Депутати розтягли ще 7 мільярдів
Президент підписав закон про зміни до держбюджету-2011 - документ, який днями підтримав парламент.
Головний фінансовий документ країни традиційно міняють двічі на рік - навесні та восени, і зазвичай - після перегляду макроекономічного прогнозу до кінця року.
У 2011 році із змінами до держбюджету дещо забарилися. За інформацією "Економічної правди", проект закону повинен був з'явитися ще наприкінці травня. Однак відсутність домовленостей з МВФ щодо моделі пенсійної реформи та з Росією про нову ціну на газ змусили Кабмін відкласти розгляд цього питання.
Тимчасом уряд накопичував кошти на єдиному казначейському рахунку. За даними Держказначейства, 1 червня там було близько 17,1 мільярда гривень.
За словами міністра фінансів Федора Ярошенка, високі темпи зростання базових секторів економіки, соціальної сфери і зовнішньої торгівлі у січні-квітні 2011 року створили умови для перегляду затвердженого Кабміном прогнозу основних макропоказників на 2011 рік, а в результаті - і бюджету.
Ще 6 червня Кабмін поліпшив прогноз зростання реального ВВП з 4,5% до 4,7%. При цьому уряд покращив показник очікуваної номінальної середньомісячної зарплати - він становитиме 2 695 гривень замість раніше очікуваних 2 587 гривень.
Вищим виявиться і зростання цін у промисловості - 17,9% замість 11,3%. Прогноз інфляції не змінено - 8,9%. Ці показники підрихтували цифри бюджету.
Рада збільшила його доходи на 14 мільярдів гривень або на 4,9% до 299,1 мільярда гривень, наростила витрати на 11,4 мільярда гривень або на 3,5% до 337 мільярдів гривень і скоротила дефіцит на 3,5 мільярда гривень до 35,3 мільярда гривень.
За розрахунками Мінфіну, надходження з податку на прибуток повинні зрости на 1,9 мільярда гривень до 46,3 мільярда гривень, а від внутрішнього та імпортного ПДВ - до 76 мільярдів гривень і 86,8 мільярда гривень відповідно. Крім того, пропонується збільшити відшкодування ПДВ на 1,9 мільярда гривень до 39,4 мільярда гривень.
Щоб утримати загальний показник дефіциту сектора загальнодержавного управління і "Нафтогазу України" в рамках меморандуму щодо співпраці України з МВФ, збільшений дефіцит НАКу і зменшений показник дефіциту держбюджету - на 3,5 мільярда гривень. Проте це - зовнішній бік поправок до держбюджету.
Ретельніший аналіз документа свідчить, що влада намагається видати бажане за дійсне. Так, формально уряд виділив 7 мільярдів гривень на збільшення видатків на оплату праці бюджетникам, однак зробив це під тиском масштабних страйків вчителів, які вимагали виконання вимог закону і виплати 20% надбавки.
Сотні співробітників бюджетної сфери звернулися до суду з вимогою компенсувати невиплачену частину зарплати, проте уряд подає це як власну ініціативу. Іншими словами, збільшення видатків на освіту і медицину - вимушений крок влади.
Прикриваючись соціальною риторикою, уряд також виділив більше 7 мільярдів гривень на "дерибан", підкинувши опозиції привід для дискусій.
Зокрема, пропонується збільшити видатки розвитку на 2,7 мільярда гривень, зокрема, на соціально-економічний розвиток регіонів - на 1 мільярд гривень і державні капітальні видатки, що розподіляються Кабміном, - на 1,7 мільярда гривень. Характерно, що ці кошти чиновники витрачатимуть без погодження з парламентом.
Ще 1,5 мільярда гривень виділяються Києву "на здійснення містом Києвом функцій столиці для реформування житлово-комунального господарства", а фактично - на погашення фіктивних боргів перед "Київенерго".
З цієї суми 204,2 мільйона гривень витратять на виплату боргів за кредитами, залученими під державні гарантії, що використовуються для підготовки до "Євро-2012", 400 мільйонів гривень - на каналізацію, 100 мільйонів гривень - на ліси.
Ще 28,2 мільйона гривень підуть на пенсії колишнім депутатам, 54 мільйони гривень - на реконструкцію парку та палацу культури імені Петровського, 4 мільйони гривень - на ремонт клубу в селі Тишківці. Тобто майже кожен депутат від Партії регіонів "вибив" кілька мільйонів на ремонт парку біля свого будинку або дороги на дачу.
На 70 мільйонів гривень зростає фінансування Генпрокуратури, на 287 мільйонів гривень - міліції, і більш ніж на 100 мільйонів гривень - СБУ. І це не враховуючи, що на 15 мільярдів гривень збільшується обсяг державних гарантій за кредитами, які беруть особливо наближені до влади підприємства.
Очевидно, що така бюджетна політика не відповідає Бюджетному кодексу. Власне, аналіз оновленого фінплану дає відповідь на питання, чому на розгляд і обговорення поправок до державного бюджету парламенту вистачило всього 20 хвилин.
Прийняті поправки - лише перший етап. Восени Мінфін планує ще раз переписати бюджет. Суттєвою правкою може стати показник дефіциту Пенсійного фонду. За підсумками 2010 року він сягнув 34,4 мільярда гривень і до кінця 2011 року може зрости ще більше. Ситуація зміниться лише у разі проведення пенсійної реформи.
У четвер Верховна рада прийняла за основу урядовий законопроект про реформування пенсійної системи. За це рішення проголосували 245 депутатів.
Проектом підвищено пенсійний вік для жінок з 55 років до 60 років, страховий стаж - до 30 років для жінок і до 35 років для чоловіків. Розмір максимальної пенсії для осіб, які втратили працездатність, обмежено десятьма мінімумами - 7 640 гривнями.
Між першим і другим читаннями текст обіцяють доопрацювати, та це не так важливо. Фактичний старт пенсійної реформи - гарантійний лист Кабміну для МВФ, який планує виділити Україні два транші в рамках програми stand-by.
Як тільки Рада підтримала законопроект, міністр фінансів Федір Ярошенко відразу відбув до Вашингтона для проведення консультацій з Міжнародним валютним фондом, про що негайно повідомив прем'єр Микола Азаров.