Війна горілки проти пива: споживач програє?
Минулий рік міг погано скінчитися для українських виробників алкоголю. Серед галузей, які потрапили під пильну увагу депутатів, - горілчана, пивна та виноробна.
Але оскільки не всі плани Верховної ради щодо цих галузей було реалізовано минулого року, то головні зміни можуть відбутися у 2011 році. Хто постраждає більше - ще не відомо, але, з огляду на наявні ініціативи, боротьба буде запеклою.
Зараз на розгляді парламенту перебуває більше 30 законопроектів і більше десятка постанов, щодо регулювання ринку алкогольних напоїв та пива. Значна частина цих ініціатив з'явилася у післякризові 2009 і 2010 роки.
Серед змін, які пропонують депутати, найбільш болючими можуть стати, по-перше, чергове підвищення акцизів, по-друге, заборона на торгівлю спиртними напоями і тютюновими виробами у кіосках - так званих МАФах - малих архітектурних формах, і, по-третє, заборона реклами пивних брендів на телебаченні.
Підвищення акцизу для ринку вже давно стало традиційним питанням, яке просто перекладається на кишеню споживача і веде до подорожчання продукції.
А от останні два напрямки можуть серйозно вдарити як по позиціях виробників, так і по доходах держбюджету.
За даними асоціації "Укрпиво", близько 25% усього пива в Україні продається саме через малі архітектурні форми. Мережі супермаркетів після заборони навряд чи зможуть швидко обробити такий обсяг ринку.
Це призведе до скорочення продажів і, відповідно, недовиконання доходів бюджету за відповідними платежами на 1,3 мільярда гривень, враховуючи втрати не тільки пивної, але й суміжних галузей.
Інша версія розвитку подій - після заборони продажу пива через МАФи продажі пива не зменшаться, але перетечуть у нелегальний сектор - коли пиво будуть продавати не у кіосках, а з рук. Причому, як показує приклад нелегального продажу тютюну, таке явище подолати буде вкрай важко або навіть неможливо.
Київська влада у цьому питанні вже випереджає загальнодержавну - наприкінці грудня було прийнято рішення заборонити у Києві торгівлю алкогольними і тютюновими виробами у кіосках площею менше 40 квадратних метрів.
Хоча санкції за невиконання цього рішення мають бути введені лише з 1 квітня. Тобто київська влада дала підприємцям три місяці, щоб адаптуватися до нових умов.
Але чи достатній це строк, щоб працевлаштувати більше 50 тисяч працівників МАФів у Києві? Звичайно, одним з рішень для підприємців може бути розширення торгівельної площі, але навряд чи усі кіоски зможуть розширитися до невеликих магазинів.
Ця ініціатива викликає підозри щодо наявності у ній лобістського інтересу з боку виробників горілки. Адже через малі архітектурні форми продаж міцних напоїв у великих обсягах не здійснюється, а у багатьох кіосках і палатках міцні алкогольні напої взагалі не продаються.
Отже, можна припустити, що рішення київської влади і прийняття відповідного законопроекту покликані дещо перерозподілити структуру споживання алкогольних напоїв - зменшити частку споживання пива і збільшити частку споживання горілки.
Ще одним напрямком наступу на пивний ринок може стати заборона реклами пивних брендів на телебаченні.
Його ініціатором є депутат БЮТ Микола Томенко. Законопроект вже давно перебуває в профільному комітеті парламенту, але питання його розгляду періодично ініціюється. Так напередодні Нового року документ знову був відправлений на доопрацювання.
Також, 2010 року, ще перед місцевими виборами, пройшла масована інформаційна кампанія на підтримку цього законопроекту. Навіть було презентовано результати соціологічного дослідження, яке було офіційно проведено за замовленням Інституту політики - Томенко довгий час очолював цю організацію.
Дослідження стосувалося сприйняття українськими громадянами реклами пива на телебаченні. Власне нічого дивного у результатах цього дослідження немає: враховуючи, що люди ставляться до реклами негативно, то й результати були передбачуваними - близько 80% виступили проти трансляції відповідних рекламних сюжетів. Але таким чином автору законопроекту вдалося актуалізувати питання його прийняття.
Виробники горілки не хочуть коментувати ці зміни. Один із найбільших виробників, розташований у східній Україні, не підтвердив, але й не спростував припущення про лобіювання обмеження торгівлі пива.
"Горілка вже давно продається у великих магазинах та супермаркетах. А що стосується МАФів, то, як відомо, ще 5 років тому торгові площі були збільшені до 20 квадратних метрів. Отже збільшення до 40 суттєвої ролі не відіграє для виробників пива. Але у такому випадку буде несолодко продавцям тютюну, бо продавати сигарети в кіосках буде заборонено", - кажуть на горілчаному заводі.
А що ж стосується заборони реклами, то тут вважають, що рівні умови для горілки и пива - це логічно.
Максим Кушнір, начальник відділу корпоративних комунікацій АТ "Оболонь" вважає, що заборона продажу пива у МАФах призведе до підвищення споживання міцних алкогольних напоїв і подальшої алкоголізації населення.
"З економічної точки зору, прийняття такого рішення може зменшити обсяги продажів пива на 15%, що, у свою чергу, зменшить надходження до державного бюджету на рівні 1,3 мільярдів гривень. Також варто очікувати скорочення близько 150 тисяч робочих місць у торгівлі", - каже Кушнір.
Він також вважає, що не буде вирішена головна задача - зниження рівня абсолютного споживання алкоголю в нашій країні, навпаки, збільшиться рівень споживання міцних алкогольних напоїв.
За словами представника компанії, пиво, на відміну від горілки, в Україні є напоєм, який купують спонтанно, і спеціально для його придбання в супермаркет, як правило, не йдуть. Таким чином, нівелюється роль пива як замінника міцного алкоголю.
Але такі зміни у законодавстві також вплинуть і на український медіа-бізнес. Телеканали можуть недоотримати 150-200 мільйонів гривень. Адже близько 10% рекламних блоків зайнято саме представниками пивної галузі.
Якщо різко запровадити заборонні норми, то це призведе до зниження доходів телеканалів, а також, імовірно, до зменшення вартості реклами на телебаченні. Таке вже відбувалося, коли була обмежена реклама горілки.
"Ми не підтримуємо заборону реклами пива, оскільки такі обмеження, як показує досвід європейських країн, не впливають на обсяги споживання пива, зате позбавлять виробників пива інструменту конкурентної боротьби", - вважає Кушнір.