Купуй російське: як в Україні продають автомобілі з РФ
На початку вересня Запорізький автомобілебудівний завод (ЗАЗ) оголосив про початок виробництва автомобілів для місцевого ринку у співпраці з Groupe Renault.
Через тиждень відбулася онлайн-презентація нової моделі, яку збиратимуть на ЗАЗ, – купе-кросовера Renault Arkana.
Французька у цій моделі лише назва, бо Renault Arkana виготовляють на російському заводі "АвтоВАЗ", а "початок виробництва" на ЗАЗ є великовузловим збиранням, щоб оминути заборону на ввезення автомобілів з Росії.
Крім Renault Arkana, на запорізькому заводі так само збирають щонайменше чотири моделі російської Lada. Їх з початку 2020 року продають у дилерських мережах в Україні.
На заводі це виробництво не дуже афішують, зазначаючи, що проводять "аудит виробництва".
Не все те французьке, що зветься Renault
До складу французької автомобілебудівної корпорації Renault Group входить російський "АвтоВАЗ". Що поєднало двох виробників, штаб-квартири яких розташовані в передмісті Парижа та російському Тольятті?
Офіційна співпраця між цими компаніями триває 12 років. За інформацією російських ЗМІ, на початку світової фінансової кризи 2008 року російський автовиробник перебував у скрутному становищі. На заводі повідомляли про наміри звільнити близько 27 тис працівників – чверть персоналу.
Спочатку група Renault інвестувала в "АвтоВАЗ" технології, передавши платформу Logan. На її базі налагодили виробництво автомобілів марок Renault, Nissan та Lada. У тому ж році група стала власником блокувального пакета – 25% акцій російського автовиробника.
У 2012 році Renault Group інвестувала ще 750 млн дол, довівши свою частку до 67,13% акцій компанії та отримавши контроль над "АвтоВАЗом".
Завдяки експансії французів певні марки автомобілів Renault з Росії експортувалися до України. Проте через великий попит на російському ринку компанія переорієнтувалася на внутрішнього споживача. Український ринок повністю покривається автомобілями, зібраними в Румунії.
Проте у 2020 році ситуація змінилася. У ЗМІ з'явилася інформація про те, що на потужностях ЗАЗ буде крупновузлове збирання автомобілів марки Lada, деталі для яких постачатимуться з Росії.
У вересні ЗАЗ почав випуск автомобіля Renault Arkana, деталі якого виготовляють на московському заводі Renault Group. Офіційно цю інформацію ні в Renault, ні на запорізькому заводі не коментували.
Разом з тим, з 1 січня 2020 року набула чинності постанова Кабінету міністрів, яка забороняє ввезення на територію України автомобілів з Росії. Тобто всі російські автомобілі 2020 року випуску або нелегально ввезені в Україну, або легально ввезені у напіврозібраному стані.
У переліку урядової заборони є сталевий посуд, дроти, шпалери, сірники, однак ввезення деталей для автомобілів з Росії не заборонене. Цим і скористалися на ЗАЗ.
10 місяців "аудиту виробничих потужностей" ЗАЗ
Щоб з'ясувати, чи дійсно в Україні продають російські автомобілі, зібрані на запорізькому заводі, ЕП звернулася із запитом до корпорації "Укравто", якій належить завод.
У компанії не підтвердили і не заперечили того, що на ЗАЗ збирають авто марки Lada, надавши формальну відповідь.
ЕП пішла іншим шляхом: зателефонувала у кілька дилерських центрів Києва і поцікавилася, чи є у них автомобілі Lada і де їх збирають.
Представник компанії "АвтоХіт" розповів, що компанія продає автомобілі Lada, які збирають у Запоріжжі. Статистики щодо кількості проданих авто він не надав, зазначивши, що такі машини добре продаються. Зараз на сайті компанії презентована лише одна модель – Lada Largus 2020 року випуску.
Менеджер компанії "Автоцентр на Теремках" зазначив, що в автосалоні є чотири моделі Lada: Vesta, X-Ray, Granta і Largus. Усі вони зібрані на ЗАЗ у 2020 році, розповів консультант.
На сайті автодилера "БліцАвто" презентовано сім моделей російських автомобілів. Менеджер компанії підтверджує, що автомобілі зібрані на ЗАЗ.
"У нас тільки автомобілі 2020 року. Збирають їх у Запоріжжі. Там, можна сказати, прикручують колеса. Ми продали вже близько 50 таких автомобілів", – зазначив він.
Речник корпорації "Укравто", до складу якої входить ЗАЗ, Дмитро Скляренко, відповідаючи на запитання ЕП про те, чи з початку 2020 року на ЗАЗ виготовлялися автомобілі Lada, зазначив, що протягом цього періоду "вівся аудит виробничих потужностей".
За його словами, усі виготовлені під час аудиту автомобілі були передані в дилерську мережу.
На питання, що мається на увазі під "аудитом", Скляренко відповів, що йдеться про "перевірку можливості і якості виробництва". Щодо кількості випущених автомобілів речник зазначив, що "йдеться про одиниці".
При цьому ще на початку березня запорізьке видання 061.ua з посиланням на прессекретаря корпорації "Укравто" повідомляло, що в рамках аудиту першу партію автомобілів поставили в дилерську мережу.
"Процес аудиту якості і виробництва як такого триває. Отриманий результат (автомобілі), що логічно, надходить до дилерів. Але, як і раніше, будь-яких фінальних домовленостей, які б дозволили сказати про запуск виробництва, поки немає", – говорив тоді Скляренко.
Цей аудит триває досі, а автомобілі, що збираються на ЗАЗ, надходять до дилерів.
"Наскільки мені відомо, процес аудиту ще не завершено", – сказав Скляренко, відповідаючи на запитання ЕП про те, чи збираються російські автомобілі на ЗАЗ.
ЕП також уточнила у речника, що мається на увазі під локалізованим збиранням. Він підтвердив, що йдеться про SKD-збирання – крупновузлове збирання.
Що таке локалізоване або SKD-збирання
SKD-збирання (англ. Semi Knocked Down – "напіврозібраний") – це процес складання авто з агрегатів та великих вузлів, які постачає завод-виробник у контейнерах.
Великовузлове складання часто використовується при імпорті автомобілів як спосіб обходу високих імпортних мит або акцизних зборів. Зазвичай митні ставки на деталі нижчі, ніж на готове авто.
У випадку із ЗАЗ така схема чудово підходить для легального ввезення російських автомобілів в Україну.
ЗАЗ входить до корпорації "Укравто", що належить українському бізнесмену Таріелу Васадзе. Він є засновником та співвласником "УкрАвтоВАЗу" – компанії, яка є офіційним імпортером автомобілів Lada в Україні.
До кінця 2017 року на ЗАЗ випускали бюджетні легкові автомобілі Lanos, однак зупинили виробництво, як заявляють у компанії, через ввезення дешевих старих авто в обхід розмитнення. Останні два роки на ЗАЗ випускали комерційну техніку.
За даними асоціації "Укравтопром", у 2019 році в Запоріжжі був випущений 151 легкий комерційний автомобіль Lanos Cargo, а також на замовлення були зроблені 15 автомобілів спеціального призначення – ЗАЗ С70101 для пересувного мобільного офісу.
За січень-липень 2020 року завод випустив 26 автобусів.
У пресслужбі заводу зазначили, що протягом останніх п'яти років з конвеєра заводу зійшло 6 353 одиниці автомобільної техніки бренду ЗАЗ. Якою є частка легкових автомобілів, зібраних у 2020 році, невідомо.