Стасевський відібрав у Хомутинніка ринок "автоцивілки"
Останні події в Моторно-Транспортному Бюро України, яке контролює сотні мільйонів гривень ринку "автоцивілки", довели політичну залежність цього об’єднання.
В минулу п’ятницю генеральним директором МТСБУ був призначений Борис Візиров, колишній керівник Голосіївської податкової адміністрації.
За даними одного з джерел "Економічної правди", на його призначенні наполягав Андрій Стасевський, голова Національної комісії, що регулює ринки фінансових послуг. Це та сама структура, яку до перейменування очолював Василь Волга, який нині перебуває у СІЗО.
За даними іншого, Стасевський спочатку був не проти залишити в МТСБУ Вадима Загребного - людину народного депутата Віталія Хомутинніка. Єдиною вимогою голови Нацкомісії було дати йому частковий контроль над грошовими потоками МТСБУ. Зокрема, він хотів отримувати частину коштів від друку та продажу бланків, на яких оформлюються поліси з цього виду страхування.
Але згодом протистояння навколо питання, хто ж таки контролюватиме МТСБУ, дійшло до межі, і голова Нацкомісії таки вирішив поставити свого виконавця. Однак він стикнувся з передбачувано великим опором, і в результаті з боку Адміністрації президента був призначений Візиров, який є дещо компромісною фігурою.
Володимир Романишин. Фото insur-info.ru |
А в цей четвер були звільнені з посади щойно затверджений на посаді заступника голови Бюро Вадим Загребний, а також президент МТСБУ Володимир Романишин. І якщо перший був призначений лише нещодавно, то другий був керманичем Бюро на протязі багатьох років.
Можна вважати, що проміжну перемогу отримав Стасевський, який спирається на підтримку деяких страховиків. Напроти, Хомутиннік вирішив дещо відійти від контролю за цим напрямком страхування.
Щоправда, "в пику" переможцю начебто сам по собі з'явився законопроект одного з депутатів, який пропонує взагалі відмінити обов’язковість "автоцивілки" як виду страхування. Зрозуміло, що такий закон не може бути підписаний президентом, навіть якщо буде проголосований у Верховній Раді. Але чимало приємних моментів Стасевському він гарантує.
Зараз більш цікавими є два інших питання. Перше - як впорається новий голова нещодавно створеної Нацкомісії з отриманими потоками, і чи вдасться йому поповнити за їх рахунок партійну касу Компартії, за квотою якої цей чиновник призначений. Зокрема, йому доведеться якось домовлятися з тими страховиками, які його поки що підтримували. У страховиків, схоже, інші плани – геть позбавити чиновників впливу на МТСБУ, і отримати всі грошові потоки під себе.
І друге – взагалі, чи довго він протримається на посаді, тому що за короткий проміжок часу Стасевський викликав незадоволення вже у багатьох впливових людей. Зокрема, нещодавній арешт чиновника Держфінпослуг (назва Комісії до реорганізації) за отримання хабара багато хто пояснює тим, що ця людина за дорученням саме свого керівництва вимагала гроші за оформлення якихось документів. Хоча, звісно, жодних доказів того поки не оприлюднено.
До того ж за деякими даними, Стасевському можуть пригадати його вчинки на попередніх місцях роботи. Страховики стверджують, що інтерес у правоохоронців вони уже викликали.
Як Хомутинніка позбавляли контролю над МТСБУ
Страхування цивільної відповідальності автовласників - "автоцивілка" - завжди було розмінною монетою в політичних міжусобицях. Не дивно, що історія повторилась саме напередодні виборів.
Поліс "автоцивілки", який має купувати кожен автовласник. Фото autotak.com.ua |
Після того, як у 2005 році "автоцивілка" стало обов’язковою в Україні, обсяги цього ринку почали стрімко зростати. За підсумками минулого року, вони досягли близько 2,2 млрд грн, і будуть зростати ще.
МТСБУ є центральною ланкою ринку "автоцивілки". Одна з функцій бюро – концентрувати величезні фонди за рахунок внесків страхових компаній. Гроші з цих фондів можуть використовуватись для сплати компенсацій для потерпілих, якщо винний у ДТП водій не був застрахований, або якщо страхова збанкрутувала.
Донедавна покровителем МТСБУ був депутат Верховної Ради Віталій Хомутиннік. Він і досі займає посаду голови Координаційної Ради Бюро. Таке покровительство забезпечувало страховикам можливість прийняття необхідних законопроектів та заступництво перед іншими державними посадовцями.
1 січня 2012 року на посаду ген директора було затверджено Вадима Загребного, який раніше керував страховою компанією "Брокбізнесстраування", що входить в групу "Брокбізнес" Сергія та Олександра Буряків, і є дружньою з Віталієм Хомутинником (в 2007 році матері Віталія Хомутинника належало 49,32% акцій СК). За нашою інформацією, депутат все ще істотно впливає на діяльність компанії.
Президія сприймала скептично кандидатуру Загребного, але після проведення додаткових консультацій його було затверджено на посаду. Учасники того засідання говорили, що Хомутиннік жартував: "На цій посаді має бути той, хто не влаштовує жодного з вас. Тоді можна буде навести порядок, не дивлячись на особистості".
Вадима Загребного було призначено на півроку, але відпрацювати термін йому не вдалось. Страховики неодноразово дивувались його різким коментарям щодо ситуації в Моторному Бюро. "За міжнародним стандартами МТСБУ фактично є банкротом", - заявив він в одному з інтерв’ю.
Вадим Загребний. Фото Ліга |
Ситуація з фондами Бюро дійсно погіршилась після того, як неплатоспроможними стали два члени МТСБУ – СК "Інвестсервіс" та Українська Екологічна Страхова компанія. За договорами цих компаній Бюро вимушено виплачувати близько 105 млн грн.
Найважливішим досягненням Вадима Загребного стала публікація індикаторів фінансового стану членів Бюро. Саме цей крок посіяв розбрат в стосунки гендректора Загребного і кількох членів Президії, зокрема Олександра Завади, президента Української федерації убезпечення та представника СК "Оранта" в Президії Бюро.
Згідно з індикатором, що запровадив Загребний, близько третини страховиків-членів Бюро мають проблеми з врегулюванням страхових подій. А згідно скарг клієнтів і самих компаній, половина членів Бюро мають оцінки "задовільно" і "незадовільно".
Джерело: ikasko.com.ua |
Джерело: ikasko.com.ua |
До речі, Завада є одним з тих страховиків, які останнім часом підтримували Стасевського в кадровій боротьбі. Представлена ним компанія "Оранта" була однією з тих, хто відмовився розголошувати фінансову інформацію. Згодом саме "Оранта" наполягала на перегляді методики розрахунку індикаторів.
Схоже, вимога виконана. Індикатори за перший квартал 2012 року чомусь досі не оприлюднені. За попередніми даними, багато страховиків, які за підсумками року мали незадовільні показники, після перегляду методики розрахунку суттєво покращили своє становище.
Олександр Завада. Фото urist.in.ua |
Паралельно зі згаданими подіями в Верховній Раді проходив законопроект 9642, який в разі прийняття змінив би правила гри на ринку "автоцивілки". Проходження цього закону і було основним проханням страховиків до Хомутинника під час призначення Загребного.
Підготовлений до другого читання документ передбачав збільшення страхових виплат за шкоду, завдану життю і здоров’ю під час ДТП, а також суттєве збільшення внесків страховиків до фондів Бюро: для страховиків внутрішньої "автоцивілки" - зі 100 тис євро до 500 тис євро, для "Зеленої карти" - з 500 тис євро до 1 млн євро.
Це була пропозиція, яка виходила від Хомутинніка та його прибічників. Законопроект мав би суттєво перерозподілити ринок "автоцивілки", та дав би у розпорядження все ще непрозорого Бюро величезні суми грошей. Джерело "Економічної правди" у Нацфінпослуг наполягає, що це призвело б лише до зловживань за кошт страхових компаній.
Під час підготовки до першого читання стверджувалося, що МТСБУ мало би змогу збільшити розмір фондів, з яких ведуться вплати у випадку банкрутства СК. Тобто, йшлося про публічну вигоду. І хоча невеликі компанії МТСБУ (а таких більшість) були не в захваті від змін, МТСБУ їх погодило.
А ось під час підготовки до другого читання текст закону суттєво змінився. З’явилась пропозиція створити ще один фонд МТСБУ для страхових виплат. По суті, страховики повинні були би відраховувати в нього всі кошти, що залишились після перестрахування, сплати витрат на ведення справи та вже існуючих обов’язкових вирахувань в фонди Бюро.
Віталій Хомутиннік. Фото "Бізнес" |
"Одна з головних проблем ринку – демпінг та невиправдано високі агентські винагороди. При знижках і комісійних агентам на рівні 50% і більше неможливо в повній мірі здійснювати виплати. Тому багато компаній працює за принципом фінансових пірамід, що призводить до недорезервування і підвищує ризик банкротства страховиків. Запропонована норма могла би стати ефективним інструментом запобігання демпінгу, а також дозволила би уникнути нецільового використання коштів при здійсненні страхових виплат", - заявив "ЕП" Віталій Хомутиннік, народний депутат, голова Координаційної Ради МТСБУ.
Проте, є інша точка зору. По суті, страховики віддавали би в Бюро майже всі кошти від продажу полісів. Замість них врегулюванням майбутніх виплат займалося б МТСБУ. Але відповідальність МТСБУ за відмову чи затягування сплат була зафіксована виключно символічно. Тобто ті, хто контролюють Бюро, просто отримували б у своє розпорядженя величезні кошти.
Ринок про зміни, що з’явились в уже прийнятому ВР законі, дізнався постфактум. Текст закону до другого читання до останнього дня не був оприлюднений на сайті ВР, але він був затверджений комітетом, який очолює Хомутиннік.
Ще одним сюрпризом для страховиків стала передача функцій управління фондами Бюро від Президії до Координаційної ради. Таким чином, Коорднаційна рада, більшість якої складають депутати та представники Нацфінпослуг, змогла би керувати коштами страховиків у фондах. За чиєю ініціативою в комітеті фінансів, банківської, митної та податкової політики ВР були внесені ці зміни – не відомо.
Ринок вирішив не допустити підписання закону Президентом, і направив листи з проханням накласти вето на документ. В листах йшлося про фактичну узурпацію влади в Бюро у випадку підписання закону і усуненні страховиків від управління Бюро.
Аргументи страхових об’єднань в’явились переконливими, і Президент повернув закон з поправками, запропонувавши внести перехідний період на два роки для збільшення внесків в фонд, і залишити управління фондами Бюро у віданні Президії. Це стало першою поразкою координаційної ради Бюро на чолі з Хомутинніком.
Потім сталися зміни у Президії. На чергових загальних зборах МТСБУ половина з обраних членів Президії та Координаційної ради були запропоновані Завадою.
Андрій Пінчук. Фото УП |
Це стало несподіванкою для голови фінансового комітету. За нашими даними, попередня домовленість з Нацфінпослуг передбачала, що ніякої зміни влади у Бюро не відбудеться. Але в останній момент Стасевський та Завада домовились інакше, і стався невеличкий заколот. Люди Хомутинніка втратили істотний вплив на МТСБУ.
Цьому спробував завадити депутат Андрій Пінчук, член Координаційної ради та представник комітету з фінансів ВР. Він зачитав звернення до СБУ та Генпрокуратури, в якому звинуватив голову Накцомфінпослуг в використанні адмінресурсу і тиску на ринок з метою обрання на зборах страховиків зі списку Завади. Правда, чи були ці листи передані в Генпрокуратуру і СБУ, досі не відомо.
Вже після того було реалізоване бажання Президії зняти Вадима Загребного з посади гендиректора. Спочатку його зробили заступником нового голови Бюро, а у цей четвер геть звільнили.
Після формування нового складу керівних органів Стасевський присутній на всіх засіданнях Бюро. І, за словами одного з джерел ЕП, коли Президія ініціювала питання про звільнення Вадима Загребного з посади ген директора, Андрій Стасевський запропонував кандидатуру Бориса Візирова, що раніше керував Голосіївською податковою адміністрацією.
Це лише одна з версій. За словами іншого джерела, спочатку він мав іншу пропозицію, але не встиг її реалізувати. Виник сильний скандал щодо контролю над Бюро, і в кінцевому підсумку в справу втрутилась Адміністрація президента.
Борис Візиров. Фото "Ліга" |
Існує навіть легенда, що один з заступників голови АП зібрав за одним столом Стасевського та Хомутинніка, наказав припинити суперечки і дати Стасевському навести порядок на ринку. Щоправда, сам Хомутиннік здивувався чи зробив вигляд, що здивувався, почувши таке.
Але не викликає сумніву, що кандидатуру Візирова все ж таки "спустили" з Адміністрації президента для "наведення порядку на ринку".
(У другій частині читайте, як саме заробляються гроші на ринку "автоцивілки", і за що боролися страховики разом зі Стасевським.)