога полягає в навчанні або компенсації відсотків за кредитами.
Наприклад, освітні програми діють у Дніпропетровській, Миколаївській, Запорізькій, Одеській та Полтавській областях. На компенсацію відсотків за кредитами можуть претендувати підприємці Києва, Житомирської, Тернопільської та Львівської областей.
Євроінтеграція – (не) завдання місцевої влади?
Хоча законодавство прямо не ставить перед місцевою владою завдань щодо економічної євроінтеграції, вона повинна допомагати підприємцям долати труднощі з виходом на євроринок. Це випливає з її повноважень.
Однак на сьомому році дії угоди все виглядає так, неначе місцева влада багатьох регіонів ігнорує власні повноваження.
Поліпшити життя підприємців можна шляхом участі місцевої влади в міжнародних торгових асоціаціях. Важливі також діалог з об'єднаннями підприємців, інформування, навчання та консультування бізнесу щодо експортних можливостей, проведення міжнародних виставок і бізнес-форумів.
Щоб ці заходи були системними і відповідали потребам краю, необхідні регіональні плани, інфраструктура та фахівці, які будуть займатися лише цим.
Доки більшість регіонів не мають програм з розвитку експорту до ЄС, а офіс з євроінтеграції працює лише в одній області, українські підприємці і далі залишатимуться наодинці з усіма труднощами євроінтеграційного процесу.
Марія Квіцінська, аналітикиня Центру спільних дій