Як Києву перемогти рекордні автомобільні затори: 5 болісних кроків
Кияни не бачать у громадському транспорті альтернативи особистому автомобілю. У підсумку за рівнем заторів Київ посідає третє місце в Європі і дванадцяте у світі.
Відсутність у столиці ефективного громадського транспорту призводить до нарощування рівня автомобілізації і погіршення екологічної ситуації. 80% забруднення повітря в українських містах – результат роботи автотранспорту.
Як Києву вирішити транспортні проблеми? ЕП наводить найцікавіші витяги щодо цієї теми з виступів трьох експертів у сфері міського транспорту на "Київ смарт-сіті 2020".
П'ять непростих кроків для громадського транспорту
Директор інфраструктурних програм Українського інституту майбутнього Володимир Шульмейстер представив зведений рейтинг обласних центрів України за індексом задоволеності якістю послуг у 22 сферах.
Рейтинг склав інформаційно-аналітичний центр Ratingpro на основі опитування місцевих жителів. Київ посів 16 місце в рейтингу з 24 можливих. Згідно з рейтингом, сусідами столиці є Сєвєродонецьк та Одеса.
"Рейтинг дуже насторожує, – каже Шульмейстер. – Він показує, що, на жаль, Київ – далеко не найкомфортніше місце для життя".
У чому ж проблеми Києва, зокрема в транспортній сфері?
Маршрутна мережа громадського транспорту не задовольняє потреб громадян, високий рівень обороту готівки перешкоджає розвитку системи громадського транспорту, комунальні та приватні перевізники протистоять один одному, транспортна інфраструктура і рухомий склад зносилися і застаріли.
"Я дедалі частіше розмірковую про те, як буде виглядати майбутнє наших міст, наприклад, у 2030 році, і дедалі частіше в мене з'являються негативні думки з цього приводу," – каже експерт з транспортного моделювання, директор компанії "А+С Україна" Дмитро Беспалов.
"Якщо поточна тенденція збережеться, ми ризикуємо стати учасниками інтернет-мемів, над якими сміємося", – додає він.
Беспалов показує фотографії з Індії і Таїланду. Попри переповненість, Індія досі використовує інфраструктуру, побудовану колонізаторами, а в Таїланді дороги заповнені "хмарою" мотоциклістів.
"Якщо говорити про те, що таке смарт-транспорт, перш за все, потрібно визначитися, що ми під цим розуміємо, – каже Беспалов. – Здається, що "розумний" транспорт – це автобус Mercedes, нашпигований технологіями.
На мою думку, і звичайний тролейбус може бути smart-транспортом. До речі, зараз усі говорять про необхідність розвитку електротранспорту, придбання електробусів. У мене є хороша новина: у нас давно є електробуси і вони називаються тролейбусами. Вони відмінно працюють".
Для вирішення транспортної проблеми експерт пропонує столичній владі зробити такі кроки.
1. Прибрати з ринку готівковий оборот. За розрахунками "А+С Україна", річний оборот готівки в системі приватних перевезень у громадському транспорті Києва перевищує 3 млрд грн, а загалом по Україні – 40 млрд грн.
З огляду на такий обсяг готівки, система громадського транспорту стійка і сильно опирається будь-яким змінам. Щоб розвивати громадський транспорт, ситуацію потрібно змінити.
2. Змінити формат взаємин міської адміністрації з перевізниками. Міськадміністрації повинні відмовитися від аукціонів на маршрути і перейти на оплату транспортних послуг перевізників.
Перевізники повинні отримувати оплату за кількість кілометрів, які вони проїхали. Для запуску такої ініціативи розробляються законопроєкти, які можуть бути ухвалені у 2021 році.
3. Створити середовище для конкуренції. Між комунальними та приватними перевізниками повинна існувати конкуренція. Самостійно комунальний перевізник не зможе вирішити транспортні проблеми міста.
4. "Необхідно розраховувати транспортні показники, – говорить Беспалов. – Багато чиновників не знають, що відбувається з їх транспортом. Вони перебувають у "теплій ванні", у яку їх помістили підлеглі. Чиновники не знають, з чим стикаються люди, що користуються громадським транспортом".
5. Щоб отримати якісний громадський транспорт, чиновники з транспортної сфери повинні хоча б іноді ним користуватися.
"Ми унікальна країна, – каже експерт. – Ми дозволяємо людям, які ухвалюють рішення про розвиток громадського транспорту, не користуватися ним, не знати його проблематики, не бачити реального стану речей".
Директор "А+С Україна" каже, що ці прості кроки дуже складно реалізувати.
Рішення транспортних проблем буде лежати в руслі болісних непопулярних заходів. В іншому випадку до 2030 року Україна ризикує перетворитися на Таїланд або Індію в плані інфраструктури громадського транспорту.
Місто не повинне складатися з автомобілів
Засновник компанії з виробництва електровелосипедів "Делфаст" Данило Тонкопій розповів про те, яких збитків екології завдають автомобілі і як розвинені міста світу вирішують цю проблему.
За його словами, частка автотранспорту в забрудненні повітря в містах становить 80%. Це проблема всіх мегаполісів. Забруднене повітря призводить до захворювань дихальних шляхів, розвитку алергій, астми.
"Сучасне місто не повинне складатися з автомобілів, – каже Тонкопій. – Я вірю, що "розумні" міста завтрашнього дня будуть не такими...
... а такими. Люди будуть пересідати на велосипеди, індивідуальний електротранспорт".
Тонкопій добре знає світову тенденцію щодо зниження пріоритету автомобіля і підвищення пріоритету велосипеда та іншого індивідуального транспорту – моноколеса, електросамоката.
"На цій картинці проілюстрована програма американських міст із зниження кількості автомобілів на дорогах.
"Ви бачите обабіч дві широкі смуги тротуарів, потім дві смуги для автотранспорту, смугу для громадського транспорту і смугу для індивідуального мобільного транспорту, – розповідає засновник "Делфасту". – Зверніть увагу: якщо раніше на цій дорозі було п'ять автомобільних смуг, то тепер їх кількість зменшилася до двох. Зріс пріоритет мобільного індивідуального транспорту і, звичайно, пішоходів".
Фото на головній ua.depositphotos.com