Як українському проекту зібрати гроші на Kickstarter: вісім кроків
У вас є ідея і команда, ви створили прототип продукту, і тепер вам потрібен капітал для запуску бізнесу. Ви можете спробувати щастя у венчурних капіталістів, роблячи складні спічі, оббиваючи пороги офісів венчурних фірм, і в підсумку отримати гроші на драконівських умовах, віддавши частку свого бізнесу.
Для підприємця-початківця є інший варіант: отримати кошти через всесвітньо відому краудфандингову платформу Kickstarter. На Kickstarter гроші залучають не тільки технологічні інноваційні проекти. Це може бути ідея з виробництва звичайного кухонного ножа, яка свого часу отримала фінансування на 700 тис дол.
Якщо ваша ідея дуже сподобається бейкерам — тим, хто дає гроші, то замість заявленої вами суми ви отримаєте в десятки разів більше. Наприклад, проект з виробництва холодильника заявив на Kickstarter 50 тис дол, а отримав 13,2 млн дол. Годинники Pebble залучили понад 10 млн дол, хоча планували 100 тис дол.
Kickstarter — це онлайн-платформа для залучення фінансування на запуск проектів за принципом краудфандингу, тобто добровільних пожертвувань.
Величезним плюсом залучення коштів для проекту з України на Kickstarter, крім грошей, буде хороший піар. Щоб максимально наблизити вас до реалізації поставленої мети, ми підготували цей матеріал.
Крок перший. Вивчіть правила Kickstarter
Перш ніж заявити про себе на Kickstarter, необхідно досконально вивчити правила майданчика та його вимоги. Цей крок також дасть розуміння про проекти, у яких є найбільше шансів отримати кошти.
Крок другий. Знайдіть партнера-посередника у США
Вивчивши правила Kickstarter, ви зрозумієте, що українському проекту для виходу на цей майданчик потрібна фірма-посередник, оскільки ця краудфандингова платформа призначена тільки для резидентів США.
Посередник буде приймати на свій рахунок кошти від бейкерів, платити податки у США, нести правову відповідальність перед тими, хто дав гроші на ваш бізнес, якщо він зазнає фіаско. За ці послуги ви заплатите комісію.
Бейкери хочуть отримати ваш продукт зі знижкою. У разі невиконання зобов'язань на посередника можуть подати в суд, тому у вас повинні бути готовий прототип, чіткі розрахунки та розуміння щодо виконання зобов'язань.
В Україні нема компаній, які системно надають послуги посередництва. Часто українські команди шукають посередників серед друзів та родичів.
Крок третій. Точно визначте цільову суму
Суть моделі фінансування Kickstarter в тому, що ви отримуєте все або більше, ніж заявлена сума, або нічого. Якщо ви отримаєте хоч на долар менше зазначеної суми, гроші повертаються бейкерам. Правда, є платформи, наприклад, Indiegogo, де ви забираєте стільки, скільки залучили.
На Kickstarter потрібно ставити досяжні цілі із залучення коштів та реальні терміни. Для цього дається від одного дня до 90 днів. Не варто тішити себе ілюзіями — краще встановити максимальний термін збирання коштів.
Не полінуйтеся точно підрахувати потрібну суму для запуску і підтримки бізнесу. Пам'ятайте, що після запуску кампанії цільову цифру поміняти неможливо.
Крок четвертий. Придумайте подарунок для бейкерів
Знайшовши партнера у США і визначившись з цільовою сумою, можна подумати про те, що ви подаруєте бейкерам. Унікальний подарунок поліпшить ваші шанси.
Підійдіть до цього питання креативно. Подумайте, як ваш подарунок може зачепити людей, які тільки заради нього пожертвують вам свої гроші. Тут ви можете використати весь творчий арсенал вашої команди.
Багато проектів пропонують бейкерам бонуси або знижки. Щоб уникнути неприємностей, скористайтеся Kickstarter Creator Handbook, де ви отримаєте вичерпну інформацію про те, що можна пропонувати бейкерам.
Крок п'ятий. Створення презентації
Це найважливіший елемент підготовки до кампанії на Kickstarter. Перш ніж створювати відео, ви повинні чітко розуміти етапи розвитку проекту.
Бейкерам необхідно точно знати цілі проекту та очікувані результати. Поясніть, яку користь особисто їм принесе продукт, розкажіть про свою бізнес-ідею.
Усе це потрібно загорнути в красиву обгортку у вигляді чарівної історії.
Часто люди віддають свої гроші за якісну презентацію.
Розкажіть у ній про себе, про народження ідеї, про бюджет, про те, що вас захоплює у проекті.
Покажіть прототип, креслення, поділіться конкретними виробничими планами.
Подивіться, як інші здобувачі презентували свої ідеї і які результати вони отримали.
Люди на Kickstarter люблять природність, тому часто успіх мають аматорські презентації. Не забувайте про Kickstarter Creator Handbook.
Крок шостий. Просування кампанії
Тут можна використовувати наявний бюджет, окремого спеціаліста, вашу команду, друзів і родичів. Це доведеться робити у будь-якому випадку.
Необхідно максимально поширити інформацію про свій проект. Способи стандартні: репости в соціальних мережах, надсилання повідомлень у ЗМІ, блогерам, email-розсилки, івенти. Єдина складність для українського проекту — потрібно буде працювати з американською аудиторією.
Крок сьомий. Створення та підтримка спільноти
Постарайтеся налагодити постійний канал комунікацій з бейкерами. Діліться новинами про хід кампанії, повідомляйте новини про проект. Це дозволить вам створити навколо свого продукту співтовариство і збільшить шанси на те, що інші люди захочуть дати вам гроші на проект, пішовши за тими, хто це вже зробив.
Говоріть правду. Навіть якщо справи у вас йдуть не дуже добре, бейкерам потрібно розуміти, чи отримають вони свої подарунки і ваш продукт. Крім того, це плюс у карму. Якщо ви і не залучите потрібну суму коштів зараз, то при повторному виході до вас буде довіра, що збільшить шанси на успіх.
Крок восьмий. Тримайте слово перед бейкерами
Кампанія завершується не тоді, коли ви залучили кошти, а в момент отримання бейкерами подарунків чи товарів. На Kickstarter був випадок, коли проект з випуску бритви з лазерним лезом залучив 4 млн дол, проте він виявився фейком.
Отримайте від своїх бейкерів відгуки про свою кампанію та про свій продукт, щоб покращити власний бізнес. Підтримуйте своє співтовариство, створене під час кампанії. Воно буде рости і залучати для вас нових клієнтів.
Якщо кампанія виявилася невдалою, ви зможете швидко зрозуміти, в чому була помилка, і виправити її під час наступної кампанії.