Нові акцизи: курців стане менше?
Невдовзі Верховна рада розгляне законопроект про внесення змін до Податкового кодексу.
Поряд із скасуванням низки податкових пільг будуть змінені ставки акцизного збору на тютюнову продукцію.
Перегляд акцизів на тютюн та алкоголь відбувається майже щороку, проте цього разу буде змінена сама структура оподаткування.
За задумом парламентарів, це стане першим кроком у напрямку вирівнювання ставок на фільтрову та безфільтрову продукцію.
Одночасно збільшиться фіксована складова акцизу - специфічний податок - та зменшиться відсоткова складова - адвалерний податок. Це загальний тренд на світовому ринку тютюнових виробів.
Структура акцизного податку на тютюнові вироби, як правило, включає три основні компоненти: мінімальний акцизний податок, специфічний податок та адвалерний податок. Така змішана система акцизного оподаткування діє в Україні.
Проект закону передбачає збільшення фіксованої ставки на сигарети без фільтру із 49,48 до 72,7 грн за тис штук, з фільтром - із 110,6 до 162,2 грн за тис штук.
Водночас адвалерна складова, яка обчислюється у відсотках від ціни, буде зменшена майже вдвічі - до 12%. Досі для сигарет без фільтру адвалерна складова становила 20%, а для сигарет з фільтром - 25%.
Мінімальне акцизне податкове зобов'язання зросте із 70,69 грн до 95,4 грн для сигарет без фільтру, а для сигарет з фільтром - із 184,4 грн до 217,6 грн.
Податки змінюються для збільшення мінімальної ціни на найдешевші сигарети.
Зараз в Україні найдешевші сигарети без фільтру коштують 3 грн за пачку, а найдорожчі сигарети з фільтром - 30 грн.
При цьому різниця між найдорожчими та найдешевшими сигаретами в країнах Європи становить не більше 1,5-4 рази, а в пострадянських країнах - 4-5 разів.
Цікавим фактом є застосування різних ставок податку на сигарети з фільтром та сигарети без фільтру. Діючий рівень фіксованих ставок відрізняється в 2,5 разу.
Прикладів застосування "понижених" ставок податку на безфільтрову продукцію нема в жодній європейській або пострадянській країні.
Зростання специфічної ставки на 47% з одночасним зниженням адвалерної та мінімального акцизного податку на 18% призведе до зростання цін на найдешевші сигарети на 0,5-1 грн.
Разом з тим, така ініціатива дозволить додатково наповнити держбюджет 0,8-1 млрд грн тільки за рахунок акцизу на тютюнові вироби вже у 2013 році.
Запропоновані зміни сприятимуть зменшенню споживання сигарет в Україні. Підвищення акцизів у 2008-2010 роках та посилення заходів, спрямованих на заборону реклами тютюнових виробів, дозволили зменшити число курців.
Однак рівень споживання сигарет в Україні все ще високий. У демографічному звіті експерти банку аналізували основні причини смерті громадян.
Найбільше українці помирають від серцево-судинних хвороб, які часто спричинені споживанням сигарет та алкоголю. Зокрема українські чоловіки посідають п'яте місце у світі за смертністю від серцево-судинних хвороб.
Низька ефективність заходів проти паління полягає у низьких цінах на найдешевші цигарки, що спричинене неефективною структурою акцизного оподаткування.
Країна вже встановила одні з найвищих податків на тютюнову продукцію у світі. Складова податків у ціні на сигарети в Україні - 70%, тоді як в Білорусі - 27%, в Росії - 35%.
Проте занадто низьке значення специфічної складової податку та мінімального податкового зобов'язання нівелювали ефект від підвищення акцизів для дешевих марок сигарет. Найдешевші сигарети як коштували 3 грн за пачку, так і коштують.
Таким чином люди з невисоким рівнем доходів, які найбільш чутливі до зміни ціни, лишалися поза увагою законодавців.
Джерело: Global Health Observatory Data Repository |
Проте позитивні зміни від підвищення мінімальної ціни на цигарки можуть нівелюватися внесеними змінами до закону про рекламу тютюнових виробів, які набрали чинності 16 вересня 2012 року. Поправки до закону забороняють будь-яку рекламу тютюну.
Парадоксально, але дія цього закону може призвести до зростання продажів сигарет, адже преференції знову ж таки отримують виробники дешевих брендів.
Виробники більш дорогих сигарет будуть змушені конкурувати не за рахунок більших витрат на рекламу, а все більше за рахунок ціни.
Результатом більш жорсткого закону щодо реклами тютюнових виробів може стати посилення цінової конкуренції та, в результаті, зростання споживання сигарет.
До прийняття цих змін норми стосовно рекламування сигарет в Україні і так були одні з найжорсткіших у світі, проте курців менше не стало.
Дослідники розходяться у поглядах, чи справді реклама впливає на загальний обсяг споживання тютюнових виробів.
Проте експерти переважно одностайні в тому, що заборона реклами призводить до перерозподілу ринку та втрати клієнтів з боку виробників більш дорогої продукції.
Мар'ян Заблоцький, аналітик "Ерсте банку"