Біоетанол витіснить нафту?
Переживши у 20 сторіччі дві нафтові кризи, світ почав шукати альтернативу. Одна з них - біологічні види пального на основі відновлювальної сировини.
Після тривалих досліджень стало зрозуміло, що біопаливо не замінить нафту, однак однозначно зменшить її використання.
У світі існують суперечності між основними гравцями на ринку моторного пального - нафтопереробними фірмами і виробниками біологічного пального. Тому питання заміни нафти на біопаливо, як показав досвід США, ЄС і Бразилії, є політичною проблемою, вирішення якої залежить від держави і рівня пільг для галузі.
У Європі нема преференцій для біопалива, є тільки мандат, причому його сила з 1 січня 2011 року поширюється на весь простір співтовариства. Преференції існують тільки у США, але очікується, що в листопаді 2010 року вони будуть істотно знижені, а в листопаді 2011 року - взагалі припинять існування.
Щоб зрозуміти, чому в Україні не виробляється біоетанол, слід проаналізувати стан виробництва і споживання біоетанолу та бензину у США і Німеччині.
Прикладом виваженої політики щодо споживання біоетанолу є США. Мета президента країни - за десять років скоротити споживання нафти на 4 мільйони барелів на день. Саме стільки її імпортується з Близького Сходу і Венесуели.
США - найбільший виробник біоетанолу у світі. Підприємства країни виробляють 31,85 мільйона тонн цього пального на рік. Разом с тим, американський ринок біоетанолу знаходиться у стані невизначеності через відмову від податку на імпорт і субсидій на виробництво біоетанолу та низьку економічну привабливість галузі.
Хоча говорити про закінчення американської ери біоетанолу поки що рано, але і чекати позитивних тенденцій у найближчій перспективі теж навряд чи доведеться.
Адміністрація президента США не тільки не наполягає на збереженні ввізного мита, але і виступає проти його застосування. За преференції - опозиційна партія. У Конгресі вона зареєструвала законопроект, який передбачає продовження дії поточних субсидій на виробництво етанолу на рік із скороченням дотацій на 20%.
Зараз мито становить 0,14 долара за літр, тобто імпортний етанол може ефективно конкурувати на ринку Сполучених Штатів. Європейське мито на ввезення етанолу - 0,1-0,19 євро за літр залежно від марки.
Собівартість бразильського зневодненого етанолу - близько 0,4 долара за літр. Економічно вигідно його використовувати саме у Бразилії, адже літр бензину там коштує 1,7 долара, а літр зневодненого етанолу - 0,71 долара.
Вартість літра етанолу і бензину у світі, долари, 2010 рік
Етанол, | Етанол, | Етанол, | Етанол, | Бензин Regular, США | Бензин А-95, Україна | Бензин |
0,85 | 0,71 | 0,59 | 0,85 | 0,74 | 0,97 | 1,94 |
Паливний етанол - найбільш ємний продукт, який додається до бензину, у 2009 році сягнув 6% світового споживання бензину. Загалом у 2009 році підприємства світу виробили майже 60 мільйонів тонн такого пального.
Сьогодні в усіх країнах нараховується 575 заводів з виробництва етанолу загальною продуктивністю 80,6 мільйона тонн. Основна сировина - цукрова тростина, кукурудза, цукрові буряки, пшениця. Найбільшими виробниками етанолу є США - 54,3%, Бразилія - 33,7%, ЄС - 5%, Китай - 2,8% і Канада - 1,8%.
Світове виробництво біоетанолу, 2009 рік
Рейтинг | Країна | Мільйони галонів | Мільйони літрів | % |
1 | США | 10 601 | 40 130 | 54,3 |
2 | Бразилія | 6 577 | 24 900 | 33,7 |
3 | ЄС | 978 | 3 703 | 5,0 |
4 | Китай | 541 | 2 050 | 2,8 |
5 | Канада | 356 | 1 348 | 1,8 |
6 | Таїланд | 105 | 401 | 0,5 |
7 | Індія | 92 | 350 | 0,5 |
8 | Колумбія | 81 | 310 | 0,4 |
9 | Австралія | 47 | 220 | 0,2 |
| Інші | 153 | 542 | 0,8 |
Всього | 19 536 | 73 954 | 100 |
У 2008 році економії нафти у світі, яка отримується за рахунок додавання до бензину біоетанолу, становила 45,5 мільйона тонн, у 2009 році - 43,6 мільйона тонн. Це річний обсяг споживання нафти у Нідерландах і Польщі разом взятих.
Споживання бензину і біоетанолу у світі, мільйони тонн
| Споживання біоетанолу | Споживання бензину | Економія | Економія нафти |
2008 | 61,28 | 995,7 | 37,3 | 45,5 |
2009 | 58,65 | 975,1 | 35,7 | 43,6 |
2010, прогноз | 68,17 | - | - | 50,68 |
Аналітики прогнозують, у 2010 році виробництво біоетанолу сягне 68,17 мільйона тонн, що на 16,2% більше, ніж у 2009 році. У 2010 році виробництво біоетанолу дозволить не переробляти більш ніж 50 мільйонів тонн нафти.
Розрахунки вказують на суттєве зменшення використання бензину за рахунок споживання етанолу. Так, у США в 2009 році порівняно з 2008 роком спалювання бензину зменшилося на 10%, в ЄС на - 3%, в Німеччині - на 4,4%.
Споживання бензину і біоетанолу в ЄС, мільйони тонн
| 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010, план |
Біоетанол | 0,88 | 1,38 | 2,78 | 3,41 | - |
Бензин | 109,83 | 106,07 | 105,65 | 105,22 | - |
Відсоток біоетанолу до бензину | 0,79 | 1,28 | 2,63 | 3,24 | - |
Індикатива ЄС | 2,75 | 3,50 | 4,25 | 5,00 | 5,75 |
Важливий показник - собівартість пального. Структура ціни літра бензину марки Regular - 0,72 долара за літр - у серпні 2010 року у США була такою: нафта - 68%, переробка - 6%, маркетинг - 12% , податки - 15%.
Для порівняння - структура ціноутворення літра бензину Super 95 у Німеччині, який коштує 1,85 долара. Собівартість пального - 27%, податок на нафту - 46,5%, ПДВ - 18% , внесок забезпечення - 8,5%.
Собівартість літра біоетанолу у США - 0,5 долара, ціна - 0,59 долара. Враховуючи ефективність технології переробки кукурудзи та підтримку уряду у вигляді податкових кредитів для галузі, собівартість літра пального становить 0,32 долара.
Аналіз показників собівартості етанолу у світі дає повну інформацію щодо цінової політики. У Бразилії дана галузь, отримавши державну підтримку і величезні фінансові ресурси, має всі шанси здобути статус світового лідера.
Головним показником у структурі собівартості етанолу є сировина, у даному випадку - цукрова тростина, яка становить 67,7%. Ця сировина є поза конкуренцією з кукурудзою у США, пшеницею і цукровим буряком у Німеччині.
Конкурентоспроможність бразильського етанолу порівняно з етанолом США і Німеччини, євро за 100 літрів
Стаття затрат | Кукурудза, | Пшениця, | Цукровий буряк, Німеччина | Цукрова тростина, Бразилія |
Приміщення, споруди | 0,39 | 0,82 | 0,82 | 2,21 |
Обладнання | 3,40 | 5,30 | 5,30 | 1,15 |
Заробітна плата | 2,83 | 1,40 | 1,40 | 0,52 |
Податки,страхування | 0,61 | 1,02 | 1,02 | 0,48 |
Сировина | 20,93 | 27,75 | 35,10 | 9,80 |
Інші затрати | 11,31 | 18,68 | 15,93 | 2,32 |
Собівартість | 39,47 | 54,97 | 59,57 | 14,48 |
Субпродукти | -6,71 | -6,80 | -7,20 | - |
Дотації | -7,93 | - | - | - |
Нетто собівартість | 24,83 | 48,17 | 52,37 | 14,48 |
Аналіз ринку бензину і біоетанолу у світі показує, що у США ціна літра бензину Regular на 0,15 долара вища за літр етанолу, що, звичайно, стимулює нафтові компанії споживати етанол.
У Німеччині літр бензину Super 95 на 1 долар дорожчий за літр етанолу, який виробляється у цій країні чи імпортується після сплати податків, що теж дає хороший економічний стимул для виробництва бензину з додаванням біоетанолу.
Отже, для США, Бразилії і ЄС споживання біоетанолу економічно вигідне. У США уряд підтримує виробників етанолу, в розумінні України - спиртозаводи. В ЄС - виробників бензину, тобто НПЗ, за рахунок диференційованих акцизних податків.
Окрім цього, у багатьох країнах існують обов'язкові норми щодо використання біопалива, за невиконання яких уряди штрафують нафтові компанії.
Про українські особливості виробництва і споживання бензину та етанолу читайте незабаром.