Коли смартфони були маленькими
Ще декілька років тому продажі електронних книг та нетбуків демонстрували гарні показники і, здавалося, мали величезний потенціал.
Однак сьогодні виробництво нетбуків офіційно припинено найбільшими вендорами, а експерти почали розмірковувати над тим, чому перспективи електронного читання не такі вже й запаморочливі.
Справді, ще п'ять років тому чи не єдиною альтернативою важкому ноутбуку з великою діагоналлю був нетбук. Споживачеві заради мобільності необхідно було поступитися потужністю пристрою, діагоналлю екрана та автономністю.
Однак в бюджетному і середньому цінових сегментах альтернативи не було. Нетбуки правили бал. У кращі часи їх частка становила 20% ринку ноутбуків.
У січні 2013 року пролунала новина, що компанії Asus та Acer згортають виробництво нетбуків, які вони продовжували випускати, розраховуючи на ринки південної Америки та південно-східної Азії.
Журналісти The Guardian навіть оголосили кінець ери нетбуків. Як зазначають учасники ринку, в Україні попит на нетбуки скорочується під впливом двох факторів: збільшенням тиску з боку планшетів та зменшенням пропозиції.
"Так, загальносвітова тенденція - витискання нетбуків планшетами. В Україні цей тренд поки ще не надто виразний. На наш погляд, інтерес до нетбуків в українського споживача досить жвавий", - говорить менеджер мережі Comfy.
"У високому ціновому сегменті до "вбивства" нетбуків долучилися ще й "ультрабуки", які особливо популярні серед бізнес-користувачів", - вважає начальник PR-відділу компанії PocketBook Юлія Задеряка.
Однак нетбуки не зникнуть за одну мить.
"Ці пристрої будуть залишатися на полицях доти, доки їх не розкуплять. Мінімум - до початку літа. Частково вони будуть замінені планшетами, частково - ноутбуками з діагоналлю 11,6-12 дюймів. Це будуть ті самі нетбуки, тільки з більш потужною начинкою", - прогнозує менеджер мережі Moyo Олександр Гайворонський.
Хоча у 2013 році рітейлери очікують стагнацію даного ринку, у загальній структурі продажів нетбуки матимуть 5-7% за умови достатньої пропозиції.
Крім нетбуків, планшети перейшли дорогу і електронним книгам.
Ще два роки тому останні почувалися досить впевнено, займаючи нішу між смартфонами і планшетами. Більшість пристроїв мала діагональ п'ять-сім дюймів, а смартфони та планшети тоді не зазіхали на такі діагоналі. Думка про телефон з діагоналлю більше п'яти дюймів була нереальною, як і про маленький планшет.
Фото n-joy.de |
Ще кращими стали позиції рідерів після того, як вони стали доступнішими. Особливо тоді, коли на ринку з'явилася альтернатива А-брендам, і середня ціна пристрою швидко знизилася. Однак свято на вулиці пристрою завершується.
Підставами для таких песимістичних стало швидке охолодження американського ринку. За даними консалтингової компанії eMarketer у 2011 році ринок рідерів у США зріс на 44%, у 2012 році - на 10%, а прогноз на 2013 рік - ріст менше 10%.
"Основна причина уповільнення зростання світового ринку рідерів - насичення ринку США, який значною мірою формує світовий. Інша причина - відсутність інновацій в секторі та стрімкий розвиток ринку планшетів", - вважає Задеряка.
В Україні ж поки що зарано говорити про ренесанс паперових книг. Як стверджують в мережі Moyo, електронні книжки продаються стабільно добре.
"Продажі електронних книг стабільно зростали в попередні періоди, і ми очікуємо подальшого росту. Можливо, повільнішого, ніж раніше. Планшети не зможуть повністю замінити електронні книжки з e-ink-матрицями, які мають набагато нижче енергоспоживання", - говорить менеджер мережі "Фокстрот" Олег Волга.
Натомість Гайворонський не виключає навіть призупинення росту ринку рідерів під впливом пропозиції бюджетних планшетів.
"При високій функціональності існують моменти, які поки що не дозволяють рідерам конкурувати з планшетами. Зокрема, відсутність можливості використання великого вибору ігор та офісних додатків", - розмірковує Задеряка.
Тим не менше, додає вона, рідери мають низку переваг, які поки що недоступні для планшетів і телефонів: безпека для зору, тривалість автономної роботи та антивідблисковий екран. Тому попит на них суттєво не зменшиться, принаймні, найближчим часом, прогнозує менеджер.
Крім планшетів до ринку електронних книг підбираються і смартфони. Їх діагоналі давно вийшли за межі 5 дюймів і впевнено крокують до шести. Однак експерти досить стримано і неоднозначно ставляться до наявності конкуренції між смартфонами по 600-800 дол та електронними книгами по 100-300 дол.
"Завдяки розвитку технологій грань між планшетами, смартфонами та рідерами зникає", - вважає керівник категорії "Фото-відео, персональна електроніка" мережі Comfy Володимир Ромащенко.
Фото tech-scoop.com |
На думку ж Гайваронського, смартфони з великою діагоналлю поки що виступають в іншій ціновій категорії і на ринок електронних книжок впливають не суттєво. Поки що вони заміщують звичайні телефони або старі моделі смартфонів.
Однак придбати п'ятидюймовий смартфон і після цього шукати семидюймову книжку - бажання, яке складно пояснити. Так само складно уявити власника великого телефона і планшета, який буде возити в сумці ще й електронну книжку.
Втім, очевидно, що український ринок не такий розвинутий, як американський, і електронні рідери не кануть в Лету миттєво. Принаймні їх випуск триває, і для тих, хто читає багато, переваги e-ink екранів мають більше значення.
Планшети ж дають переважній більшості споживачів дещо інше - іміджевість. Планшет, за наявності бюджетної пропозиції китайських no-name-виробників, все ще "круто". Тож не виключено, що рідери залишаться здебільшого нішевим продуктом для "професійних" читачів.
Дати поштовх до зростання можуть електронні книжки з кольоровими e-ink-екранами, які повинні з'явитися у продажу влітку 2013 року.