Чому українців із "стартапу на мільярд" Ring звинувачують у підгляданні за американцями
За даними видання The Intercept, співробітники українського офісу компанії Ring отримали безконтрольний доступ до відеофайлів та облікових даних клієнтів компанії. Робилося це для поліпшення системи розпізнавання облич та об'єктів на відеозаписі.
"Починаючи з 2016 року, за словами одного з джерел, Ring надавала своїй українській групі дослідників та розробників безперешкодний доступ до папки у хмарному сервісі Amazon S3, у якій міститься кожне відео, створене кожною камерою Ring по всьому світу", — йдеться у статті американського журналіста Сема Біддла.
При цьому компанія не приховує, що українці "вручну" начають нейромережу Ring розпізнавати об'єкти, проте заперечує, що робить це без згоди клієнтів.
Незважаючи на це, матеріал Біддла спровокував чималий резонанс у провідних нішевих світових та українських ЗМІ.
"Економічна правда" розібралася, наскільки звинувачення відповідають дійсності і чи є кримінал у діях українських IT-фахівців.
Що таке Ring і чим займаються 500 співробітників українського офісу
Ring — це стартап, заснований у 2011 році Джеймі Симіноффим у Південній Каліфорнії. Головним продуктом стартапу став "розумний" дверний дзвінок, який має Wi-Fi-підключення і камеру.
За допомогою дзвінка Ring користувач, навіть перебуваючи не вдома, може відстежувати відвідувачів біля дверей і спілкуватися з ними.
Як працює "розумний" дверний дзвінок Ring
У компанії також є сервіс Neighbors ("Сусіди"), який дозволяє людям обмінюватися інформацією про безпеку району. У додатку можна знайти безліч відео, знятих пристроями від Ring. Ці дані повинні допомогти поліції швидше розкривати злочини та запобігати їм, вважають розробники.
Продукт дуже успішний: у 2016 році Ring продала пристроїв на 155 млн дол. До початку 2018 року стартап залучив 209 млн дол інвестицій. Тоді ж компанія Amazon купила Ring за 1 млрд дол.
Український R&D-центр Ring відкрився у 2016 році. Київська лабораторія Ring Labs займається розробкою софту у сфері машинного навчання, комп'ютерного зору, інтелектуального аналізу даних.
За даними сайту української Ring Labs, в країні на американську компанію працює понад 500 осіб. При цьому сама компанія Ring не згадує, що в неї є офіс R&D у Києві.
Хто і в чому звинувачує український офіс Ring
Незважаючи на свою місію — забезпечувати безпеку людей і їхнього майна, компанія поводилася з відеопотоками клієнтів зовсім не так, як того вимагає місія, пише журналіст видання The Intercept.
Він посилається на відомості від якогось анонімного джерела, знайомого з внутрішньою діяльністю Ring.
Джерело стверджує, що з 2016 року Ring надавала своїй українській групі дослідників безперешкодний доступ до папки в хмарному сервісі Amazon S3, у якій міститься кожне відео, створене кожною камерою Ring по всьому світу.
"Для завантаження та обміну цими відеофайлами потрібно трохи більше, ніж клік", — пише журналіст.
За словами джерела, коли співробітникам українського офісу надали доступ до хмарного сервісу, відеофайли залишалися незашифрованими. Керівництво Ring "відчувало, що шифрування зробить компанію менш цінною" через витрати на впровадження шифрування і втрату можливостей для отримання доходу через обмеження доступу.
"Українській команді також була надана база даних, яка пов'язувала кожен конкретний відеофайл з відповідним конкретним клієнтом Ring", — пише журналіст.
За даними видання, компанія дала доступ до відео великому числу розробників через недоліки своєї системи розпізнавання облич та об'єктів. Розробники ПЗ Ring роками боролися з проблемами розпізнавання об'єктів і, як пише журналіст, боролися без особливого успіху.
Згідно з останнім інформаційним звітом, користувачі регулярно скаржилися в службу підтримки клієнтів на отримання попереджень, коли біля їх вхідних дверей нічого не відбувалося. Замість цього система виявляла на вулиці автомобіль або листок, що падав з дерева у дворі.
Щоб прискорити процес розвитку системи, Ring використовувала роботу людей, які розпізнавали об'єкти вручну.
The Intercept пише, що оператори займалися ручним маркуванням об'єктів в рамках навчання системи комп'ютерного розпізнавання, але компанія продовжує наймати для цього людей навіть через кілька років.
При цьому користувачі можуть вважати, що ця робота виконується автоматично, і у них можуть бути питання до того, що їх особисті дані доступні стороннім людям, зазначає Mashable.
Український офіс дивиться відеозаписи "розумних" дзвінків
Утім, київський офіс Ring не приховує, що набирає людей, "які будуть відповідати за маркування об'єктів на відео".
"Ви повинні бути в змозі розпізнати і позначити всі рухомі об'єкти на відео з високою точністю", — описують завдання англійською мовою представники українського підрозділу американського стартапу.
У той же час, це лише одна з понад 40 вакансій, багато з яких безпосередньо не пов'язані з маркуванням відео.
Видання Mashable також звертає увагу, що це не перший випадок, коли компанія використовує людей для виконання того, що клієнт може обґрунтовано вважати автоматизованим завданням.
В кінці 2017 року з'ясувалося, що компанія Expensify, яка розробляє програмне забезпечення для управління витратами, використовувала так звані механічні турки (Mechanical Turk) для маркування деяких клієнтських квитанцій.
Для засновника IT Elevator Ярослава Корця історія з маркуванням об'єктів на відео компанії Ring не стала новиною. За його словами, особливість технології нейромереж (штучний інтелект. — ЕП) полягає у тому, що для початку її повноцінної роботи їй потрібно "згодувати" масив зображень, розмічених людьми.
Цей масив називається Data Set. Тільки після цього нейромережа починає автоматично обробляти фото.
Схожу тезу озвучив на Київському міжнародному економічному форумі корпоративний віце-президент Microsoft з напрямку штучного інтелекту Стів Гуггенхаймер.
"Коли люди у фільмах бачать роботів, вони думають, що це штучний інтелект. Насправді штучний інтелект — це набір статистичних моделей, які натреновані для аналізу і класифікації даних", — заявив він.
Однак в IT-фахівців все одно залишилися питання до компанії Ring.
По-перше, вони вважають, що компанія не мала права вчити нейромережу на основі даних клієнтів.
По-друге, фірма не мала права відправляти особисті дані клієнтів в Україну.
По-третє, виникає питання, чому компанія навчає нейромережу вже два роки.
Позиція Ring
Керівник PR-служби Ring Ukraine Марія Дзюбіна в публічному листуванні на Facebook відмовилася коментувати статтю The Intercept, тому ЕП публікує коментар представника Ring, наданий закордонному виданню Gizmodo 15 січня.
"Ми дуже серйозно ставимося до конфіденційності та безпеки особистої інформації наших клієнтів. Щоб поліпшити наш сервіс, ми переглядаємо та анотуємо певні відеозаписи Ring.
Ці записи отримані винятково із загальнодоступних відео Ring: з програми "Сусіди" (відповідно до наших умов надання послуг) і від невеликої частини користувачів Ring, які дали явну письмову згоду на те, щоб ми могли переглядати і використовувати їх відео для таких цілей. Співробітники Ring не мають доступу до прямої трансляції від продуктів Ring.
У нас є строгі правила для всіх членів нашої команди. Ми впроваджуємо системи для обмеження та аудиту доступу до інформації. Ми забезпечуємо в нашій команді високі етичні стандарти, і будь-хто, хто порушує наші правила, стикається з дисциплінарною відповідальністю, включаючи звільнення і можливі юридичні та кримінальні санкції".