Піти від мобільного оператора та зберегти номер: Україна за півроку до свободи
Послуга перенесення мобільних телефонних номерів (англ. mobile number portability, MNP) була запущена у 1999 році у Великобританії, Нідерландах та Гонконгу. У розвинених країнах Європи вона працює з початку 2000-х років.
Потреба в послузі MNP стала очевидною після масового поширення мобільного зв'язку. Щоб змусити мобільних операторів підвищувати якість послуг і знижувати їх вартість, абоненти отримали можливість зберігати свій телефонний номер навіть після переходу до іншого оператора.
Тому з кінця 1990-х років уряди багатьох країн почали вимагати від операторів забезпечувати перенесення телефонних номерів за бажанням абонентів.
Процедура перенесення може бути безкоштовною або платною і тривати від кількох хвилин до кількох днів.
У яких країнах працює послуга MNP
М'яч на боці УДЦР
В Україні перший тендер на поставку обладнання та послуг для впровадження MNP Український державний центр радіочастот — УДЦР — провів у 2015 році, але тоді відомство визнало тендер таким, що не відбувся.
Повторні торги центр провів у 2016 році, але і вони не запустили процес впровадження послуги. Причина — тривала судова тяганина між УДЦР, переможцем тендеру ТОВ "Діалінк" та одним з учасників тендеру ТОВ "Ес ай центр".
Після двох років судових розглядів "Ес ай центр" нарешті поставило для УДЦР обладнання та програмне забезпечення, необхідне для роботи MNP. Тепер для запуску MNP центр повинен закінчити створення комплексної системи захисту інформації — КСЗІ.
"М'яч на полі замовника, тобто УДЦР, — пояснює представник "Ес ай центру". — Тільки від його рішення залежить, коли буде запущена послуга. Усі юридичні перепони для запуску врегульовані. Ми готові завершити реалізацію проекту MNP, за яким уже виконано 90% зобов'язань, якщо буде відповідне правомірне рішення".
Сама компанія не бере участь у завершенні процесу створення системи MNP. "Договір з УДЦР розірвано. Ми поза проектом. Питання рекомендую поставити УДЦР", — сказав у коментарі ЕП керівник відділу продажів компанії "Ес ай центр" Дмитро Мислицький.
У компанії вважають, що лютий 2019 року — цілком реалістичний термін для запуску послуги MNP, але за умови, що УДЦР вирішить завершити створення системи на базі встановленого обладнання.
"Якщо УДЦР почне проводити новий тендер, і новий підрядник буде робити все з нуля, то до лютого 2019 року послуга MNP точно не запрацює, це абсолютно нереалістичний термін", — підкреслюють в "Ес ай центрі".
Чи готові мобільні оператори
Про те, що запуск послуги MNP відбудеться на початку 2019 року, повідомила прес-служба компанії lifecell.
Там посилаються на те, що на початку червня 2018 року Національна комісія з регулювання зв'язку та інформатизації — НКРЗІ — озвучила "Орієнтовний план виконання заходів щодо впровадження послуги перенесення номерів".
Згідно з цим документом, запуск MNP очікується у першому кварталі 2019 року.
У lifecell також розкрили майбутній алгоритм дій УДЦР та мобільних операторів із запуску послуги. Зараз центр працює над побудовою КСЗІ, яка повинна отримати сертифікат відповідності — пройти державну експертизу. Також УДЦР оголосив тендер на вибір інтегратора Центральної бази даних — ЦБД.
Тимчасом операторам необхідно закупити і встановити локальні бази даних — ЛБД — і криптошлюзи (це вимога щодо захисту персональних даних абонентів) з боку своєї ЛБД. У lifecell кажуть, що їх ЛБД готова ще з весни 2017 року.
"Після цього почнеться етап інтеграції та крос-тестування роботи послуги. У кінці 2018 року будуть укладені угоди на підключення операторів до ЦБД. Також операторам необхідно налаштувати бізнес-процеси і підготувати до запуску послуги внутрішні системи", — розповіли у lifecell.
У компанії "Vodafone Україна" також очікують, що послуга MNP запрацює на початку 2019 року.
"Ми погоджуємо графік впровадження послуги. Точні терміни — в процесі опрацювання і залежать від ефективної спільної роботи всіх учасників цього процесу. Очікуємо, що це буде на початку 2019 року", — говорить директор з корпоративного управління і контролю "Vodafone Україна" Ольга Дейнега.
Прес-служба компанії "Київстар" поки не готова назвати терміни запуску послуги перенесення мобільних номерів.
"Спільно з регулятором, УДЦР та колегами з ринку ми обговорюємо план впровадження і запуску MNP. Конкретні терміни називати поки рано, але "Київстар" буде підтримувати запуск в максимально короткий термін за умови, що інші гравці ринку будуть до цього готові, і клієнти отримають якісну послугу", — повідомили у прес-службі "Київстару".
Як буде працювати MNP
За словами власника компанії "Ес ай центр" Дмитра Зараховича і директора інформаційно-телекомунікаційного напряму УДЦР Вікторії Трощенко, в Україні перенесення номера від оператора до оператора буде відбуватися протягом не більше трьох робочих днів.
Перенести свій номер зможе кожен абонент, якщо він надасть достовірні дані про себе і пройде ідентифікацію особи.
Ідентифікація особи при перенесенні номера буде обов'язкова. Людині доведеться пред'явити паспорт і довести, що номер, який він переносить до іншого оператора, належить йому. Абоненти з обмеженими фізичними можливостями зможуть перенести свій номер, скориставшись допомогою інших людей за умови видачі їм довіреності.
У заяві на перенесення номера необхідно вказати, до якого оператора людина переходить і від якого відмовляється.
Оператори повинні повідомити абоненту про готовність почати технічну процедуру перенесення номера. Під час перенесення абонент може залишатися без зв'язку не більше трьох годин. Вартість переходу повинна бути "невелика", кажуть Зарахович і Трощенко.
Україна залишається чи не єдиною країною в Європі, де нема послуги MNP. В інших пострадянських країнах MNP давно реалізована. За попередніми підрахунками, змінити оператора із збереженням свого номера готові близько 2 млн українців.