Бензин не подешевшає через "Нафтогаз", "Приват" і податки
Політична нестабільність в Північній Африці та війна в Лівії, яка видобуває 2,1% світових обсягів нафти, спровокували стрибок світових цін на нафту.
За чотири місяці 2011 року нафта марки brent на світових ринках подорожчала на 30 доларів до 125 доларів за барель. Правда, у травні ринок пішов на спад і досяг 110 доларів за барель на торгах у Лондоні.
В той же час, після підвищення прогнозу інвестиційного банку Goldman Sachs щодо вартості нафти brent на кінець 2011 року на 14% до 120 доларів за барель сировина почала дорожчати. 27 травня ціна липневих ф'ючерсів на сорт brent у Лондоні виросла до 115,28 долара за барель.
Видобуток нафти країнами Північної Африки та Близького Сходу
Джерело: London Stock Exchange
Як відомо, вартість нафти на світових ринках на 90% визначає ціну на пальне, тому стрибок цін на сировину спровокував різке подорожчання пального в світі. Зачепило й Україну.
З початку 2011 року літр бензину А-95 в середньому подорожчав на 26,6% до 10,32 гривні. Бензин марки А-92 - на 26,05% до 9,87 гривні за літр, А-76 - на 28,32% до 9,46 гривні за літр. Дизельне пальне завершило сезон сівби на позначці 9,8 гривні за літр, додавши в ціні з початку 2011 року 29,8%.
За даними директора консалтингової компанії "А-95" Сергія Куюна, вартість пального на 62% формує ціна нафти, 32% - податки, решта - так звана брудна маржа, у яку входять і затрати, і, власне, прибуток трейдерів.
Джерело: UPECO
Імпортери, незважаючи на дорожче закордонне пальне порівняно з вітчизняним, за чотири місяці 2011 року наростили імпорт бензину на 20,5%, дизельного пального - на 44,5%.
Найбільше товару завозилося з Білорусі, Литви, Угорщини та Болгарії, менше - з Росії через внутрішній дефіцит пального на її ринку і, як наслідок, збільшення експортних мит на нафтопродукти.
Імпорт нафтопродуктів в Україну, тисяч тонн
| Січень-квітень 2010 року | Січень-квітень 2011 року | % |
Бензин | 399,9 | 481,8 | 20,5 |
ДП | 574,6 | 830,1 | 44,5 |
Джерело: UPECO
Утриматися на ринку імпортерам вдалося за рахунок продажу якіснішого пального та скорочення виробництва українськими НПЗ.
Випуск бензину НПЗ впав на 37,4%, дизельного пального - на 42,8%, в основному - через зупинку Одеського НПЗ і зменшення переробки сировини "Укртатнафтою" через зменшення закупівлі азербайджанської нафти.
Виробництво нафтопродуктів в Україні, тисяч тонн
| Січень-квітень 2010 року | Січень-квітень 2011 року | % |
Бензин | 1 127,6 | 705,8 | -37,4 |
ДП | 1 110,3 | 634,9 | -42,8 |
Джерело: UPECO
Галузеві фахівці відзначають, що у зв'язку із зниженням цін на нафту на світовому ринку відбувається корекція вартості нафтопродуктів.
"На початку червня, можливо, пальне трохи подешевшає, але важко на це сподіватися - нафтові компанії зазнали збитків у квітні і травні", - вважає експерт енергетичних програм Центра Разумкова Володимир Омельченко.
За його словами, тепер підприємства будуть покривати ці збитки. Відтак, пальне може подешевшати на 10-15 копійок в окремих регіонах.
Керівник науково-технічного центру "Псіхея" Сергій Сапегін переконаний, що на ринку зникає конкуренція і починають діяти домовленості.
"Якщо є домовленості, то навіщо конкурувати? Навіщо шукати дешевше пальне, якщо його можна продавати за тією ціною, яка вигідна, яка зручна, про яку домовилися з урядом?" - запитує він.
Омельченко вважає, що в червні бензин не коштуватиме більше 11 гривень.
"Якщо не буде спекуляцій і недобросовісної конкуренції, якщо спрацює АМКУ, то в червні ціна на бензин марки А-95 не повинна вийти за межі 11 гривень, але це не преміум-клас. Ціна повинна коливатися у межах 10,5-11 гривень за літр", - говорить він.
Зменшити ціни влітку могло б пальне, яке намагається реалізувати "Нафтогаз", проте через його неринкову ціну це навряд чи станеться.
Як відомо, НАК поставив за давальницькою схемою 100 тисяч тонн сировини Лисичанському НПЗ для переробки. Вже двічі "Нафтогаз" не зміг продати на аукціоні це пальне через те, що стартова ціна на нього була на 6% вища за середню вартість нафтопродуктів на ринку.
Пальне виявилося неконкурентоспроможним через дорогу нафту, яку НАК купував через ланцюжок посередників.
"Виходить, замість зниження ціни ресурс "Нафтогазу", який виставляється на ринок, буде гальмувати таке зниження. Ресурс дуже дорогий, а НАК не може продавати його у збиток", - резюмує Куюн.
Також на ринок впливатиме пальне, вироблене з дорогої азербайджанської нафти на застарілих західноукраїнських НПЗ, які контролює група "Приват".
"Західноукраїнські заводи - це заводи, які псують нафту. Вони дуже старі. Це як в старий "Запорожець" заливати А-95 європейської якості: їхати швидше він не буде, викидів теж менше не буде, а гроші витратите", - вважає Куюн.
За його словами, азербайджанську нафту, яку група "Приват" днями закачала в нафтопровід "Одеса-Броди", варто було б поставити на Кременчуцький НПЗ.
"Цей завод більш завантажений, у нього краща економіка і фінансові показники. Він поставив би більше пального, і тоді справді була б стабілізація", - додав співрозмовник.
Ще один чинник впливу на ринок - акциз на пальне, який зросте у серпні у зв'язку із закінченням дії закону про зниження акцизів на бензин на 50 євро до 132 євро за тонну.
У Податковому кодексі передбачено збільшення акцизів на пальне, проте через подорожчання нафти і, відповідно, пального, акцизи на другий квартал 2011 року були зниженні: на бензин - на 50 євро за тонну, на дизельне пальне - на 20-30 євро за тонну.
Невідомою залишається ситуація і з маркуванням пального. У травні Верховна рада прийняла за основу законопроект №7484, який передбачає обов'язкове маркування імпортованих і вітчизняних нафтопродуктів.
Маркування, згідно з документом, будуть здійснювати суб'єкти господарювання, які виробляють нафтопродукти або імпортують їх. Якщо нафтотрейдерів змусять маркувати пальне, скоріше за все, їм доведеться купувати маркери, витрати на які будуть закладені в ціну пального.