Ті, хто вижили, стали оптимістами
Хоча криза для українських підприємств ще триває, багато хто з них вже замислюються про нові проекти. Правда, їх реалізація відкладається до завершення президентських виборів.
Перші ознаки поліпшення
У третьому кварталі 2009 року економіка України показала перші тенденції до поліпшення. Чергове квартальне дослідження впливу кризи на бізнес, проведене аудиторською компанією Ernst & Young, показало: компанії переходять від антикризових заходів до пошуку нових можливостей.
"За результатами третього кварталу, компанії трохи поліпшили результати своєї діяльності, порівняно з другим кварталом. Трохи підвищилася рентабельність і покращилася ситуація з коштами, зросла виручка від продажів і доступ до капіталу", - йдеться у дослідженні.
Аналітики констатують: хоча у більшості учасників дослідження, як і раніше, скорочувалися продажі і знижувалися обсяги виробництва або послуг, протягом усього 2009 року спостерігалася тенденція до збільшення продажів.
Тут і далі джерело: Ernst & Young |
У Ernst & Young помітили цікавий збіг: 44% респондентів заявили про збільшення обсягів продажів порівняно з другим кварталом, коли було відзначено перше з початку 2009 року і дуже значне зростання обсягів реалізації. 44% компаній з числа тих, що відзначили збільшення обсягів продажів, вказали ріст на рівні 5-20%.
Дослідники знайшли й інші приводи для оптимізму. Зокрема, 8% респондентів помітили розширення доступу до капіталу, 11% компаній поліпшили свою грошову позицію, 7% підвищили ринкову вартість і стільки ж відсотків - прибутковість.
Ще далеко не всі компанії приділяють увагу новим можливостям у бізнесі, проте 33% респондентів уже відзначили покращення у даній сфері.
"Сьогодні на перший план виходять питання капітальних інвестицій та залучення капіталу. У той же час, питання виживання стають менш актуальними. Це позитивна зміна, адже компанії уже замислюються над подальшим розвитком бізнесу", - підкреслив керуючий партнер Ernst & Young Олексій Кредісов.
Безумовно, ще не можна говорити про початок упевненого відновлення. Більшість компаній - 62% - продовжують переживати спад продажів на рівні 11-40%.
Крім того, фірми не поспішають нарощувати виробничі потужності для задоволення зростаючого попиту на продукцію. З початку кризи 60% з них знизили обсяги виробництва та надання послуг.
У тому числі, у третьому кварталі більшість опитаних або не змінили, або скоротили виробництво на 11-40%.
Річ у тім, що більшість опитаних не впевнена у стабільності подальшого зростання продажів. "Компанії або мають достатньо потужностей для задоволення поточного попиту, або економно витрачають ресурси в очікуванні майбутніх позитивних тенденцій", - підкреслюють в Ernst & Young.
У зв'язку з цим цілком логічно, що у третьому кварталі 2009 року все більша кількість респондентів вказала на відсутність необхідності у банківських кредитах або іншому зовнішньому фінансуванні. Число тих, хто "утримався", зросло за квартал на 21%.
Посилюється конкуренція
З четвертого кварталу 2008 року Ernst & Young називала одні й ті ж проблеми, з якими компанії стикалися протягом кризи: девальвація гривні, інфляція, затримка платежів з боку партнерів або клієнтів, спад продажів і необхідність зниження операційних витрат.
У третьому кварталі 2009 року до цього переліку додалася ще одна проблема. Внаслідок зниження обсягів продажів і адаптації до нового економічного клімату більшість компаній знизили ціни і розробили дисконтні програми. Результатом цього стало виникнення цінової конкуренції.
"Ми виявили нову проблему для компаній: посилення конкуренції у сфері цінової політики. Не дивно, що в результаті падіння продажів більшість фірм знизили свої ціни і розробили дисконтні програми, щоб зберегти і навіть збільшити свою частку на ринку", - говориться у дослідженні.
У підсумку, рейтинг проблем змінився. Спад попиту на товари та послуги більше не є для компаній основним негараздом. Цю проблему згадали на 13% менше респондентів, ніж у попередньому кварталі.
"Майже половина респондентів - 49% - заявила, що зараз актуальним питанням на ринку є конкуренція у сфері цінової політики", - відзначили у Ernst & Young.
На людях заощадили 80%
Оскільки наростити продажі виходить не у всіх, компанії скорочують витрати. Це дозволяє зберігати конкурентоспроможність і прибутковість у довгостроковій перспективі. Так у третьому кварталі 2009 року чинили усі респонденти. Більшість з них обрали традиційні способи зниження витрат.
Популярний спосіб економії - скорочення персоналу. Третій квартал поспіль до нього вдаються більше половини компаній. Третині працюючих урізали зарплату.
Це повністю збігається з тенденціями, які спостерігалися на початку 2009 року. З того часу половина респондентів використовує скорочення адміністративних витрат та видатків на маркетинг, проводить більш жорсткі переговори з орендодавцями.
Крім того, у другому і третьому кварталах компанії почали "віджимати" продавців і постачальників, вимагаючи у них більш вигідних умов співпраці.
Аналогічні результати показали дослідження, проведені іншими експертами.
"Найбільш ефективними корпоративними заходами у 2009 році 53% респондентів назвали скорочення витрат, 33% - планування бізнес-процесів і поліпшення ефективності, 28% - фокус на маркетингу та продажу", - зазначила маркетинг-директор дослідницької компанії InMind Олена Житник.
Масштаби економії за підсумками третього кварталу у Ernst & Young оцінили так.
Зниження адміністративних витрат - 8-75%, в середньому 22%, підвищення операційної ефективності - 4-30%, 13%, скорочення персоналу - 2,4-80%, 23%, зниження витрат на маркетинг і збут - 10-80%, 33%, кращі умови співпраці з продавцями та постачальниками - 4-70%, 21%, вигідніші умови оренди - 5-70%, 25%.
Їм грошей не треба
Ще на початку 2009 року багатьом компаніям здавалося, що у 2010 році ситуація в економіці покращиться. У третьому кварталі 2009 року оптимістів стало менше.
Свій негатив компанії пояснили по-різному, перераховуючи усі одвічні проблеми української економіки.
На думку Кредісова, почасти такий негатив виправданий: після фінансово-економічної кризи весь світ очікує зростання інфляції та безробіття.
"Це глобальні настрої. Вони переважають, незважаючи на позитивні зміни: стабілізацію фондових ринків і валютних курсів, зростання індексу споживчих настроїв", - відзначив керуючий партнер Ernst & Young.
Безумовно, усіх цікавить, хто стане новим президентом. "Інвестори чекають", - сказала виконавчий директор Європейської бізнес-асоціації Ганна Дерев'янко. За її словами, підприємці сподіваються на конструктивний діалог влади і бізнесу.
"Ми повинні бачити виконання хоча б невеликих конкретних обіцянок і боротьбу з корупцією", - сказала Дерев'янко.
Загалом більшість компаній налаштовані по-бойовому. Вони мають намір активніше працювати з клієнтами, розширювати ринки збуту і розробляти нові продукти. І навпаки - тих, хто планує скорочувати персонал, з кожним кварталом стає менше.
За традицією, бізнес не просить нічого зайвого у держави. Кредісов каже, що компанії не очікують державних закупівель товарів і послуг, бачачи можливості уряду. Також вони більше не сподіваються на вливання коштів у фінансову систему.
"Бізнес реалістичний. Він просить зняти бюрократичні перешкоди, які заважають розвитку. Боротьба з поборами не вимагає фінансових вкладень, навпаки, вона вивільнить кошти. Бізнесмени не просять зменшення ставок податків, вони хочуть чітких, однакових для всіх правил гри", - підкреслив керуючий партнер Ernst & Young.
Довідка
Учасниками п'ятого дослідження Ernst & Young та Європейської бізнес-асоціації стали представники ключового управлінського персоналу 68 українських та міжнародних компаній з різних галузей економіки.
27% учасників - українські компанії. Іноземні фірми складають 73% респондентів, з яких 49% - транснаціональні структури, 21% - європейські компанії, 3% - регіональні фірми, що працюють у країнах СНД.
44% опитаних представляють малі підприємства, у яких працює до 200 осіб, 35% учасників - великі компанії з персоналом понад 1 тисячу осіб, 21% - середні фірми.