Уряд гальмує розвиток ринку біопального?
В Україні вже вкотре вирішено сприяти виробництву дизельного біопалива та сумішевих бензинів та моторного пального із вмістом біоетанолу.
Про це йдеться у прийнятому депутатами законі "Про розвиток виробництва та споживання біологічних палив".
У законі йдеться про всі види біологічних видів пального: біоетанолу, моторного та дизельного біопального, сумішевого пального, біогазу, етил-трет-бутилового ефіру, виготовленого з використанням біоетанолу, і навіть біоводню.
Здавалося б, документ цілком виправданий: ціни на пальне зростають, переробка нафти в країні знижується, тому варто шукати альтернативу.
Втім, висновки та зауваження Головного юридичного управління та Головного науково-експертного управління Верховної ради дуже критичні.
В них відзначається, що більшість норм документа можна було внести до діючого закону "Про альтернативні види пального" або державної цільової програми енергоефективності. В тексті прямо сказано, що "положення законопроекту носять декларативний характер без визначення правових механізмів їх реалізації".
Наприклад, розпорядники державних коштів при здійсненні закупівель пального для технічних засобів за рахунок державних коштів виходять з того, що у 2012 році частка біологічної складової у такому пальному повинна становити 1%.
Однак дотримуватися цієї норми необов’язково, якщо "експлуатація технічних засобів неможлива з використанням біопалив", або на ринку відсутня пропозиція.
Щодо змістовної частини, то в законі визначаються бажані ринкові частки, які повинні займати біодизель або бензин з вмістом етанолу, сумішеві бензини.
З кожним роком ця частка зростатиме. Якщо перерахувати відсотки, викладені в законопроекті, в тисячі тонн пального, вийде наступна картина.
Рекомендована частка,% |
Бензини з біоетанолом, тисячі тонн |
Біодизель, тисячі тонн |
|
2012 |
2,0 |
90,0 |
110,0 |
2013 |
5,8 |
258,8 |
316,3 |
2014 |
10,0 |
450,0 |
550,0 |
2015 |
20,0 |
900,0 |
1 100,0 |
Цікаво, що документ регламентує бажані частки усіх видів пального, виготовлених з використанням біологічної енергетичної сировини. Тобто до 2% належить і імпортований біодизель, і сумішеві бензини з вмістом біоетанолу більше 30%, і бензини з 5-відсотковим вмістом біоетанолу, а не сам біоетанол.
Річ у тім, що показники 2015 року можна виконати вже зараз. Наприклад, якщо додавати до бензину тільки 5% біоетанолу, що дозволено діючим ДСТУ, то показники майбутнього можна перевершити вдвічі.
За оцінками начальника біоенергетичного відділу компанії "Техінсервіс" Олега Галузинського, вже сьогодні в Україні можна виробляти 4 мільйони тонн біодизелю та бензинів з вмістом біоетанолу на рік.
Хоча в галузі багато невирішених питань. За словами учасників ринку, в Україні досі не визначено процедуру та орган, який повинен ліцензувати виробництво біоетанолу.
Деякі компанії виробляють біоетанол за доповненням до ліцензії на етиловий спирт, а великий біоетанольний завод у Золотоноші досі не може почати роботу. Він не є виробником етилового спирту і не може отримати доповнення до ліцензії, щоб легалізувати свій основний вид діяльності.
Більше того, в законі написано, що "виробництво біоетанолу на спиртових заводах, що виробляють етиловий спирт, заборонено". Отже, отримати додаток до ліцензії нині буде складно, тому ДПА та іншим органам необхідно вирішити багато питань.
Соняшник та кукурудза є одними з основних видів сировини для виготовлення біодизеля. Фото tsn.ua |
"Можливо, прийняття цього закону потребує корекції урядових підзаконних актів, які б дозволили компаніям отримувати ліцензії на виробництво біоетанолу без прив’язки до етилового спирту", - каже Галузинський.
Як не дивно, але визнання наявності на ринку різних типів пального, виготовлених з використанням біологічної сировини, вкотре загострює питання якості.
За словами учасників ринку, під виглядом біоетанолу продається все що завгодно.
Інша проблема - вплив пального з вмістом біоетанолу на двигун авто. Компанії-виробники біоетанолу стверджують, що цей вплив мінімальний і не потребує додаткових налаштувань чи модифікацій.
За оцінками експертів, принаймні, дві третини парку автомобілів в Україні не пристосовані для використання біоетанолу.
"Робити узагальнення на прикладах експлуатації кількох автомобілів неприпустимо. Споживач повинен бути впевнений, що гарантія на авто буде зберігатися при використанні пального з біоетанолом", - каже директор НТЦ "Псіхея" Сергій Сапєгін.
Скоса дивляться на використання такого пального імпортери та виробники авто.
В клієнтській службі компанії Renault Україна запевнили, що двигуни автомобілів не призначені для використання пального з біоетанолу, а пошкодження двигуна залишаються на совісті споживача. В компанії "Єврокар" повідомили, що Skoda такі двигуни виробляє, але в Україну не ввозить.
"Досвіду використання такого пального ми не маємо, але при розгляді заявки на сервісне обслуговування проводиться експертиза. Якщо вона виявить, що несправність виникла через пальне з вмістом спирту, то у безкоштовному сервісному обслуговуванні власнику відмовлять", - повідомили в крупній компанії-імпортері.