SmartTender.biz - технологічний лідер у закупівлях
Реформа Prozorro за два роки пройшла складний шлях від пілотного проекту державних закупівель до формування сім'ї проектів з міжнародним визнанням. На сьогоднішній день Prozorro і її дітище Prozorro.Продажі змогли інтегрувати в себе більшість державних процесів закупівель, продажів і оренди.
Нещодавно через електронні торги була запущена мала приватизація, а на підході - оренда землі і нафтогазові аукціони.
Щоб не заплутатися в цих процесах і зрозуміти, що являє собою ринок електронних торгів в Україні - ми поговорили з керівником електронного майданчика Smarttender.biz, Сергієм Сагуном.
- Сергію, система ProZorro функціонує вже більше двох років, але ми часто бачимо, що є певне нерозуміння суті роботи системи. Як регулюється робота і яка основна ідея ProZorro?
Основа реформи державних закупівель, в тому числі - і принцип роботи ProZorro, - регулюється Законом України "Про публічні закупівлі".
А система електронних державних закупівель ProZorro є ядром цієї реформи.
Ідея системи в тому, що завдяки її архітектурі і режиму доступу "всі бачать все".
По-перше, це означає, що всі державні торги об'єднані в єдину систему і доступні, як всім користувачам системи, так і всім бажаючим навіть без реєстрації в системі. По-друге, кожна дія в будь-яких торгах на будь-якому з майданчиків миттєво відображається в системі.
Це гарантує прозорість і доступність всієї інформації по кожному тендеру, який проводиться в рамках системи ProZorro.
- Реєстрація та підключення користувачів до ProZorro відбувається через комерційні торговельні майданчики, такі як SmartTender.biz. Чому система побудована саме таким чином, і навіщо підключати користувачів через безліч комерційних майданчиків, а не єдину державну, наприклад?
В основі самої системи лежать три вектора співпраці між державою, приватним бізнесом і громадянським суспільством.
Комерційні майданчики є тим самим бізнесом, завдання якого - забезпечити можливість підключення до системи ProZorro всім бажаючим, надати їм якісний сервіс і функціональність. Причин у такого рішення кілька.
По-перше, це запобігає монополії на доступ до інформації. Дані системи закупівель ProZorro, які представлені на офіційному порталі та на комерційних майданчиках, абсолютно ідентичні.
Вони доступні для аналізу та використання всім бажаючим: організаторам торгів, представникам ЗМІ, постачальникам, просто бажаючим подивитися що, як і у кого купує школа або садочок, в який ви водите дитину.
По-друге, завдяки великій кількості комерційних майданчиків система запобігає випадку, коли єдиний майданчик зміг би стати монополістом на ринку сервісу і не орієнтуватися на користувача, а можливо, ще й маніпулювати доступом. Навіщо розвивати якість сервісу, робити зручну і прогресивну платформу електронних закупівель, якщо ви одні на ринку й альтернативи іншої немає?
Адже в силу свого комерційного характеру, всі майданчики відрізняються додатковою функціональністю. Користувач в таких умовах не обмежений рамками єдиного майданчика.
Він може обрати найбільш зручний для себе інтерфейс, майданчик з найкращою, на його думку, технічною підтримкою.
По-третє, в умовах вільного вибору користувачів, майданчики змушені конкурувати між собою і постійно покращувати рівень послуг. Це гарантує системі закупівель якісний супровід і технологічний розвиток.
Якщо вам сьогодні, наприклад, нагрубили при зверненні в службу технічної підтримки, то завтра ви вже можете стати клієнтом іншого комерційного майданчика, де оператори собі такого не дозволяють.
Ну, а якби підключення відбувалося через єдиний державну майданчик, можна тільки уявити, як би він виглядав у реаліях української бюрократії: реєстрація на ProZorro тільки по вівторках і п'ятницях з 11:00 до 12:30 після надання довідки про щеплення з середньої школи.
- Деякі з майданчиків системи ProZorro проводять також і комерційні торги. Як простому користувачеві не заплутатися і знайти саме те, що йому потрібно?
Дійсно, деякі майданчики акредитовані в ProZorro є також і майданчиками для комерційних торгів. Потрапити в "правильні" торги - це питання зручності і навігації на сайті конкретного майданчика.
Наприклад, у нас на SmartTender.biz на сторінці "Торговий майданчик" є кілька підрозділів, в тому числі - окремо виділений підрозділ "Публічні закупівлі" з логотипом ProZorro і "Комерційні торги". Є також розділ "Аукціони ProZorro.Продажі". У такий спосіб, маючи один Логін/Пароль постачальника на майданчику ви отримуєте доступ до всіх Державних закупівель/продажів, а також до комерційних тендерів.
Сучасний електронний торговий майданчик - це вихід одразу до двох великих ринків збуту. І це дійсно зручно, адже якщо раніше менеджерам з продажу потрібно було багато часу займатися пошуком потенційних покупців, то зараз, зареєструвавшись на одному майданчику, вони вже мають перед собою відкритий і структурований ринок всіх замовників.
- Навіщо приватним компаніям взагалі проводити закупівлі через електронні майданчики?
Перш за все, перехід до електронних закупівель - це прогрес, це тренд який вже не зупинити. Це як, свого часу, відбувався перехід від факсу до електронної пошти.
Це реально спрощує роботу відділу закупівель, якому замість тяганини з папером і тисячами комерційних пропозицій, що приходять по різних каналах зв'язку в різних форматах тепер можна оперативно проводити закупівлі через централізовану електронну систему і отримувати автоматично конкурентний лист зі уніфікованими і оцифрованими пропозиціями постачальників, за якими система автоматично може порахувати наведену вартість і виведе бали (якщо були задані нецінові критерії).
По-друге, електронні закупівлі дозволяють знайти великий ринок постачальників, які в іншому випадку ніколи не дізналися б про Ваші торги.
Кількість постачальників, які беруть участь в тендері, помітно корелює з рівнем економії - чим більше пропозицій, тим нижче ціна. Навіть, якщо економія - не пріоритет для підприємства, то більша кількість пропозицій дає більше поле для вибору найбільш якісного постачальника.
Сервіс проведення електронних торгів можна інтегрувати з внутрішнім софтом компанії і зв'язати всі процеси в єдину систему з єдиною аналітикою.
- Хто може бути організатором комерційних торгів?
Ніяких обмежень щодо цього немає, - будь-яка компанія може стати організатором, якщо їй потрібно провести закупівлі товарів, послуг або робіт.
І це не тільки великі підприємства зі складною організаційною структурою, а й невеликі підприємства чи навіть ФОП, які проводять кілька закупівель в місяць.
Через наш майданчик закупівлі проводить чимало підприємств зі списку Forbes Україна: Interpipe, Ferrexpo, МХП, Нібулон, Metro Cash & Carry, Епіцентр К, Укртатнафта, Укртелеком, Vioil, ПУМБ, Comfy, Агромарс - цей список можна продовжувати дуже довго.
Для кожного клієнта ми пропонуємо індивідуальне рішення - аж до розробки окремого, власного комерційного майданчика, вбудованого в сайт замовника й інтегрованого з системою управління ресурсами.
- Сергію, майданчику Smarttender.biz вже 5 років. Час, коли варто не тільки підбивати підсумки, а й ставити нові пріоритети. Які плани у вашої команди на майбутнє?
Smarttender.biz - це IT-рішення для розвитку бізнесу. Тому ми постійно вдосконалюємо функціональність майданчика і економимо нашим клієнтам час за рахунок технологічної оптимізації процесів.
Починаємо активно використовувати такі технології, як система чат-бот чи аналіз великих даних (Data Science).
Для державних закупівель, наприклад, вже найближчим часом плануємо спростити інтерфейс створення переговорної процедури, а також зробити можливість масового завантаження протоколів торгів у мультилотових закупівлях.
Подібні точкові розробки в сукупності спрощують роботу користувачам на електронних торгах.
Упевнений в тому, що в найближчому майбутньому клієнтам майданчика стане ще більш комфортно і зручно працювати саме з нами.