Як заробити на франшизі
Багато хто мріє про свій бізнес, але не всі знають, чим зайнятися, або не впевнені у своїй ідеї. Для таких людей є гарний варіант для старту: піти під крило великої компанії — робота за франшизою.
Договір франчайзингу допоможе за помірні гроші отримати доступ до бренду і перевіреної бізнес-моделі.
Франшиза — це договір з компанією-власником, франчайзером, про використання відомого бренду. Натомість покупця, франчайзі, навчать робити такі самі товари або надавати такі ж послуги.
За статистикою, 80% компаній, що працюють за франшизою, витримують на ринку п'ять років. Більшість самостійно відкритих фірм не витримують і дворічного періоду роботи.
У тексті більш детально про таке:
Скільки може коштувати франшиза.
Плюси і мінуси роботи за франшизою.
Які приклади співпраці за франшизою є в Україні і наскільки вони вигідні.
Які питання треба ставити франчайзеру.
Скільки коштує франшиза
Для кожного бізнесу існують свої умови співпраці. Як правило, компанія встановлює розмір паушального внеску — одноразовий платіж за вступ у мережу — та інших регулярних платежів, а також обов'язковий розмір інвестицій, вимоги до приміщення і персоналу.
Одні компанії беруть тільки паушальний внесок, інші — встановлюють щомісячне відрахування з прибутку, збір за маркетинг та консалтинг.
Умови співпраці можна розділити на три групи.
Економ-варіант — право використовувати бренд, опис стратегії та бізнес-моделі, знижки від підрядників та постачальників.
Середній варіант — до перерахованого додаються навчання, допомога в оформленні приміщення, консультації з різних питань.
Дорогий варіант — компанія допомагає наймати і навчати фахівців, купувати обладнання.
Плюси і мінуси роботи за франшизою
Головні переваги придбання франшизи — не потрібно досліджувати ринок, розробляти концепцію бізнесу, складати бізнес-план. Можна працювати з відомим брендом з хорошою репутацією і клієнтами, економити на рекламі, отримувати консультації та допомогу в навчанні.
Робота за франшизою — це прогнозований дохід. Власник франшизи вираховує його із середніх параметрів, отриманих на своїх об'єктах.
Має франшиза й недоліки. Серед них — обов'язкові щомісячні відрахування франчайзеру і постійний контроль на відповідність стандартам корпоративної мережі. Чим популярніший бренд, тим суворіші правила, за недотримання яких нерідко встановлюється штраф.
Підприємець зобов'язаний працювати в чітких рамках, з визначеними франчайзером постачальниками і не може реалізувати власні ідеї. Власник може в будь-який момент зробити ребрендинг, продати торговельну марку, закрити бізнес і розірвати договір незалежно від успішності точки.
Ще одна суттєва проблема — відсутність законодавства, яке б регламентувало відносини між франчайзерами і франчайзі.
Яку франшизу вибрати
У мережі працює безліч бірж франшиз, де відразу вказані умови роботи, необхідний капітал для старту і термін окупності.
Цікавий варіант співпраці пропонує "Нова пошта". Вона не бере паушальний внесок за використання бренду, але підприємець має право відкрити відділення тільки в населених пунктах з певного списку, де компанія ще не працює. В основному це невеликі селища і села.
Франчайзі потрібні приміщення площею понад 10 кв м, близько 50 тис грн на обладнання, свій або орендований автомобіль. Термін окупності — від шести місяців.
Кав'ярня "Франсуа" бере тільки паушальний внесок в розмірі 6 тис дол. Термін окупності — 6-20 місяців, сума інвестицій — 20-30 тис дол. Площа приміщення — 30-100 кв м, персонал — три людини.
Для відкриття фітнес-центру FitCurves потрібен внесок в розмірі 33-37 тис дол. Щомісячне роялті становить 395 дол, внесок за маркетинг — 89 дол, сума інвестицій — 10-20 тис дол. Окупність становить 12-18 місяців.
"Наша Ряба" не бере паушальний внесок. Точку можна відкрити за 1-3 тис дол, фірмовий магазин — за 20 тис дол. Термін окупності — 6-9 місяців.
Чеклист питань франчайзеру
Пропозицію франшизи можна знайти у всіх сферах. Найбільш популярними є фастфуд і стритфуд, пекарні, spa, nail і beauty-бари, проекти, пов'язані з розвитком і дозвіллям дітей, оздоровчі програми.
Перед підписанням угоди підприємцю важливо зрозуміти, чи зацікавлений франчайзер в масштабуванні і розвитку свого бізнесу.
Для цього варто відшукати інших франчайзі і дізнатися з перших вуст про тонкощі роботи з компанією.
Майбутньому партнеру варто поставити такі питання.
Який розмір паушального внеску? Чи є регулярні платежі, роялті, рекламні внески? Який термін окупності? Який розмір інвестицій?
Які вимоги до франчайзі? Скільки потрібно часу для запуску?
Якими угодами оформляється передавання франшизи? Як контролюється точка? Яку допомогу надає компанія? Який термін дії договору і свідоцтва на ТМ? Скільки франчайзингових точок працює? Чи є план розвитку бренду на найближчі роки?