Споживчі настрої: передноворічний оптимізм
Новорічні та різдвяні свята - один з найрадісніших для населення та один з найскладніших для гаманців періодів у році.
Це також найбільш очікуваний час для рітейлерів, адже листопад-грудень - традиційно найприбутковіші місяці.
Грошей на святкові подарунки не шкодують жителі будь-якої країни.
У 2013 році загальна сума витрат у різдвяний період у великих західних економіках - G7 за винятком Японії - сягнула 445 млрд дол.
Останні дослідження показують, що у світі споживчі настрої населення покращуються. Рівень споживчої довіри перевищує докризовий, спостерігається повільний прогрес. Однак в Україні споживчу довіру поки що не відновлено.
Економіка та довіра
Он-лайн опитування, яке провела компанія Nielsen, показало, що довіра споживачів у третьому кварталі збільшилася у 65% ринків порівняно з 52% у другому кварталі. Зокрема,на чотири пункти у США (108) та Японії (77), на один пункт в Німеччині (97), на три у Великобританії (93).
Індекс Індії був найвищим з 60 ринків. Споживча довіра в Італії впала до 47 пунктів, що є найнижчим показником. Індекс Австралії показав найбільше поліпшення - 97 пунктів, там споживча довіра повернулася до рівня 2013 року.
Показник Чилі показав найбільший спад - сім пунктів порівняно з попереднім кварталом. Індекс Китаю залишається на рівні 111 четвертий квартал поспіль. На три пункти порівняно з попереднім кварталом зросла впевненість на Близькому Сході та Африці (96), на один - в Латинській Америці (91) та Європі (78).
Про позитивні настрої американських споживачів говорять у Мічиганському університеті. Так, у листопаді індекс споживчої довіри показує зростання четвертий місяць поспіль, піднявшись до найвищого рівня з липня 2007 року. Споживчі витрати зроблять 2015 рік найкращим для економіки з 2005 року.
У Європі не все так добре. За даними Deloitte, лише у Німеччині, Данії та Великобританії спостерігається позитивне сприйняття економічних процесів. У низці європейських країн, що брали участь в дослідженні, переважають негативні настрої. Особливо складна ситуація в Італії, Греції та Іспанії.
У сусідній Білорусі споживачі теж орієнтуються на економічну ситуацію. Попри наміри влади стримати зростання цін, інфляція в країні сягнула більше 15%. Своєю чергою рітейлери готуються до зниження обсягів продажів.
Для багатьох шопінг починається і закінчується на базарі, біля точок продажу секонд-хенду. Фото gazetaby.com |
"Багато що залежить від девальваційних очікувань, коливань курсів та кредитних програм. Очікуємо на падіння на 10-15% відносно 2013 року. Це пов'язано із зниженням доходів громадян. Ціни моментально реагують на зміни курсу, чого не можна сказати про зарплати.
Крім того, переплата за споживчим кредитуванням сягає 40%, що істотно впливає на продажі", - коментує ситуацію на ринку Білорусі керівник відділу закупівель компанії "Электросила" (Мінськ) Лідія Спасова.
"Сантаноміка"
Цілком закономірно, що новорічний бюджет населення у різних частинах світу істотно відрізняється. За інформацією інституту Gallup, американці планують збільшити витрати на подарунки у 2014 році до 720 дол з 704 дол у 2013 році.
При цьому четверть жителів США збирається витратити на подарунки 1 тис дол і більше, а 24% очікують, що зможуть виділити на різдвяні сюрпризи менше 250 дол. Дев'ять відсотків американців повідомили, що не будуть купувати подарунки.
У ЄС витрати на святкування залежать від ситуації у кожній країні. Спільним для європейців є те, що вони не хочуть позичати, а навчилися відкладати гроші.
Водночас значна частина європейських споживачів (41%) не знає, які суми зможе виділити на святкування. Майже третина (30%) респондентів каже, що Різдво - це єдиний період, коли витрати їх зовсім не турбують.
Витрати американців на різдвяні подарунки, 2014 рік, прогноз
Доларів |
% |
Більше 1 000 |
25 |
500-999 |
21 |
250-499 |
15 |
100-249 |
19 |
до 100 |
5 |
Ніскільки, не святкуватиму |
9 |
Не впевнений |
6 |
Середні витрати - 720 дол. Джерело: Gallup
Згідно з дослідженням ING Group, у якому було опитано 11 700 європейців, найщедрішими шопоголіками у святковий час є британці. В середньому жителі країни збираються витратити на подарунки 440 євро, що на 47% більше, ніж у Франції та Люксембургу, які також входять у трійку найактивніших споживачів.
Однак якщо дивитися на витрати як частку середнього доходу споживачів, то перше місце дістається румунам. Вони збираються купити подарунків на скромні 110 євро, однак ця сума відповідає третині середньої зарплати у країні.
Витрати на різдвяні свята у Європі, 2014 рік, прогноз
Євро |
Відсоток від |
Середній місячний |
% заощадження |
|
Великобританія |
440 |
17 |
2 649 |
14 |
Франція |
300 |
14 |
2 206 |
8 |
Люксембург |
300 |
10 |
3 119 |
3 |
Австрія |
250 |
11 |
2 283 |
5 |
Іспанія |
250 |
15 |
1 672 |
9 |
Німеччина |
200 |
9 |
2 275 |
5 |
Італія |
200 |
12 |
1 707 |
10 |
Бельгія |
190 |
8 |
2 240 |
5 |
Чехія |
180 |
24 |
740 |
9 |
Румунія |
110 |
33 |
334 |
10 |
Польща |
95 |
15 |
619 |
20 |
Нідерланди |
25 |
1 |
2 760 |
2 |
Джерело: ING Group
Міжнародна консалтингова компанія PWC у звіті "Сантаноміка: економіка святкового періоду", відзначає, що споживчі витрати збільшуються приблизно на 16% протягом листопада-грудня порівняно з іншою частиною року.
Автори дослідження також наводять цифри стосовно витрат на різдвяні подарунки у 2013 році. Тоді найщедрішими виявилися ірландці, за ними йдуть британці та американці. Водночас США очолюють рейтинг за загальними витратами у свята.
Витрати на різдвяні свята у 2013 році, на особу, дол
Ірландія |
1 184 |
Великобританія |
1 065 |
США |
776 |
Канада |
682 |
Франція |
574 |
Німеччина |
520 |
Італія |
462 |
Португалія |
357 |
Греція |
188 |
Іспанія |
184 |
Джерело: PWC
Загальні витрати на різдвяні свята у країнах, 2013 рік, млрд дол
США |
245 |
Великобританія |
68 |
Німеччина |
42 |
Франція |
38 |
Бразилія |
33 |
Італія |
28 |
Канада |
24 |
Росія |
13 |
Іспанія |
9 |
Ірландія |
5 |
Джерело: PWC
Поляки 2014 року також вирішили не скупитися. Як відзначають експерти компанії Deloitte (Польща) у дослідженні Raport: Zakupy świąteczne 2014, найважливішими витратами на Різдво є подарунки. Середня польська сім'я на різдвяні покупки витратить 1 158 злотих, що на 13% більше, ніж у 2013 році.
Поза тенденціями
В Україні говорити про відновлення споживчої довіри надто рано. За результатами інтернет-опитування споживчих настроїв компанії Deloitte (Україна), чергова економічна криза в Україні дається взнаки.
Більшість респондентів негативно оцінює економічну ситуацію. За цим показником країна повернулася до кризового 2009 року - тоді також більше 70% опитаних оцінили економічну ситуацію негативно. Найбільше негативу відчули жителі країни віком 45-54 роки, 74% з яких відзначили, що у 2014 році зможуть витратити менше.
У 2013 році 55% респондентів оцінювали стан економіки негативно, а 38% не чекали покращень. У 2014 році знизилася купівельна спроможність 67% опитаних. Майже половина респондентів (48%) очікують подальшого погіршення в економіці країни, хоча 18% сподіваються на поліпшення вже у 2015 році.
Загалом бюджет середньої української сім'ї на зустріч Нового року та Різдва становить 2 817 грн, що на 5% менше порівняно з 2013 роком. Хоча на фоні знецінення гривні відносно долара, 20% інфляції та загальних негативних настроїв споживачів такий святковий бюджет можна вважати оптимістичним.
"Передноворічний період - найвищий сезон продажів у році. Це стосується усіх груп і напрямків, і цей рік не став винятком. Ми, як і раніше, готуємо подарунки, незалежно від політичної та економічної ситуації", - підкреслює Спасова.
Минулорічні плани українців скориговав Євромайдан, внаслідок чого витрати були меншими. За даними Deloitte, українці планували витратити 4 152 грн, а витратили лише 2 910 грн. У 2013 році сума витрат сягала 3 684 грн з людини.
Джерело: Deloitte |
Середня вартість подарунка у 2014 році, згідно з опитуванням, становитиме 140 грн. При цьому на подарунки українці планують витратити 1 217 грн, на розваги - 367 грн, на продукти харчування - 1 233 грн.
Українці все частіше використовують для покупок інтернет. У 2014 році більше третини подарунків будуть придбані он-лайн. У звичайних магазинах планують отоваритися 60% людей, через інтернет - 40%. Для порівняння: у Європі через інтернет споживачі запланували витратити 44% свого святкового бюджету.
"Цей рік має особливості. Зокрема, порівняно з 2013 роком в аналогічний період люди почали більше в купувати, але саме в інтернеті", - зазначає CEO агрегатора сервісів колективних покупок Skidochnik Василь Степанюк.
Складна економічна ситуація змушує більшість громадян все частіше відмовлятися від звичного шопінгу у торгових центрах і магазинах, де ціни стають захмарними, і шукати способи зекономити, підкреслює експерт.
У 2014 році для українців, як і раніше, найбажанішим подарунком на новорічні свята є гроші. У 2013 році тренд практичності також був сильним: на гроші очікували 53% громадян, у 2012 році таких було 60%. Водночас серед подарунків, які українці планують дарувати, готівка лише на третьому місці.
Джерело: Deloitte |
За словами PR-менеджера проекту "Покупон" Катерини Тригуб, порівняно з передноворічним періодом 2013 року оборот сервісу виріс на 40%. "За цей період істотно збільшилася кількість покупок у розділі "Туризм", а також продажі акцій у категоріях "Краса" та "Розваги", - зазначила вона.
Характерною особливістю українців є бажання придбати товар, вироблений в Україні - 63% споживачів. Фактор країни походження в Україні завжди мав надзвичайну вагу, а за останні кілька років посилився ще на 10%.