Торгівля іде в інтернет
Все більше українців купують товари онлайн.
При цьому спектр покупок звужується до найбільш необхідних категорій.
Економічні проблеми дають шанс вітчизняним виробникам і крупним онлайн- та офлайн-гравцям.
Кількість онлайн-покупців в Україні зростає з кожним роком, свідчать дані дослідження компанії TNS.
Протягом 2014 року кількість українців, які купували товари в інтернеті, зросла з 3,15 млн у січні до 3,9 млн у грудні.
За даними компанії, найбільш "онлайновими" були побутова техніка та електроніка. Їх частіше купували в інтернеті, ніж у звичайних магазинах. На другому місці - одяг та взуття: онлайн попереду на 2%. На третьому - квитки. Тут онлайн випередив офлайн тільки на один відсоток.
Аналогічні дані у компанії Gfk Ukraine. 72% респондентів сказали, що за останній рік купували через інтернет побутову та комп'ютерну техніку. На другому місці - одяг, на третьому - косметика і парфумерія.
"Кількість онлайн-покупців залишилася незмінною, але знизилася кількість категорій товарів, які українці купували в інтернеті", - говорить старший дослідник Gfk Ukraine Дар'я Перекосова.
За її словами, зменшилася частка людей, які купували аксесуари, подарунки, книги, меблі, товари для дому, автотовари, товари для спорту, а також замовляли доставку готових страв. У 2014 році українці купували тільки необхідні товари.
Це може пояснюватися як економічними чинниками, так і накопиченням певного попиту у покупців щодо здійснення покупок онлайн.
"Щодо кожного товарного сегмента варто зробити аналіз: де знаходиться цільова аудиторія, і які враження від купівлі продукту ця група споживачів хоче отримати.
Найбільш ефективним каналом стане той, який відповідатиме цим критеріям. Ним не обов'язково буде інтернет. Головне, що ритейлери зрозуміли: інтернет - це не безкоштовно і не дешево", - вважає директор компанії IDNT Микола Чумак.
Джерело: TNS Ukraine |
Водночас, постійно зростає соціальний трафік. За даними Gfk Ukraine, у 2014 році 39% українців робили замовлення через соціальні мережі проти 12% у 2013 році. Найчастіше українці таким способом купували одяг, аксесуари, подарунки, взуття, косметику, парфумерію, товари для дітей.
Експерти схиляються до думки, що соціальний трафік зростає під впливом низки факторів: активізації вторинного ринку товарів, зростання кількості українських марок та колективних закупівель і навіть демпінгу у соціальних мережах.
"Для українських виробників товарів - представників малого та середнього бізнесу - просування через соціальні мережі може бути основним каналом продажів.
Таке просування має переваги: близькість до покупця, можливість отримання зворотного зв'язку, простота користування мережами, дружній інтерфейс. Ті, у кого ще нема власного сайту, можуть протестувати попит, а покупці мають можливість зв'язатися з продавцем напряму", - говорить Перекосова.
Хоча зростання соціального трафіка - природна тенденція, їй сприяє здебільшого економічна ситуація, вважає Чумак.
"Соціальні мережі давно перетворилися на відносно недорогий майданчик для просування хенд-мейд товарів, майстер-класів і сервісів. Генератори пропозицій - малий бізнес і приватні підприємці. Цей сегмент зростатиме - мільйони українців прагнуть заробляти. Розвиток патріотизму тільки підсилює тренд і дає багато можливостей для самовираження та бізнесу", - додає Чумак.
Коливання курсу валют дозволили українським виробникам конкурувати з роздрібними мережами.
Джерело: TNS Ukraine |
"Замовлення формується за кілька місяців до початку сезону, потім оплачується і лише тоді надходить в Україну. Дається взнаки термін обертання товару: мінімум - 80 днів. Зараз в Україні продається багато продукції, купленої за лютневим курсом", - каже директор з маркетингу шопінг-клубу LeBoutique Юлія Шилова.
Це дає можливість місцевим гравцям формувати більш привабливу пропозицію. Дані компанії Allbiz свідчать, що українські виробники користуються моментом.
"Навіть на таких консьюмерських (для звичайного покупця. - ЕП) ринках як одяг та продукти п'ята частина товарних категорій - це сировина та обладнання. Якщо попит на дорослий одяг поступово знижується, то на тканини, шкіру та обладнання для пошиття - зростає", - стверджують у прес-службі компанії Allbiz.
Хто з них виграє, стане зрозуміло наприкінці року.
Експерти вважають, що онлайн-рітейл поступово перейде до рук великих гравців. Причому ця тенденція буде актуальною для онлайн- та офлайн-торговців через нівелювання різниці між цінами в інтернеті та у звичайних магазинах.
Загалом же існуючі гравці ринку e-commerce посідають непогані позиції і мають гарний потенціал для їх укріплення і нарощування, незважаючи на складну економічну ситуацію в країні, вважає Перекосова.
Вона переконана, що в процесі насичення ринку та зростання конкуренції наступним за важливістю чинником успіху буде правильне позиціонування.
Джерело: TNS Ukraine |
На думку Чумака, спостерігатиметься перенесення довіри до брендів, сформованої в офлайні, в онлайн. Офлайн-гравці будуть завойовувати онлайн-простір, витискаючи менших гравців, чия перевага була лише у низькій ціні. Сприяти цьому буде зменшення страхів споживача перед інтернет-торгівлею.
На цьому етапі важливим буде сервіс: швидкість та вартість доставки, простота обміну товарів, безпека зберігання персональних даних, захист від шахр