Бюджет підкупу Донеччини
Протистояння між владою та Євромайданом триває. Зараз ніхто не може напевно сказати, як розвиватимуться події.
Можливо, вже у 2014 році в країні пройдуть дострокові президентські або парламентські вибори. Головне - аби не силове протистояння.
У будь-якому разі влада готувалася до виборів заздалегідь - звісно, розраховуючи, що вони відбудуться не раніше 2015 року.
Схоже, що Майдан вона сприймала як тимчасове явище, тому заклала чималу грошову підтримку для адміністративного ресурсу та традиційного електорату Віктора Януковича. Звісно, за рахунок усіх платників податків.
Саме таке враження складається після аналізу шляхів розподілу грошей через державний бюджет 2014 року.
"Економічна правда" уже писала, які зміни проштовхнув бюджетний комітет у цей документ за останній день перед його схваленням Верховною радою.
На початку лютого Кабмін затвердив перелік основних бюджетних програм, які потребують затвердження порядку використання коштів. Серед них, зокрема, чимало нових програм, про які ЕП уже згадувала.
Перелік нових бюджетних програм, за якими уряд затверджуватиме порядки використання коштів, млн грн
Міністерство енергетики та вугільної промисловості |
|
Поповнення статутного капіталу держконцерну "Ядерне паливо" з метою придбання концерном акцій додаткової емісії ПрАТ "Завод з виробництва ядерного палива" |
20 |
Збільшення статутного капіталу державного підприємства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" |
1 614 |
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту |
|
Формування статутного капіталу Державної інноваційної небанківської фінансово-кредитної установи "Фонд підтримки малого інноваційного бізнесу" |
5 |
Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення харчування учнів 5-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів |
607 |
Міністерство охорони здоров'я |
|
Фінансування заходів із забезпечення реалізації інвестиційного проекту з оснащення закладів охорони здоров'я |
140 |
Розвиток служби екстреної медичної допомоги (придбання медичного автотранспорту) для закладів охорони здоров'я |
625 |
Міністерство екології та природних ресурсів |
|
Компенсація витрат, пов'язаних з утилізацією транспортних засобів |
960 |
Міністерство екології та природних ресурсів |
|
Забезпечення житлом інвалідів війни, воїнів-інтернаціоналістів, громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інвалідів із зору та слуху, військовослужбовців, звільнених у запас |
300 |
Міністерство промислової політики |
|
Дослідження стану Криворізького залізорудного басейну для запобігання виникненню на його території катастрофи техногенного та природного характеру |
5 |
Міністерство регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ |
|
Очищення побутово-стічних вод міста Калуш |
38,76 |
Реалізація проектів з ремонту, реконструкції, будівництва зовнішнього освітлення вулиць із застосуванням енергозберігаючих технологій |
100 |
Капітальний ремонт, модернізація та заміна ліфтів у житлових будинках |
200 |
Субвенція з державного бюджету міському бюджету Дніпропетровськ на будівництво та підтримання у безпечному стані гірничих виробок Дніпропетровського метрополітену |
29 |
Субвенція з державного бюджету міському бюджету Києва на будівництво під'їзної дороги та зовнішньо-інженерних мереж до інноваційного парку "Біонік хілл" |
12 |
Міністерство молоді та спорту |
|
Субвенція з держбюджету Луганській області на капітальний ремонт та будівництво споруд обласного фізкультурно-оздоровчого центру "Авангард" у Луганську |
110 |
Міністерство фінансів |
|
Проведення в Україні зборів групи країн-членів МВФ та Світового банку |
10 |
Субвенція з держбюджету Донецьку на погашення частини кредиту, залученого на оновлення парку автобусів та тролейбусів при підготовці до проведення "Євро-2012" |
100 |
Субвенція з державного бюджету обласному бюджету Донецької області на будівництво сучасної регіональної лікарні швидкої медичної допомоги у Донецьку |
50 |
Державне агентство з інвестицій та управління національними проектами |
|
Державна підтримка реалізації національних проектів на умовах співфінансування шляхом поповнення статутних капіталів державних підприємств Держінвестпроекту |
135 |
Державне космічне агентство |
|
Виконання робіт за державними цільовими програмами у сфері космічної галузі, у тому числі загальнодержавної цільової науково-технічної космічної програми |
10 |
Національна академія медичних наук |
|
Придбання сучасного медичного обладнання |
10 |
Джерело: Кабмін
Більшість з наведених програм потрапили у законопроект про державний бюджет разом з останніми правками парламентського бюджетного комітету. Ухвалені ним правки згодом були враховані у прийнятому Верховною радою законопроекті без обговорення і лягли в основу кінцевого закону про держбюджет-2014.
Як відомо, базовим регіоном Януковича є південно-східні території. Можливо, саме тому серед наведених програм чимало додаткових "соціальних" ініціатив, від яких найбільше виграють жителі Донецької та Луганської областей. Серед них є відверті лобістські програми, доцільність включення яких у бюджет сумнівна.
По-перше, у документі з'явилася нова програма щодо надання Донецьку субвенції на погашення частини кредиту, який місто залучало для придбання міського транспорту до "Євро-2012". Сума субвенції - 100 млн грн.
Поряд з цим у бюджеті-2014 є стара подібна програма. Мова, зокрема, йде про субвенцію містам-господарям "Євро-2012". Вона також стосується оновлення парку автобусів та тролейбусів, але надається лише для відшкодування частини відсоткових ставок за залученими позиками.
Віктор Янукович. Фото УП |
Загальна сума за програмою - 39,1 млн грн. З них 20,4 млн грн дістанеться Харкову, 18,1 млн грн - Донецьку і лише 600 тис грн - Львову.
По-друге, у держбюджеті було передбачено 50 млн грн субвенції обласному бюджету Донеччини на будівництво регіональної лікарні швидкої медичної допомоги. Будувати її планується у Донецьку. Залишилося лише доручити проект будівельникам Олександра Януковича.
Зайве пригадувати, чи виділялися кошти з бюджету на будівництво аналогічних проектів в інших регіонах протягом останніх років. Такого не було.
По-третє, держбюджет передбачив виділення 110 млн грн на реконструкцію стадіону "Авангард" у Луганську.
Під час підготовки до "Євро-2012" платники податків оплатили ремонт НСК "Олімпійський", будівництво "Арени Львів" і частково - реконструкцію ОСК "Металіст". Чемпіонат уже став історією, а гроші на нього досі витрачаються.
Чому Луганськ? Можливо, тому, що на цьому стадіоні грає футбольний клуб "Зоря", президент якого - голова бюджетного комітету ВР Євген Геллер.
Досі головні спортивні арени в обласних центрах фінансувалися лише за рахунок місцевих бюджетів. Зрештою, не всі міста готові нести таку ношу. Так, майже кожного сезону порушується питання, чи допускати до змагань стадіон у Луцьку, на якому грає футбольний клуб "Волинь", і про субвенцію тут чомусь не йдеться.
"Зоря" ж тим часом отримує суттєву допомогу. Чи не є це прикладом зловживання службовим становищем з боку голови комітету? Звісно, ні. Все за законом.
Допомога Хмельницькому
Втім, не Донецьком єдиним. Нова програма, з якої стирчать вуха відомих лобістів, - це субвенція міському бюджету Києва на будівництво під'їзної дороги та зовнішньо-інженерних мереж до інноваційного парку "Біонік хілл".
Сума невелика - лише 12 млн грн. У 2013 році на відповідні цілі у столичному бюджеті було закладено 150 млн грн, але 12 млн - теж гроші.
Що таке "Біонік хілл"? Це майбутній інноваційний парк, зведений на території колишніх військових містечок. Будує його відомий бізнесмен і депутат від Партії регіонів Василь Хмельницький. Вкладає власні гроші, щоб потім заробляти.
Масштаб задуму вражає. До 2020 року на території площею 147 га планується звести 900 тис кв м нерухомості. У парку квартируватимуть українські софтверні компанії, центри з розробки міжнародних IT-гігантів, інженерний вуз та об'єкти дозвілля. "Живи - працюй - учись - відпочивай" - така концепція "Біонік хілл".
Фото з презентації "Біонік хілл" |
Чому ж тоді Хмельницький претендує на державну допомогу?
На початку 2014 року Кабмін погодив зміну цільового призначення земельних ділянок Святошинського лісопаркового господарства площею 12,6 га для будівництва того самого під'їзду. Відомо, що будівельники знищать частину лісу навколо Києва і на місці просіки проведуть дорогу - за державний кошт.
У 2013 році проти вирубки лісу протестували екологи, але їх ніхто не слухав.
Девелопери називають проект Хмельницького невигідним у комерційному плані. Однак проект таки корисний: Києву потрібне централізоване IT-містечко. Проте бізнесмен вирішив не відмовлятися від державної допомоги.
У вересні 2013 року набув чинності закон про індустріальні парки, а 31 жовтня уряд затвердив національний проект "Технополіс", частиною якого стане "Біонік хілл".
Кабмін братиме участь у проекті як інвестор. Він видаватиме гарантії за кредитами приватних забудовників. Забудовники і резиденти зможуть уникнути сплати пайової участі у розвитку інфраструктури - економія до 10% від кошторису будівництва - та безмитно ввозити обладнання.
Кабмін залишив за собою право надавати й додаткові пільги - залежно від потреб конкретних індустріальних парків. Це така собі легалізована податкова "дірка". Хто знає, що в Україну завозитимуть під виглядом обладнання?
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
||||||
Натисніть для збільшення |
Бюджетні дива
Серед "соціальних" програм бюджету-2014 варто відзначити субвенцію місцевим бюджетам на сніданки для учнів 5-11 класів. Загальна сума - 607 млн грн. Якщо розділити її на кількість дітей і навчальних днів, то виходить трохи більше однієї гривні. Хто сказав, що держава не турбується про дітей?
Ще 10 млн грн піде на придбання сучасного медичного обладнання. Для скількох лікарень? Як розподілятимуться кошти на практиці? Невідомо.
Не може не розчулити нова програма щодо компенсацію витрат, пов'язаних з утилізацією транспортних засобів. Передбачена сума - 960 млн грн.
Як відомо, зараз усі покупці автомобілів повинні сплачувати утилізаційний збір. Ці кошти начебто підуть на переробку старих машин. Займатися цим будуть спеціалізовані майданчики, які матимуть відповідне обладнання.
Однак це будуть бізнес-проекти. Утилізація автомобілів повинна фінансуватися саме за рахунок перерозподілу збору. Крім того, майданчики зароблятимуть, продаючи брухт. Навіщо ж тоді давати їм гроші з бюджету?
Чи не призначені ці гроші для "розпилу"? Наприклад, щоб наближені до влади особи за державний кошт збудували собі бізнес. Кажуть, що проектом утилізаційних майданчиків цікавляться чиновники Міністерства екології та колишній керівник відомства, нинішній міністр енергетики Едуард Ставицький.
Цікавий факт: за даними Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів, за півроку дії утилізаційного збору українці не здали на утилізацію жодної машини.
Більшість пунктів прийому існують лише на папері. Так, судячи з реєстру, опублікованого на сайті Мінекології, у Києві здати авто можна у трьох місцях. Однак це лише теоретично. Відтак, куди підуть 960 млн грн - велике питання.