Як бізнес в Україні воює з коронавірусом: реальні практики та інструкції
Ще кілька тижнів тому власники і керівники українських компаній не могли навіть уявити сценарій, за якого рахунок померлих від COVID-19 в не такій далекій Італії піде на тисячі, США обмежать в'їзд для європейців, в Україні буде введений карантин, а українці в паніці почнуть скуповувати долари.
Проте це уже відбувається і надалі, скоріше за все, буде ще складніше.
Ризики втратити прибутки, партнерів, не виконати зобов'язання та зазнати репутаційних втрат — усе це відходить на другий план.
11 березня уряд ввів в українських школах, дитячих садках та вишах тритижневий карантин, обмежив проведення масових заходів і доручив місцевій владі проводити профілактичні заходи.
Бізнес відреагував на рішення уряду і вдався до різних заходів для мінімізації поширення вірусу серед співробітників та клієнтів.
ЕП попросила представників найбільших міжнародних та українських компаній розповісти, як вони планують працювати в умовах нестабільності.
Правило №1. Мінімум відряджень
Міжнародні компанії скасовують для своїх працівників відрядження і вирішують робочі питання онлайн.
"На початку березня ми рекомендували співробітникам в Україні скасувати всі поїздки за кордон, у тому числі приватні. Після повернення з країн підвищеного ризику інфікування наші співробітники залишаються вдома на 14-денний карантин", — пояснив ЕП генеральний директор фармацевтичної компанії "Тева Україна" Дмитро Спіцин.
Компанія 1+1 media звернулася до керівників підрозділів з проханням скасувати всі офіційні відрядження за кордон, у тому числі поїздки з метою навчання. Особливо це стосується найбільш уражених вірусом країн: Китаю, Італії, Іспанії, Франції, Німеччини, В'єтнаму, Республіки Кореї, Японії та Ірану.
Після повернення з-за кордону компанія зобов'язує співробітників провести 14 днів у самоізоляції. 14-денна самоізоляція стосується і тих колег, які повернулися з подорожей ураженими вірусом країнами, а також співробітників, чиї близькі приїхали з таких поїздок або контактували з людьми, які були в цих точках.
Вони повинні оформити на цей період відпустку (за свій кошт чи щорічну оплачувану) або працювати дистанційно за умови письмової згоди керівника.
Правило №2. Відмовитися від масових подій
Більшість бізнесових подій та конференцій уже скасовано або перенесено на пізніші терміни.
У мережі АЗС "ОККО" повідомили, що скасували всі внутрішні заходи, навчальні тренінги для персоналу та корпоративний турнір з тенісу.
Fozzy Group вирішила перенести проведення фестивалів, дегустацій та майстер-класів.
Media-tech-компанія AIR скасувала власний фестиваль відеокреативу та блогерів VIDEOZHARA 2020.
Правило №3. Працювати дистанційно і з мінімумом контактів
Наради та виробничі зустрічі великі компанії переводять в онлайн-формат. Частина офісного персоналу на багатьох підприємствах уже працює поза офісом.
"З 13 березня до 3 квітня 2020 року наші співробітники можуть працювати в дистанційному режимі після узгодження з керівником. Представники кількох відділів будуть присутні в офісі за чергою за необхідності.
Основні принципи дистанційної роботи: використання всіх доступних цифрових способів комунікації замість звичних форматів зустрічей, доступність у звичному режимі в робочі години, обмеження використання транспорту та відвідування громадських місць", — зазначив ЕП керівник "Тева Україна" Дмитро Спіцин.
Аналогічна ситуація — в офісах мобільних операторів. У більшості співробітників Vodafone є можливість працювати поза офісом.
"Ми рекомендуємо нашим співробітникам користуватися можливістю працювати з дому, що дозволяє уникати поїздок в громадському транспорті і зменшити концентрацію співробітників в офісах", — пояснили в компанії.
"Нова пошта" розглядає можливість переведення всіх співробітників офісів у Києві та Полтаві на віддалений режим роботи.
Bayer скасовує великі бізнесові та внутрішні зустрічі за участю понад 50 людей.
Для тих, хто працює вдома дистанційно і боїться вірусу, Glovo пропонує скористатися безконтактною доставкою їжі, просто вказавши це в коментарі кур'єру, що прибув на місце із замовленням.
ОККО рекомендує своїм клієнтам користуватися рукавичками при самостійній заправці авто, а також платити за пальне через ОККО Pay біля колонки, щоб не було потреби розраховуватися в торговому залі.
Правило №4. Посилена дезінфекція
В офісах і місцях реалізації товарів компанії вводять посилену дезінфекцію. З початку березня в офісах компанії "JTI Україна" кожні 15 хвилин проводиться дезінфекція за допомогою бактерицидних опромінювачів.
На рецепції та кухнях встановлені дезінфектори для рук. Щогодини протираються крани та дверні ручки, на вході в офіс розміщені спеціальні килимки, а всім працівникам видали маски та дезінфектори для рук.
Посилили заходи з безпеки також компанії, які працюють з великими потоками споживачів.
У торгових центрах Metro встановлені додаткові диспенсери для персональної гігієни клієнтів та співробітників: на вході в ТЦ, у м'ясному, овочевому, молочному та рибному відділах, у туалетних кімнатах.
Касири проводять дезінфекцію рук та касової стрічки після обслуговування кожного клієнта. Також компанія подбала про забезпечення працівників засобами індивідуального захисту. Одноразові маски видаються співробітникам на їх вимогу.
У Metro посилили графік вологого прибирання приміщень з використанням спеціальних дезінфікуючих засобів — кожні шість годин.
У торгових центрах ГК "Епіцентр" та Fozzy Group теж здійснюється додаткова санітарно-гігієнічна обробка обладнання. На входах в ТЦ, кафе та приміщення встановлюються засоби для дезінфекції рук для відвідувачів та співробітників.
Усі водії та кур'єри "Нової пошти" з 13 березня будуть забезпечені антисептичними засобами та захисними рукавичками. З 16 березня співробітники відділень будуть забезпечені захисними масками.
"Укрпошта" закупила респіратори, має понад 100 тис марлевих пов'язок та готова застосувати їх у разі необхідності.
"Найближчим часом у відділення, сортувальні центри та офіси доставимо понад 11 тис дезінфекторів. Ми залишаємо за собою право вносити корективи в режим роботи відділень та надання поштових і фінансових послуг, якщо виникне хоч найменший ризик для здоров'я наших працівників або клієнтів", — заявив керівник "Укрпошти" Ігор Смілянський.
Усі співробітники "Синево" пройшли спеціальний інструктаж щодо запобігання зараження і поширення вірусу.
"Приміщення офісу, лабораторій та відділень систематично обробляються дезінфікуючими засобами, а також у необхідній кількості оснащені спеціальними розчинами для обробки рук і додатковими засобами індивідуального захисту, які доступні як співробітникам, так і клієнтам", — зазначив Микола Бутенко, директор з розвитку компанії.
За необхідності "Синево" готова вводити додаткові заходи.
Правило №5. Контроль стану здоров'я
Працівникам компаній "Інтерпайп", JTI, "Макдональдз", "Нова пошта", "Епіцентр", "Нова лінія" міряють температуру. За наявності ознак хвороби негайно відправляють до лікувального закладу.
"З 16 березня 2020 року "Інтерпайп" вводить обов'язкову термометрію для водіїв сторонніх транспортних засобів. У разі виявлення підвищеної температури у водія машина не буде допущена на територію заводу.
У разі виявлення ознак захворювання медики компанії організують доставку хворого в міську інфекційну лікарню. Попередній термометрії також підлягають представники іноземних підрядників та аудиторів", — зазначили в компанії.
Частина підприємств має власні медпункти, куди співробітники можуть звертатися у разі потреби.
"Нова пошта" вирішила додатково застрахувати співробітників на 2,4 млн грн. Навіть тих, хто працює в компанії на випробувальному терміні.
Правило №6. Максимально чітка комунікація
Бізнес значну увагу приділяє інформуванню працівників.
"Ми ознайомлюємо працівників з рекомендаціями ВООЗ із запобігання розповсюдження респіраторних захворювань та щодня надаємо актуальну інформацію щодо ситуації з поширенням вірусу", — зазначила директор відділу "Люди та культура" "JTI Україна" Олена Войтенко.
У відділеннях "Нової пошти" розміщені плакати з інформацією про запобігання коронавірусу. Для співробітників були розроблені інструкції щодо профілактичних заходів для запобігання розповсюдження вірусу.
Фармацевтична міжнародна компанія "Тева" після перших повідомлень про нову коронавірусну інфекцію створила глобальну оперативну групу, яка постійно стежить за розвитком подій.
В усіх країнах, де є хоча б один підтверджений випадок СOVID-19, створюється локальна робоча група.
"Ми створили таку робочу групу в Україні відразу після підтвердження випадку в Чернівцях і з тих пір регулярно інформуємо співробітників про запобіжні заходи", — зазначили в компанії.
Правило №7. Батьки на карантині
Співробітники Kyivstar, Vоdafone, Bayer, Metro, "JTI Україна" та інших компаній, які мають неповнолітніх дітей, можуть працювати дистанційно чи узгодити більш гнучкий робочий графік.
"У компанії AIR працює багато людей, у родинах яких є двоє та більше дітей. Ми і до оголошення карантину з розумінням ставилися до того, що у співробітника в будь-який момент можуть виникнути певні незручності або форсмажори, пов'язані з дітьми, і подумали, як мінімізувати їхній вплив на робочий процес без збитків для обох сторін.
У першу чергу, це можливість віддаленої роботи: мінімум формальностей, достатньо попередити свого керівника та повідомити HR-відділ. Зарплата за цей день нараховується у звичайному порядку та в повному обсязі: слід лише надати звіт про виконану роботу", — пояснив HR-директор AIR Олексій Юдченко.
В "Укрпошті" зазначили: якщо працівник не може залишити малолітню дитину на час карантину в навчальному закладі, він повинен звернутися до свого керівника й оформити відпустку або домовитися про роботу вдома.