Податкова готує новий автомат
Державна податкова служба України почала складати нові списки претендентів на відшкодування ПДВ у квітні за процедурою автоматичного відшкодування.
Модель такого "автомата" зафіксована у Податковому кодексі та меморандумі з Міжнародним валютним фондом. Перший транш автоматичного відшкодування ПДВ за січневими деклараціями підприємці отримали 15-16 березня.
До кінця минулого тижня щасливі підприємства отримували гроші на свої рахунки, перераховані Державним казначейством. "Щасливі" - не випадкова характеристика. Таких фірм виявилося лише 24 з двох тисяч, які подали заявки. Загальна сума першого "автоматичного" траншу становила 457 мільйонів гривень.
До реєстру потрапили 12 великих компаній, зокрема, Одеський припортовий завод - 62,7 мільйона гривень, Інтерпайп-Нижньодніпровський трубопрокатний завод - 50,8 мільйона гривень, Інтерпайп-Новомосковський трубний завод - 12 мільйонів гривень, "Дельта Вілмар СНД" - 47,1 мільйона гривень, "Дніпровагонмаш" - 30 мільйонів гривень.
Решта підприємств - дрібний та середній бізнес: машинобудування, хімпром, АПК, енергетика і торгівля. Всі інші суми, а це 3-4 мільярди гривень, за підсумками березня будуть відшкодовані у "ручному" режимі, тобто як вийде.
За словами голови ДПС Віталія Захарченка, до списку потрапили тільки ті компанії, які відповідали всім 16 критеріям "доброякісного експортера".
Загальний перелік цих критеріїв ДПС затвердила ще на початку року, і він автоматично відфільтрував більшість з потенційних претендентів на автоматичне відшкодування ПДВ. Перелік умов чималий.
Щоб отримати відшкодування, підприємство не повинно мати податкового боргу, не може знаходитися у процедурі банкрутства, а рівень зобов'язань з податку на прибуток у нього не повинен бути меншим, ніж в середньому у галузі.
Податківці також вимагають, щоб за останні чотири звітні періоди на підприємстві працювало понад 20 чоловік, які отримують зарплату, не нижчу за середню в країні. Отримає фірма ПДВ в автоматичному режимі чи ні - співробітники ДПС вирішать протягом 15 календарних днів після закінчення терміну подачі звітності.
Свої висновки вони оформлять у вигляді двох списків платників податків: фірми, які мають право на автоматичне відшкодування ПДВ, і компанії, які такого права не мають. При цьому, за словами Захарченка, вирішувати буде не окремий податківець-фізична особа, а спеціальна програма.
Бізнесменам, яким не пощастить, ДПС протягом 17 календарних днів після подачі звітності письмово пояснить причину відмови.
Якщо програма працює автоматично, без участі податківців, то дані у базу вписуються вручну. Це принциповий момент, оскільки за бажання те чи інше підприємство можна просто не внести до списків. Окрім того, кажуть експерти, створене податківцями програмне забезпечення, м'яко кажучи, недосконале.
Приміром, якщо в ході перевірки виявлена помилка, яку здійснив податківець, в результаті чого підприємство не отримало "автоматичний ПДВ", податкова служба не може оперативно виправити цю помилку, а сума відшкодування переноситься на наступний місяць. При цьому ДПС за це не штрафують.
Проте найбільше незадоволені підприємці саме критеріями відбору, які суттєво звузили остаточні списки претендентів на автоматичне отримання ПДВ. Зокрема, з'ясувалося, що 80% компаній, які подавали заявки, виплачують своїм працівникам меншу зарплату, ніж від них вимагає ДПС для автоматичного відшкодування.
Згідно з Податковим кодексом, фірма може претендувати на "автомат" з середнім рівнем зарплати в 2,5 разу вище мінімальної. На практиці такі зарплати виплачують переважно підприємства металургійної та машинобудівної промисловості.
"Другий критерій - добросовісність контрагентів претендентів на автоматичне відшкодування. На жаль, контрагенти часто ухиляються від оподаткування, і ці ризики теж перешкоджають отриманню автоматичного відшкодування. Цьому критерію не відповідає 90% претендентів", - каже Захарченко.
Проте успішність автоматичного відшкодування ПДВ в майбутньому залежить не стільки від критеріїв, які встановлені законодавчо, скільки від кадрової політики влади та успішності проведення адміністративної реформи.
За інформацією джерел "ЕП", невдовзі у рядах податкової служби пройде кадрова ротація в рамках адміністративної реформи. Наочний приклад для Захарченка - голова митниці Ігор Калєтник, який минулого тижня втратив п'ять заступників.
Президент низкою своїх указів звільнив Віктора Бондаря, Геннадія Георгієнка, Павла Пашка, Сергія Сьомку та Ігоря Тімофєєва. Як повідомили "ЕП" у ДМС, у той же час всі екс-заступники залишаються членами Колегії митної служби та наказом Ігоря Калєтника призначені директорами департаментів або радниками голови ДМС.
Фактично після звільнення статус цих людей не змінився. Вони, як і раніше, будуть керувати діяльністю структурних підрозділів митної служби, проводити наради, давати доручення, підписувати розпорядчі документи, однак трохи втратять у зарплаті - начальник департаменту або радник отримує менше, ніж заступник голови.
Щось подібне, проте за більш жорстким сценарієм, планується і в ДПС. За даними джерел "ЕП", незабаром Захарченко понизить в посаді деяких своїх заступників, а декого звільнить. Не виключено, що один з кандидатів на "виліт" - заступник голови ДПС Олексій Любченко, який зараз опікується питаннями адміністрування ПДВ.
Підприємці вважають, що запланована кадрова ротація у ДПС суттєво не вплине на методику відбору претендентів на відшкодування ПДВ, оскільки до цього часу заступники Захарченка ледве-ледве лобіювали своїх претендентів "на автомат".
Подейкують, що реквізити всіх фігурантів, які мають потрапити до списку, так чи інакше погоджуються на рівні Адміністрації президента та керівництва уряду.
Змінити ситуацію зможе тиск з боку МВФ. За підсумками березня автоматичне відшкодування отримали приблизно 10% претендентів, в той же час МВФ вимагає відшкодовувати податок в автоматичному режимі 70% підприємств. При цьому податкова з кожним місяцем зменшувала суму заборгованості з відшкодування ПДВ.
У рамках бюджету-2011 виконати цю вимогу неможливо. В бюджеті на відшкодування податку закладено 35 мільярдів гривень, тоді як підприємства за 2011 рік подадуть заявки мінімум на 50 мільярдів гривень. У 2010 році потреба у відшкодуванні становила 40 мільярдів гривень, а експорт у 2011 році виросте мінімум на 20%.
Отже, в бюджеті є ресурс на відшкодування, у кращому разі, 70% заявлених сум, і це без врахування відшкодування ПДВ за рішеннями судів, які оскаржує податкова служба, та без врахування заборгованості з відшкодування ПДВ за минулі роки, яка, за різними оцінками, становить 10-15 мільярдів гривень.
Таким чином, система автоматичного відшкодування може запрацювати лише в тому випадку, якщо до бюджету-2011 будуть внесені зміни, і податкова служба отримає 15-20 мільярдів гривень додаткового ресурсу на відшкодування ПДВ. Однак ніхто цих змін вносити не збирається: податкова робить ставку на інші механізми.
По-перше, аграрії, експортери деревини та металобрухту позбавлені 2011 року можливості вимагати відшкодування ПДВ. За рахунок цього служба планує зекономити на відшкодуванні 10-15 мільярдів гривень.
По-друге, з квітня підприємства не зможуть відносити на валові видатки витрати за операціями із "спрощенцями". За рахунок цього не тільки збільшаться зобов'язання підприємств з податку на прибуток, але й зменшиться сума податкового кредиту, а отже, і суми ПДВ до відшкодування.
По-третє, податкова продовжує активно співпрацювати з митною службою в питаннях пост-аудит-контролю операцій з імпорту товарів повсякденного вжитку - одягу, взуття, посуду та меблів.
Податкова не тільки вимагає від "спрощенців" наявність первинних документів на всі імпортні товари, які вони реалізують, але й перевіряє всю мережу контрагентів цих базарних торгівців до імпортерів включно.
Так податківці та митники намагаються викорінити схеми оптимізації оподаткування імпортних товарів повсякденного споживання і додатково наповнити бюджет.
Відтак, українські олігархи, а саме їх компанії підпадають під критерії автоматичного відшкодування ПДВ, отримають додатковий грошовий ресурс за рахунок аграріїв, "спрощенців" і базарних покупців, податковий прес на яких значно зросте.