Українська правда
Економічна правда

Навіщо "наглядачі" обдурили Яценюка

Наталка Прудка, для ЕП — Понеділок, 10 листопада 2014, 11:11
Арсеній Яценюк. Фото kmu.gov.ua

Експерти кваліфікували заклик прем'єра кооперуватися з чехами при будівництві атомних блоків як намір спритних ділків спрямувати у власні кишені мільярди доларів позик. Більше того, "чехи" насправді є росіянами.

Арсеній Яценюк заявив, що енергоблоки Хмельницької АЕС слід добудувати в найкоротші терміни із залученням лише європейських партнерів.

Ці слова прем'єр-міністра збентежили професіоналів і ввели в оману українців.

Як відомо, після військового вторгнення Росії Україна потерпає від дефіциту енергоносіїв. Порятунком стала атомна енергетика.

Заклик прем'єра кооперуватися не з росіянами, а з європейськими партнерами, полягає в наступному.

"Енергоатом має прискорити добудову атомних енергоблоків та здійснювати її з європейськими партнерами. Наскільки мені відомо, ми не з Росією, а ми саме з Чехією, зі "Шкодою" будемо мати контракт", - наголосив очільник уряду.

Однак у керівника такого рангу повинен бути штат кваліфікованих радників. Вони не можуть не знати, що з 2004 року стовідсотковим власником ŠKODA JS a.s. став російський холдинг "Объединенные машиностроительные заводы", засновником якого є російський Газпромбанк.

Починаючи з 2004 року, всі плани чеської ŠKODA JS a.s. формуються у Росії, тому про кооперацію з Європою говорити завчасно.

Перш ніж робити таку заяву, уряду слід було розірвати міжурядову угоду з РФ від 9 червня 2010 року про співробітництво у будівництві енергоблоків №3 та №4 Хмельницької АЕС, ратифіковану законом від 12 січня 2011 року №2917-VI.

Постає також питання, чи варто будувати енергоблоки з чехами, якщо ŠKODA JS a.s. ніколи не розробляла будь-яких реакторних установок?

Колись ця компанія брала участь у будівництві першого та другого блоків АЕС "Темелін" у Чехії, виготовляючи окреме обладнання, в тому числі - корпус реактора ВВЕР-1000 за старим російським проектом В-320.

Тоді ж чехам була передана документація проекту, який базувався на патентах СРСР. Проте це була реакторна установка другого покоління, яка давно не відповідає діючим вимогам Європейського союзу EUR.

Енергоблоки №1 і №2 Хмельницької АЕС. Фото xaec.org.ua

У країнах ЄС EUR дозволяє будувати реактори покоління 3 і 3+ з обов'язковим використанням МОКС-палива, можливістю роботи у маневрових режимах для добового регулювання потужності. Реактори повинні мати показник вірогідності виходу радіоактивних елементів за межі активної зони не менш ніж 10-7.

Нічого цього і близько нема у реакторах ВВЕР-1000. Чому тоді український уряд орієнтується на чеських партнерів? Технологіями реакторів третього покоління у Європі володіє лише Франція.

У Чехії планували збудувати третій і четвертий енергоблоки АЕС "Темелін", оснащені реакторами третього покоління. Для участі у тендері створили  консорціум МИР.1200.

До його складу, крім ŠKODA JS a.s., увійшли російські "Гидропресс" і "Атомстройэкспорт" з проектом АЕС-1200 на базі реактора ВВЕР-1200 російського дизайну, який відповідає вимогам для реакторів третього покоління. Проте у квітні 2014 року уряд Чехії зупинив тендер і відмовився від будівництва. Чому?

Інформація на сайті ŠKODA JS a.s. підтверджує, що ця компанія не розробляє реакторні установки, а виконує окремі роботи і надає послуги при здійсненні пусконалагоджувальних робіт. Повністю чеський проект могла б виконати лише російська сторона на базі проекту "Гидропресс".

Історія Хмельницької АЕС

Спорудження блоків Х-3 і Х-4 на ХАЕС почалося ще 1985 року. У 1990 році роботи зупинили у зв'язку з оголошенням Верховною радою мораторію на будівництво атомних електростанцій в Україні.

На той час завершили спорудження всіх станційних споруд для забезпечення експлуатації ХАЕС з чотирма енергоблоками. Нині будівельна готовність третього блоку - 75%, четвертого - 28%. Блоки вирішили будувати, використовуючи старі конструкції. Для вибору виконавця у 2008 році оголосили міжнародний тендер.

Будівельний майданчик третього енергоблока ХАЕС. Фото xaec.org.ua

До участі були запрошені Scoda JS, Чехія, Areva, Франція-Німеччина, Westinghouse, США-Швеція-Японія, Korea Electric Power Corporation, Південна Корея, і "Атомстройэскпорт", РФ. Перші дві не відповіли на запрошення.

Компанія Westinghouse зняла свою пропозицію реактора АР-1000 у ході тендера. Тобто ніхто, крім росіян, не погодився будувати блоки на наявних будівельних конструкціях, які простояли просто неба більше двох десятків років і розраховані на реактор другого покоління - проект ВВЕР-1000/В-320.

Колишній уповноважений президента України з міжнародних питань енергетичної безпеки, 2008-2010 роки, Богдан Соколовський не раз заявляв, що результати тендера були відомі наперед. "Рішення щодо ХАЕС ухвалювалися, незважаючи на попередження президента України та компетентних фахівців", - заявляв він.

Мінпаливенерго визнало переможцем тендера з вибору проекту реакторної установки для будівництва Х-3 і Х-4 російську компанію "Атомстройэкспорт", яка запропонувала будувати блоки ВВЕР-1000/В-392 на старих конструкціях.

Колишній керівник ДІЯРУ Олена Миколайчук попереджала: "Нові системи безпеки не влазять у старі конструкції. Від старих конструкцій потрібно відмовитися". Після тривалих експертиз із залученням фахівців спеціалізованих організацій вирішили використовувати старі конструкції за умови їх ремонту.

До будівництва енергоблоків так і не приступили, хоча на підготовку до реалізації проекту витратили не одну сотню мільйонів гривень. Не був розроблений і проект  спорудження Х-3 і Х-4 - ні на базі реакторної установки В-320, ні на базі В-392.

Більше того, Росія вже не планує розробляти проект на основі застарілих конструкцій на Хмельницькій АЕС. Після аварії на японській АЕС "Фукусіма-даічі" росіяни запропонували не використовувати старі конструкції.

Будівельний майданчик четвертого енергоблока ХАЕС. Фото xaec.org.ua 

Новий проект?

Після зробленої прем’єром заяви щодо ХАЕС про кооперацію з чехами ЕП спрямувала до НАЕК "Енергоатом" перелік запитань, але відповіді не отримала. Передусім незрозуміло, хто розроблятиме реакторну установку, і яку частку у проекті отримає ŠKODA JS a.s. з дозволу російської сторони.

Це особливо актуально, адже Україна, яка почала виконувати Угоду про асоціацію з ЄС, планує вступити до Євросоюзу.  Виникає питання: на якій підставі ліцензуючий орган України зможе ліцензувати застарілі проекти?

Якщо ж добудову Х-3 та Х-4 розглянути теоретично, то Київ повністю залежатиме від РФ щодо постачання ядерного палива на ці блоки і від науково-технічного забезпечення їх експлуатації.

Додаткове підтвердження - розірвання контракту між Болгарією та Росією про побудову АЕС "Белене" за проектом ВВЕР-1000/В-392. Нині йде судове розслідування щодо компенсації зроблених сторонами витрат.

Слід зазначити, що проект ВВЕР-1000/В-392 також "не пішов" на російській Балаковській АЕС, хоча був розроблений для п'ятого і шостого блоків цієї станції. Про які тоді контракти зі ŠKODA JS a.s. веде переговори "Енергоатом"? Фактично переговори ведуться з РФ при посередництві російської фірми на території Чехії.

Яке рішення прийме "Енергоатом" для уникнення проблем, пов'язаних із спорудженням та експлуатацією Х-3 і Х-4 спільно з чехами?

Натисніть для збільшення

Голова ДІЯРУ Сергій Божко, а саме цій організації доведеться ліцензувати нові енергоблоки, в коментарі ЕП сказав таке.

На Хмельницькій АЕС триває поточний ремонт першого енергоблока. Фото energoatom.kiev.ua

"Стосовно надання ліцензії на Х-3 і Х-4. По-перше, я не хотів би оперувати проектом В-320, тому що сьогодні ще не визначено: буде проект В-320 чи інший. По-друге, якщо подивитися, як приймають рішення регулюючі органи не тільки України, а й країн ЄС, то рішення - вони багатокрокові".

Натомість більшість опитаних ЕП експертів кваліфікували заклик прем'єра про кооперацію з чехами як намір певних спритних "наглядачів" спрямувати у власні кишені мільярди доларів, які Україна планує позичити на псевдобудівництво.

Бажання отримати кредит, щоб потім створити видимість будівництва, останнім часом посилилося. Кінцева мета - після великого "дерибану" назавжди поставити крапку на цьому проекті. Тобто повторити долю болгарської АЕС "Белене".

Як зупинити "дерибан"

Для припинення цих інсинуації уряд повинен оголосити новий міжнародний тендер на перспективні референтні реактори, тепер уже на інших умовах, ніж були 2008 року: на основі вимог до перспективних реакторів третього покоління.

Виконавець проекту повинен скористатися напрацюваннями атомного енергетичного комплексу України за останні п'ять років. Проект Х-3 та Х-4 обіцяли зробити своєрідним плацдармом для відновлення працездатності будівельно-монтажного та проектувального комплексів України.

"Україні треба налагодити виробництво реакторів. При спорудженні АЕС 50-70% обладнання мусить вироблятися у своїй країні", - переконаний колишній директор підрозділу "Енергоатома" "Атомпроектінжиніринг" Володимир Бронніков. Всі його ініціативи були зупинені з приходом до влади команди Януковича.

Очевидно, що президент і уряд повинні подбати про розвиток атомної енергетики в кооперації із світовими лідерами. ŠKODA JS a.s. до таких не належить.

Реакторне відділення ХАЕС. Фото xaec.org.ua

© 2005-2020, Економічна правда. Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на "Економічну правду".

"Всі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна". Назва агентства "Інтерфакс-Україна" при цьому має бути оформлена як гіперпосилання.

Матеріали з позначкою PROMOTED, СПЕЦПРОЄКТ, ЗА ПІДТРИМКИ публікуються на правах реклами.