Prozorro.Продажі: щеплення прозорістю проти корупції
Ера прозорості: чи житиме по-новому система реалізації державного майна?
Команда реформаторів, успішно впровадивши інноваційні підходи в держзакупівельній сфері, заповзято працює над новим проектом – Prozorro.Продажі, метою якого є впорядкування та підвищення ефективності конкурсної системи реалізації держмайна.
"Головна проблема, яку вирішує система - це асиметричність інформації щодо продажу активів неплатоспроможних банків. Раніше лише обрані люди знали, що, де, коли, як і за якою ціною продається. Брати участь у продажах було просто незручно, оскільки треба було відстежувати інформацію на безлічі різних бірж. Також був майже неможливим громадський контроль, що створювало корупційні ризики", – зазначає Олексій Соболев, керівник проекту ProZorro.Продажі.
За словами Соболева, це все призводило до того, що держбюджет та вкладники банків втрачали кошти і дорогоцінний час. Зараз всі аукціони є абсолютно прозорими, на кожному етапі можливий громадський контроль, що збільшує довіру між учасниками, зводить нанівець можливість зловживань і дозволяє продавати швидше та за більшу ціну.
Не секрет, що діюча нині система торгів держмайном є, свого роду, terra incognito. Причому не тільки для пересічного громадянина, а й для зацікавлених в безпосередній участі в ній осіб. За роки незалежності процеси управління держмайном набули ознак класичного "чорного ринку" - хитросплетіння непрозорих умов та прийняття ключових рішень, як то кажуть, вузьким колом. Саме це порочне коло має допомогти розірвати впровадження системи Prozorro.Продажі.
Операція "Інновація"
Як показує досвід останніх років, переважна більшість держустанов, хоча й зі скрипом, та все ж таки модернізується. Системи електронних комунікацій впроваджуються як всередині, так і ззовні. До того ж, перехід на онлайнові формати взаємодії виходить за рамки державних закупівель. Поширення набуває й проведення електронних аукціонів з реалізації майна. Цим інструментом все активніше користуються Фонд держмайна, Фонд гарантування вкладів, органи місцевого самоврядування тощо, на черзі ринок арештованого майна.
Тож задля ефективного функціонування нашого державного організму варто б узяти на озброєння досвід держзакупівль. А враховуючи нинішній хворобливий стан в таких "найтемніших" сферах держуправління, як-то реалізація арештованого майна, земельних ділянок чи активів підприємств-банкрутів, виправданим є й "хіміотерапія" прозорістю, успішність якої доведена результатами реформи держзакупівель.
Пробні торги, проведені в рамках тестування системи Prozorro.Продажі, також підтверджують ефективність ін’єкцій прозорістю і для системи реалізації майна. Отже, якщо чиновники та учасники торгів дійсно прагнуть вибудовувати взаємовигідний формат співпраці, для повного оздоровлення варто продовжувати системне лікування у вигляді повного переведення цих процесів в прозору онлайнову площину.
Піонери продажів
Цілющий ефект перших лотів вже відчули на собі учасники торгів заставним майном банків. До впровадження системи Prozorro.Продажі у Фонді гарантування підійшли ґрунтовно, закріпивши наміри у відповідному нормативному рішенні від 07 липня 2016 р. № 1157. Це дозволило не тільки знизити корупційні ризики та уникнути традиційного галасу навколо продажів, а й отримати більш ринкову ціну реалізації майна за рахунок підвищення конкуренції серед більшої кількості учасників.
"Ми повністю задоволені першими місяцями роботи системи Prozorro.Продажі. До системи внесено вже майже тисяча лотів на майже 1 млрд грн. Обсяги продажів перевищили 30 млн. грн. До того ж, у покупців є вибір з понад дюжини майданчиків для подання цінових заявок", – прокоментувала результати співпраці з системою Директор департаменту консолідованого продажу та управління активами ФГВФО Юлія Берещенко.
Розуміючи вигідність прозорих системних продажів заставного майна, впровадження Prozorro.Продажі підтримує і НБУ. Оскільки очевидним є той факт, що це сприятиме вирішенню питань оптимальних умов реалізації застави багатьох банків, які в даний час знаходяться "в підвішеному стані" і лише втрачають свою ліквідність.
Звісно ж, питанням впровадження системи перейнявся і один з ключових гравців ринку – Фонд держмайна. Адже за таких умов головний розпорядник держвласності має бути найбільше зацікавлений в ефективності операцій з підконтрольними активами.
"Ми отримуємо значну підтримку від громадськості (Transparency International Україна, спільнота вкладників), департаменту консолідованого продажу ФГВ та бізнесу (майданчики та спілки колекторських компаній). Громадськість дуже зацікавлена в додатковій прозорості, тому підтримує проект всіма можливими методами. Без підтримки департаменту Фонду, ми певні, ніякої нової системи досі не було б впроваджено. А бізнес, який хоче працювати на зрозумілих, конкурентних та ринкових умовах, є першим користувачем системи і не шкодує часу і ресурсів, щоб забезпечити необхідний технічний рівень і сервіс", – відзначає Соболев.
Майбутнє продажів
За словами ідейних натхненників та розробників Prozorro.Продажі, першочерговим завданням є забезпечення надійної технічної бази системи. Найближчим часом планується розширити функціонал аналітичного інструментарію. А вже остаточно впевнившись в працездатності, можна буде зосередитися на просуванні Prozorro.Продажі для максимізації вигоди якомога більшого кола учасників торгів майном.
"Ефективне впровадження системи – це не лише переведення торгів в електронну форму, а й зміна багатьох бізнес-процесів в сфері реалізації активів неплатоспроможних банків. Тому реформа держпродажів невідривно пов’язана з реформою системи, створеної Фондом гарантування вкладів. Такі глибинні зміни потребують часу. Додаткової складності реалізації системи додає велика кількість майданчиків, які беруть участь в пілотному проекті. Їх сьогодні аж 12, і кожен має власну специфічну архітектуру та різний рівень ресурсів. Тому координація загального ритмічного руху вперед виявляється непростою", – зауважує Соболев.
Як зазначає Олег Падалка, директор Асоціації "Біржові та електронні майданчики": "Prozorro.Продажі ставить в рівні умови всіх учасників ринку, незалежно від того, чи це ринок банківських активів, чи ринок державного майна й т.д. Організатори торгів можуть приєднатися до системи на рівних умовах. Наприклад, багато наших членів асоціації (Українська енергетична біржа, ТБ "Катеринославська", Київський інсайдерський фонд, ТБ "КМФБ"; Електронні торги України, ДЗО, Полонекс, Українська агропромислова біржа) стали учасниками проекту Prozorro.Продажі. Кожен з них пройшов стандартні етапи автоматичних перевірок та перевірок системними адміністраторами ProZorro, та отримав висновок Транспересі Інтернешнл. Жоден з Організаторів не матиме монопольного становища. Оскільки виключається "людський фактор, мінімізуються й корупційні ризики".
Можливість всебічного контролю системи Prozorro.Продажі ліквідує можливість "шахрайських" торгів. Потенційні покупці можуть бути впевненими, що подати заявку на участь вдасться без проблем, аукціон точно пройде за правилами, й вони 100% зможуть поторгуватися з іншими учасниками на рівних умовах.
Впровадження системи в ФГВФО та ФДМУ - це лише перші кроки. Далі черга за Мінюстом. Перебудовувати систему реалізації арештованого майна та підприємств-банкрутів варто вже сьогодні.Всім, хто бодай раз стикався з процедурою банкрутства, чи просто цікавився цим процесом, відомо, що ці ринки є одними з найбільш корупційними. Майно банкрутів реалізовується на великій кількостімайданчиків-одноденок, що унеможливлює належне відслідковування процедури реалізації і створює високі корупційні ризики. Конкурентне середовище має розвиватися, адже це принесе користь людям не тільки в прямому сенсі, а й, навіть у питаннях наповнення державної казни.
Те саме стосується й реалізації арештованого майна, де через штучні перепони залишається чинною монополія одного організатора торгів даним видом майна. У вересні минулого року Антимонопольний комітет України визнав ДП "СЕТАМ" монополістом з організації торгів арештованим майном та зобов’язав Міністерство юстиції виправити цю ситуацію. Пройшло півроку, за які Мін’юст спромігся лише на створення робочої групи з розгляду рекомендацій АМКУ. Минулої п’ятниці, 17 лютого, саме через порушення Мін’юстом антимонопольного законодавства, Антимонопольним комітетом України було порушено справу проти Міністерства юстиції України. Нонсенс? – ні, це реалії життя. Можна довго колотити воду в ступі, але ефекту буде – нуль. Якщо ж ми бажаємо провести справжню реформу, тоProZorro.Sale має бути впроваджено в якості пілотного проекту і якщо він буде успішним – розповсюдити на всю країну.
Звісно, система ProZorro не є панацеєю від усіх бід. Наприклад, на таких традиційних ринках, як сільськогосподарська продукція, метал, деревина, нафта та нафтопродукти, традиційно більш успішними є товарні біржі, які дозволяють сформувати ціновий індикатив як для біржового, так і позабіржового ринку. ProZorro ж дозволяє суттєво знизити рівень корупції на ринку закупівель та реалізації державного сектору.
Філософія Prozorro.Продажі проста - тільки конкурентна боротьба може подолати монополізм та "зв’язати" руки корупціонерам, а висококласні сервіси дозволять створити зручні і прозорі умови для реалізації цього процесу. Майбутнє за інноваціями. Тож нехай у нас, нарешті, все буде prozorro!