Криза – не аргумент. Комерційний директор Wizz Air: про ціни на квитки, відновлення рейсів та нову базу в Україні
Напередодні авіакомпанія Wizz Air оголосила про відкриття з 1 липня нової бази у міжнародному аеропорту "Львів", на якій планується розмістити один літак Airbus A320. Це буде вже друга база угорського лоукоста в Україні.
На цьому компанія вирішила не зупинятися і попри пандемію коронавірусу Wizz Air заявила про намір розширити українську мережу, додавши до неї сім маршрутів.
Про відкриття бази у Львові, майбутні плани щодо України та можливе підвищення вартості квитків після завершення кризи – у бліц-інтерв'ю головного комерційного директора Wizz Air Джорджа Міхалопулоса.
— Ви оголосили про відкриття бази в аеропорту "Львів" та запуск семи маршрутів з України. Чому ви вирішили робити це під час кризи?
— Ми працюємо в Україні понад десять років і кожного року продовжуємо нарощувати інвестиції. Так, ми бачимо, що ця криза суттєво вплинула на попит. Як довго це може тривати – сказати важко.
Можливо, ситуація зміниться через кілька місяців, можливо, через рік, але, відповідаючи на питання щодо причин такого кроку, можу сказати, що це пов'язано з нашою прихильністю до України та продовженням розширення діяльності на ринку.
— Перші польоти за новими напрямками заплановані на липень 2020 року. Коли можуть відновитися рейси за старими маршрутами? Також у липні?
— Обмеження в Україні продовжено до середини травня. Зараз ми літаємо в межах Європи, і єдина причина, чому не працюємо в Україні, – чинні обмеження на польоти. Як тільки український уряд скасує ці обмеження, ми відновимо здійснення рейсів. Сподіваємося, що це станеться раніше липня.
— Польоти з яких міст будуть відновлені в першу чергу?
— Усе буде залежати від регуляторної політики уряду. Різні країни діють по-різному: у тих, які більше постраждали від коронавірусу, ми бачимо жорсткіші обмеження, у тих, які постраждали менше, – слабші.
— Коли зможете повернутися на докризовий рівень роботи?
— Важко відповісти. Повноцінне відновлення роботи буде залежати від того, коли ситуація з коронавірусом почне покращуватися, коли знизиться кількість хворих та яких заходів вживатимуть уряди країн.
Ми працюємо в межах Європи і робимо все, щоб захистити пасажирів наших літаків від зараження на COVID-19. Йдеться про заходи, пов'язані із соціальним дистанціюванням, постійною дезінфекцією літака, стежимо за наявністю антисептиків і за тим, щоб кожен клієнт був у масці.
На літаках Wizz Air поки не було зафіксовано жодного випадку COVID-19. Це говорить про те, що ми можемо продовжувати виконувати рейси в найближчі місяці.
— Як коронавірус вплинув на роботу вашої компанії?
— Якщо порівнювати з іншими авіаперевізниками, то у нас дуже хороша ліквідність. На відміну від великої кількості світових компаній, таких як AirFrance або Lufthansa, які вже звернулися по допомогу до своїх урядів, ми маємо надзвичайно міцний бухгалтерський баланс.
Враховуючи нашу лоукост-бізнес-модель та фінансовий стан, ми бачимо, що для нас цей період – це можливість продовжувати зростання. Про це свідчить наш сьогоднішній анонс щодо відкриття нової бази та нових рейсів. Ми працювали в Україні понад десять років і будемо продовжувати розвиватися.
Ми розуміємо, що наступні два-три місяці будуть трохи невизначеними через необхідність адаптуватися. Проте наша співпраця з Україною – це не про два-три місяці. Йдеться про роки співпраці, і ми продовжимо розширювати діяльність на цьому ринку.
— Чи багато ви втратили через пандемію?
— Я б виділив кілька речей, не прив'язуючись до цифр. Звичайно, ми зазнаємо втрат, але менших, ніж традиційні перевізники.
В кінці березня ми мали відмінну ліквідність на рівні 1,5 млрд євро, що є одним з найкращих показників серед авіаперевізників. Крім того, ми отримали підтвердження пільгового кредиту від Банку Англії на 300 млн фунтів стерлінгів.
Щоб продовжити працювати, нам, на відміну від великої кількості компаній, не потрібна жодна підтримка з боку уряду.
— Чи подорожчають авіаквитки після завершення кризи?
— Ми вивчаємо попит на ринку і можливості перевізників задовольнити цей попит. Дуже цікаво спостерігати за тим, що відбувається в Китаї: там зростає попит, тому що люди протягом тривалого періоду залишалися вдома.
Це початок сезону (літньої навігації. – ЕП), і попит зростає. Змінюється географія подорожей. Люди будуть більше подорожувати до місць, які були менше уражені коронавірусом.
— Голова Ryanair Group Майкл О'Лірі пригрозив не відновлювати польоти, якщо уряд введе вимогу блокування середніх крісел в літаках в рамках політики соціального дистанціювання. Яка ваша позиція з цього питання?
— Ми можемо залишити середні крісла вільними, але безпека пасажирів не повинна бути зосереджена тільки на цьому. Вільне місце – це важливо, але це не єдине, що треба зробити для недопущення поширення коронавірусу у наших літаках.
— Які заходи безпеки ви запроваджуєте?
— З метою забезпечення фізичного дистанціювання під час посадки з 1 травня ми запроваджуємо нові правила, які мають допомогти дотримуватися посилених санітарних норм.
Так, пасажирам рекомендується реєструватися на посадку та купувати послуги онлайн. Також ми рекомендуємо користуватися кіосками для самостійного здавання багажу та скринінгом пунктів контролю безпеки з швидким доступом для подальшого забезпечення фізичної дистанції під час підготовки до посадки.
Крім того, на наших літаках встановлені фільтри HEPA, що очищують повітря в салоні від 99,97% вірусів і бактерій, але члени екіпажу та пасажири все одно повинні носити маски впродовж польоту.
Серед іншого – екіпаж роздаватиме пасажирам дезінфікуючі серветки, перестане пропонувати бортові журнали та рекомендуватиме користуватися опцією безконтактної оплати покупок на борту.
На тих рейсах, де це дозволяє завантаження, екіпаж спостерігатиме за дотриманням дистанції між сидіннями. Також ми чітко виконуємо графік щоденного прибирання літаків: їх дезінфікують вночі та з урахуванням всіх рекомендацій.
— Як, на вашу думку, зміниться світовий авіаційний ринок після цієї кризи?
— Буде кілька авіакомпаній, які доведеться рятувати від банкрутства. Однак вони беруть на себе великі зобов'язання і, на мою думку, будуть вимушені вповільнити зростання.
При цьому лоукост-перевізники, такі як Wizz Air, продовжуватимуть зростати. Ми бачимо економічну кризу, в результаті чого, швидше за все, доходи будуть падати, а через це люди більше користуватимуться послугами дешевих перевізників.
Принаймні в короткостроковій перспективі молодь буде подорожувати більше, а літні люди – менше, оскільки вони перебувають в зоні ризику. Майбутнє – за низькими витратами на перевезення, і дешеві авіакомпанії продовжать розширюватися.