Десять американських та українських компаній, які "піднімаються" на карантині
Банкіри з Уолл-Стріт прогнозують, що через пандемію коронавірусу світова економіка втратить понад 5 трлн дол протягом наступних двох років. Поки велика частина бізнесу готується до найглибшої за останні сто років рецесії, окремі компанії ростуть, як на дріжджах.
"Економічна правда" зібрала десять прикладів компаній у світі та Україні, для яких пандемія стала трампліном, а не гирями на ногах.
1. Zoom Video Communications. Кількість користувачів зросла з 10 млн до 200 млн за три місяці
Індустрія: комунікаційні технології
Активи: 1,2 млрд дол, 2019 рік
Дохід: 622 млн дол, 2019 рік
Чистий дохід: 21 млн дол, 2019 рік
Штат: 2 532 співробітники, 2020 рік
Через введення у світі карантину кількість щоденних активних користувачів Zoom збільшилася з 10 млн у грудні 2019 року до 200 млн на початку квітня 2020 року. Про це під час відеоконференції заявив генеральний директор Zoom Ерик Юань.
За його словами, використання Zoom та інших цифрових комунікацій різко зросло завдяки використанню сервісу політичними організаціями, бізнесом, школами та мільйонами людей, які змушені працювати вдома.
Юань сказав, що Zoom для проведення онлайн-занять використовують понад 90 тис шкіл у 20 країнах. Акції Zoom, які у 2019 році після виходу на біржу коштували 36 дол, зараз коштують 145 дол.
2. Amazon. Планує найняти 100 тис осіб. Статок власника компанії Джефа Безоса під час пандемії зріс на 28 млрд дол
Індустрія: електронна комерція
Активи: 225 млрд дол, 2019 рік
Дохід: 280 млрд дол, 2019 рік
Чистий дохід: 11,6 млрд дол, 2019 рік
Штат: 798 тис співробітників, 2020 рік
Капітал засновника та голови Amazon Джеффа Безоса за час пандемії коронавірусу зріс на 24 млрд дол до 138 млрд дол. Попит на акції Amazon зростає, оскільки компанія займається популярними в період карантину інтернет-продажами. Безосу належать 11% акцій Amazon.
З початку 2020 року доходи Безоса зросли на 20%. Це сталося на тлі скорочення числа мільярдерів у світі з початку пандемії. 14 квітня акції Amazon подорожчали на 5,3% і встановили новий історичний рекорд: 2 283 дол. Капіталізація компанії оцінюється 1,1 трлн дол.
У зв'язку з непередбаченим бумом в бізнесі, коли багато американців змушені сидіти вдома і купувати товари через інтернет, Amazon оголосила про намір найняти 100 тис співробітників по всій країні.
3. Netflix. Акції дорожчають, число передплатників зростає на мільйони
Індустрія: найбільша у світі ОТТ-платформа, провайдер медіа-послуг, виробнича компанія
Активи: 34 млрд дол, 2019 рік
Дохід: 20 млрд дол, 2019 рік
Чистий дохід: 1,8 млрд дол, 2019 рік
Штат: 6 700 співробітників, 2019 рік
Найбільший у світі сервіс потокового відео за підпискою Netflix обійшов компанію Disney за капіталізацією після того, як акції ОТТ-платформи подорожчали до 426 дол. У результаті капіталізація Netflix сягнула 187 млрд дол, а Disney — 186 млрд дол.
Аналітики прогнозували, що в першому кварталі 2020 року Netflix отримає 8,45 млн нових передплатників. У Netflix, даючи прогноз три місяці тому, очікували зростання на 7 млн.
Результат перевершив усі очікування: за даними MarketWatch, число платних користувачів у світі зросло в першому кварталі на рекордну величину — 15,77 млн. Компанія легко перевершила попередній максимальний приріст на 9,6 млн передплатників, зафіксований в січні-березні 2019 року.
Попит на сервіс настільки високий, що в березні Netflix була змушена знизити якість відео в Європі, щоб не перевантажувати інтернет-інфраструктуру. Через різкий приплив нових глядачів компанії довелося найняти 2 тис співробітників у відділ підтримки клієнтів.
Виходячи з опублікованої звітності, чистий прибуток компанії в січні-березні збільшився більш ніж удвічі — до 709 млн дол або 1,57 дол в розрахунку на акцію порівняно з 344 млн дол або 0,76 дол на акцію за аналогічний період 2019 року.
Netflix опублікувала квартальну звітність після закінчення основних торгів у вівторок. Відразу після її виходу акції підскочили в ціні більш ніж на 9%. За підсумками торгів 20 квітня котирування досягли історичного максимуму — 437,49 дол.
При цьому керівництво компанії розуміє, що згодом число користувачів навряд чи зростатиме настільки швидко.
"Сподіваємося, що прогрес в боротьбі з коронавірусом дозволить урядам незабаром скасувати домашню ізоляцію, — наголошується в повідомленні Netflix. — Коли це станеться, ми очікуємо, що темпи зростання кількості користувачів ослабнуть. Наш внутрішній прогноз на другий квартал — 7,5 млн нових передплатників у світі".
У Netflix зараз близько 180 млн передплатників у світі і 60 млн — у США. За цим показником сервіс посідає перше місце у світі. Капіталізація Netflix за останні 12 місяців зросла на 13,6% (з початку 2020 року — на третину), тоді як фондовий індекс S&P 500 за цей період впав на 6,7%.
Сервіс Disney Plus, запущений в листопаді 2019 року, теж виграв від введення глобального карантину. За п'ять місяців роботи він набрав 50 млн передплатників. Однак інші бізнеси Disney зазнали значних втрат від заходів протидії коронавірусу.
4. Walmart. Має намір найняти 150 тис працівників
Індустрія: найбільша у США роздрібна мережа
Активи: 236 млрд дол, 2019 рік
Дохід: 523 млрд дол, 2019 рік
Чистий дохід: 14,8 млрд дол, 2019 рік
Штат: 2,2 млн співробітників, 2019 рік
Кількість магазинів: 11 503, 2020 рік
Через введення карантину продуктові магазини та інтернет-магазини зіткнулися із збільшеним потоком клієнтів, які змушені проводити більше часу вдома. Так у найбільшої в США мережі продуктових магазинів Walmart виникла потреба в посиленні власного ланцюжка поставок.
Компанія оголосила про плани найняти 150 тис працівників у штат і на неповний робочий день на всій території США. Охочі можуть "отримати роботу і почати працювати всього за 24 години", написано на сайті Walmart.
Про свої наміри мережа повідомила в момент, коли показник безробіття в США встановив новий рекорд. У ФРС очікують, що безробіття в країні перевищить 10%. Число поданих за тиждень заяв про допомогу в десять разів перевищило рекорд 1982 року.
5. Steam. За сім днів кількість одночасно підключених користувачів зросла на 2 млн
Індустрія: онлайн-сервіс цифрового поширення комп'ютерних ігор та програм від компанії Valve
Кількість активних користувачів: 94 млн, 2019 рік
Кількість ігор в продажу: 34 тис, 2019 рік
Частка світового ринку: 18%, 2017 рік
Обсяг продажів: 4,3 млрд дол, 2017 рік
Кількість активних користувачів Steam, підрозділу американської компанії-розробника комп'ютерних ігор Valve Corporation, стрімко зросла в березні 2020 року. Сервісом одночасно користувалися понад 20,3 млн осіб.
Counter-Strike: Global Offensive стала однією з ігор, яка побила рекордні показники. У гру одночасно грав мільйон людей — вона вперше досягла такого показника. Через тиждень Steam побив власний рекорд, досягнувши 22,6 млн користувачів.
"Steam досяг нового піку користувачів — 22 млн. Це сталося через день після досягнення 21 млн і через шість днів після досягнення 20 млн. Самоізоляція привела до того, що домашні ігри стали безпечною формою розваги", — сказав аналітик Niko Partners Даніель Ахмад.
6. CVS Pharmacy. Найбільша мережа аптек наймає 50 тис співробітників
Індустрія: найбільша у США роздрібна мережа аптек
Дохід: 130 млрд дол, 2017 рік
Чистий дохід: 6 млрд дол, 2017 рік
Штат: 203 тис співробітників, 2017 рік
Кількість магазинів: 9 967, 2018 рік
CVS хоче найняти 50 тис співробітників у штат і на неповний робочий день. Мережа заявила, що це зніме навантаження з працівників. Компанія планує найняти багатьох співробітників, звільнених її бізнес-клієнтами, зокрема Hilton і Marriott.
У процесі найму CVS планує використовувати віртуальні ярмарки вакансій, співбесіди і тестові завдання.
7. Papa John's, Domino's, Pizza Hut. Найбільші світові мережеві піцерії наймають 60 тис співробітників
Papa John's — одна з трьох найбільших мереж піцерій, які прагнуть скористатися тим, що ресторани закриті по всій країні. Компанія оголосила про плани найняти 20 тис співробітників.
"Ми перебуваємо в унікальному становищі як ресторан, який спеціалізується на доставці, щоб допомогти нашому суспільству в цій кризі", — говорить HR компанії Papa John Марвін Боак'є.
Мережа піцерій Domino's планує найняти 10 тис співробітників.
Pizza Hut оголосила про набір понад 30 тис працівників і каже, що вони можуть приступити до роботи вже через п'ять годин після найму.
8. "Епіцентр". Продажі деяких товарів зросли в 50 разів
Індустрія: роздрібна торгівля
Дохід: 41,5 млрд грн, 2018 рік
Прибуток: 3 млрд грн, 2018 рік
Штат: 25 тис співробітників, 2019 рік
Кількість магазинів: 61, 2019 рік
Незважаючи на загальний карантин, найбільше торгово-роздрібне підприємство України з оборотом 28 млрд грн у 2016 році продовжує працювати в офлайн-режимі.
Підприємство не розкриває бізнес-показники фізичної роздрібної торгівлі, проте в результаті введення карантину обсяг продажів деяких товарів в онлайн-підрозділі "Епіцентру" зріс в 50 разів.
Офлайн-підрозділ "Епіцентру" працює, хоча робота будівельних магазинів в Україні заборона. Не закрився і будівельний гіпермаркет "Леруа Мерлен".
У пресслужбі "Епіцентру" стверджують, що встановлених Кабміном заборон вони не порушують: супермаркети на карантині функціонують як мережа господарських магазинів, які забезпечують населення товарами першої необхідності.
У компанії запевняють, що відділи з товарами не першої необхідності в "Епіцентрі" закриті, а охорона пропускає в торговий зал тільки покупців, які прийшли за товарами першої необхідності. Проте, за даними джерел ЕП, у магазині продається все, у тому числі будівельні матеріали.
У пресслужбі кажуть, що в інтернет-магазині "Епіцентру" продажі масок, бинтів і рукавичок зросли в 50 разів, медичних препаратів — у 17 разів, фарб — у сім разів, засобів контрацепції — у 5,5 разу, дезінфекторів та антисептиків — у чотири рази.
"Кількість замовлень в epicentrk.ua з 12 березня, з початку карантину, збільшилася на 83% порівняно з попереднім місяцем. Це пов'язано із самоізоляцією населення, збільшенням частки інтернет-торгівлі та обмеженістю в роботі стаціонарних магазинів "Епіцентру", — заявив директор департаменту диджитал-маркетингу компанії "Епіцентр К" Андрій Труш.
9. "Укрпошта". Має намір найняти 3 тис фахівців
Індустрія: поштовий зв'язок
Дохід: 8,2 млрд грн, 2019 рік
Чистий прибуток: 600 млн грн, 2019 рік
Штат: 72 тис співробітників, 2019 рік
Кількість відділень: понад 11 тис, 2019 рік
"Під час карантину "Укрпошта" не припиняє наймати працівників, а навпаки — готова забезпечити постійною роботою різних спеціалізацій понад 3 тис фахівців: начальників, операторів поштових відділень, листонош, регіональних менеджерів, аналітиків.
Компанія готова прийняти кандидатів, які шукають роботу за сумісництвом на період карантину", — повідомляє пресслужба поштового оператора.
Найбільш актуальними на час карантину є сортувальники, водії, оператори поштового зв'язку, листоноші. "Укрпошта" пропонує сортувальникам оклад з преміями від 5,2 тис грн до 12,3 тис грн, водіям — 5,8-25 тис грн, операторам — 4,7-11 тис грн, листоношам — 4,7-8,5 тис грн.
Нижній поріг заробітної плати дорівнює мінімальному щомісячному розміру посадового окладу, вищий — щомісячному розміру посадового окладу з урахуванням премій. Дані можуть відрізнятися залежно від регіону.
Новим працівникам обіцяють ті ж умови, що мають нинішні співробітники. Їх забезпечать засобами індивідуального захисту, а працівники, які будуть контактувати з клієнтами, отримають 15-відсоткову надбавку.
Також передбачена медична страховка, 25 тис грн, у разі захворювання коронавірусом з ознаками дихальної недостатності.
10. Rozetka. Продажі деяких товарів зросли на 280%
Індустрія: електронна комерція
Виручка: 6 млрд грн, 2017 рік
Чистий прибуток: 8,9 млн грн, 2017 рік
Штат: 4 тис співробітників, 2020 рік
Кількість відвідувачів: 789 млн, 2018 рік
Кількість відвідувачів за день: 2,5 млн
"Раніше люди замовляли телефони, зараз — тонни гречки, макаронів і мийних засобів. Раніше в чеку були один-два дорогі товари, зараз може бути два десятки товарів першої необхідності. Операційні витрати з'їдають прибуток. Це складно, але ми не скаржимося. Для нас важливо зберегти бізнес і команду", — каже засновник Rozetka Владислав Чечоткін.
Зростання продажів у Rozetka.ua: товари для фітнесу — на 250%, товари для творчості — на 280%, книги — на 40%, настільні ігри — на 156%, сухі сніданки, макарони, крупи, товари особистої гігієни, корми для тварин — на 200%. Скорочення продажів: побутова техніка та електроніка — на 37%.