Коломойський хоче привласнити небо України?
Співвласник групи "Приват" Ігор Коломойський не полишає ідею монополізувати ринок пасажирських авіаційних перевезень в Україні.
Під його впливом вже перебувають чотири компанії - "Аеросвіт", "Дніпроавіа", "Донбасаеро" та "Роза вітрів", а це 60% ринку українських перевізників, або вже майже 30% загального ринку українських перевезень.
30% ринку українських перевізників контролює "МАУ", яка теж має розгалужену систему маршрутів. її основні напрямки - Західна Європа, Близький Схід, СНД. Це прибуткові рейси, за які точиться гостра боротьба. Власниками компанії є офшорні фірми Арона Майберга та Віктора Пінчука, які раніше були витіснені з "Аеросвіту" не без допомоги "Привату".
Битва за Європу
Міжнародні перевезення в Україні регулюються двосторонніми угодами між країнами. Більшу частину важливих маршрутів до ЄС неповні 15 років контролює "МАУ".
Зокрема, авіакомпанія має ексклюзивні права на рейси до майже 20 європейських міст, серед яких Амстердам, Барселона, Відень, Женева, Лісабон, Мадрид, Мілан, Мюнхен, Рим, Париж, Франкфурт, Цюріх.
Державна авіаційна адміністрація десять разів відмовляла "Аеросвіту" у цих напрямках. За даними avianews.com, ексклюзивні права "МАУ" на європейські повітряні лінії закінчуються у липні 2011 року.
"Ми і далі намагатимемося отримати дозвіл на ці маршрути. Вони дуже перспективні з огляду на можливість залучити нові транзитні потоки. Ми виступаємо за лібералізацію польотів в європейському та інших напрямках", - зазначив помічник генерального директора із зв'язків з громадськістю "Аеросвіту" Сергій Куций.
Наразі Україна затягує підписання угоди з Брюсселем про відкрите небо з ЄС, вимагаючи спершу скасувати візи для українців. Євросоюз з цим не поспішає, тож вільні перельоти до Європи залишаються під питанням.
Коломойський тимчасом скуповує європейські компанії. Він уже придбав за 31,9 мільйона доларів 70% датського авіаперевізника Сimber Sterling. Також він володіє шведською Avia Express Sweden AB. У групі хочуть створити регіональну скандинавську компанію, яка допоможе "Привату" "прорубати вікно в Європу".
"Аеросвіт" проти "МАУ"
Поки йде боротьба за європейські маршрути, "Аеросвіт" освоює ринки СНД та Далекого Сходу. Найбільше протистояння, звісно, на московському напрямку. "Аеросвіт", скориставшись можливостями партнерської компанії "Роза вітрів", зміг збільшити кількість рейсів до Москви в півтора разу - до чотирьох-п'яти на день.
Однак Державіаадміністрація в 2011 році збільшила кількість маршрутів до Москви, передавши частину з них "МАУ", яка одразу скористалася цим, пропонуючи до 31 липня акційні квитки в Москву за 159 доларів.
За даними учасників ринку, Росія готова повністю лібералізувати ринок авіаперевезень, скасувавши усі обмеження, однак Україна не поспішає це робити.
Цікаво, що Коломойський, на відміну від свого головного конкурента, активно поповнює парк. Він, зокрема, взяв у лізинг 25 бразильських літаків Embraer-145. Для "Донбасаеро" за останній рік придбано шість літаків Airbus 320, а для "Аеросвіту" - три Boeing 737 і чотири далекомагістральні Boeing 767-300ER.
Вони знадобляться для нових азійських напрямків компанії - у Гонконг, Хошімін та Коломбо. Щоправда, за словами представника компанії, початок польотів до Хошиміна перенесено на грудень, а до Гонконга - на весну 2012 року.
"Ми вирішили більш ефективно використати ці рейси, сподіваючись отримати доступ до ключових європейських маршрутів. Тоді ми зможемо генерувати принципово нові транзитні потоки через Київ до Азії", - зазначив Куций.
Монополія та репутація
В "Української авіаційної групи", куди входять "Дніпроавіа", "Аеросвіт", "Донбасаеро" та "Роза вітрів", є всі можливості для монополізації ринку пасажирських перевезень.
По-перше - власне виробництво авіапального через підконтрольну Коломойському "Укртатнафту". Від 25% до 50% собівартості квитка - витрати на пальне, тож "Приват" може зменшити ціни на пальне для своїх компаній.
По-друге - власні аеропорти: у Дніпропетровську та севастопольський "Бельбек". Цей козир дозволяє "відсіювати" конкурентів і робити преференції для "своїх".
По-третє - можливості для оптимізації. Вплив на чотири компанії дозволяє суттєво скоротити витрати на адміністрування, провівши централізацію управління.
До того ж, "Приват" не показує зразки високої етики під час конкурентної боротьби. Так, аеропорт "Дніпропетровськ" відмовився задовольнити всі запити на слоти для компанії "МАУ", яка хотіла відкрити з цього міста регулярні і чартерні рейси. Аеропорт пояснив, що літаки компанії занадто великі, і покриття злітної смуги їх не витримає.
Так само "Укртатнафта" відмовилася постачати пальне угорській лоу-кост компанії Wizz Air, начебто через те, що та погано себе повела з українськими пасажирами у Лондоні, коли їх довелося виводити з салону поліцейським з собаками.
В боротьбі за активи Коломойський розсварився як з конкурентами, так і з владою. Фонд держмайна не допустив його в лютому 2011 року до приватизації держпакета "МАУ". Також "Аеросвіт" має тривалий конфлікт з "Укравіарухом", якому авіакомпанія начебто не доплатила 20 мільйонів гривень за аеронавігаційні послуги.
"Укравіарух" навіть погрожував не обслуговувати рейси "Аеросвіту", що змусило компанію заплатити борг, не полишаючи спроби відстояти свою правоту в суді.
Хитке становище і самої авіаімперії Коломойського. Річ в тім, що Антимонопольний комітет дозволив таку концентрацію компаній лише за умови, що вони знизять розцінки на внутрішні перевезення - в межах 500 гривень в один бік. Якщо компанії зволікатимуть, і сторони не дійдуть до згоди, то АМКУ може скасувати цей альянс.
Лоу-кости списали зарано
Поки Коломойський та Пінчук перебувають у протистоянні за повітряний простір, лоу-кост компанія Wizz Air встигла оптимізувати свої напрямки, відмовившись від нерентабельних рейсів. Компанія економить на послугах і максимально завантажує літаки, тож квитки в них можуть бути дешевшими у кілька разів, ніж загалом на ринку.
Поки українські аеропорти погано пристосовані до роботи з лоу-костерами, однак в рамках підготовки до "Євро-2012" їх інфраструктура повинна бути покращена. Не виключено, що вже у 2012 році на український ринок прийдуть інші "бюджетники".
За даними преси, переговори ведуть російська "Авіанова", словацька Danube Wings, ірландська Ryanair, арабська FlyDubai, німецька Air Berlin і британська Easy Jet.
В Європі лоу-костери перевозять до половини всіх авіапасажирів, в Україні ж їх частка не перевищує 10%.
Звичка українців відмовлятися від певних послуг і комфорту в обмін на низькі ціни буде грати на користь бюджетним компаніям. Оскільки аеротранспорт в Україні обирають не більше 5% населення, то нових клієнтів отримають саме лоу-кости.
"Після "Євро-2012" відремонтованим і побудованим регіональним аеропортам треба буде залучати нові авіакомпанії, щоб утримувати пасажиропотік і повертати вкладені інвестиції", - зазначив директор "Wizz Air Україна" Сергій Дементьєв. За його прогнозами, після чемпіонату пасажиропотік компанії може зрости на 10%.
Втім, класичні компанії теж навчаються в лоу-костерів, запроваджуючи акційні ціни чи принцип "раніше замовляєш - менше платиш".
"За деякими напрямками наші ціни такі ж, як у лоу-костерів, або навіть нижчі, якщо замовляти квитки за кілька місяців до вильоту", - зазначив Куций.