Олександр Мельниченко: "Мене дуже цікавить, де заява на купівлю ІСД"
Нинішній керівник АМКУ Олександр Мельниченко любить більше говорити про роботу, ніж про політику. Його колишній шеф Олексій Костусєв свого часу добряче набрид журналістам. Мельниченко - інший випадок. Він коректний і ввічливий.
Мельниченко украй акуратний у своїх висловлюваннях. Лише раз під час інтерв'ю "Економічній правді" голова АМКУ показав, що у нього є емоції. Решту часу він справляв враження юридичної машини, яка штампує ідеальні відповіді.
Можливо, причина у тому, що Мельниченко - колишній суддя. Можливо, це просто особливість характеру. Часто кажуть, що при ньому Антимонопольний комітет почав "закручувати гайки", на повну силу застосовуючи свої повноваження.
Однак нещодавно Рахункова палата, яка певною мірою конкурує з АМКУ у медійному просторі, поширила заяву, що комітет не досліджує стан конкуренції на соціально важливих ринках.
Мельниченко пояснює це обмеженим людським ресурсом свого відомства. Водночас, він пишається тим, що є автором антимонопольного законодавства країни. Це величезна частина його кар'єри. Страшно навіть подумати, що він буде робити без АМКУ.
- Олександре Івановичу, чому так довго Кабмін не робить подання до Верховної ради щодо призначення вас на пост голови комітету?
- Це питання не до мене, а до очільників відповідних державних установ. Я цих питань нікому навіть не ставлю, бо це не коректно. Ніколи в житті я не просив посад, мене завжди на роботу запрошували.
На посаді виконувача обов'язків голови АМКУ відчуваю себе комфортно, оскільки для мене професійне сходження - це засіб духовного самовдосконалення і творчого пошуку.
У 2009 році були чудові умови для професійної творчості. На мій погляд, АМКУ зумів показати свій характер і право називатися органом державної влади із спеціальним статусом.
- Можна провести аналогію з Мінфіном. Там теж перший заступник виконує обов'язки голови. Однак не секрет, що голова Мінфіну перебуває під впливом уряду і не має самостійного голосу. Чи є Антимонопольний комітет залежним від уряду з точки зору реального впливу?
- Між АМКУ та Кабміном - глибока взаємодія. З одного боку, уряд дає доручення комітету щодо досліджень стратегічних ринків, завжди запитує нашу думку з ключових питань. З іншого - АМКУ надає уряду свої пропозиції щодо розвитку конкуренції на соціально важливих ринках, до яких він завжди прислухається.
Ми чекаємо на завершення виборів президента. Сконцентрована думка АМКУ про те, якою має бути система захисту економічної конкуренції, яким бути комітету у найближче десятиріччя, уже покладена на папір як відповідна концепція розвитку.
Аптеки порушили на півмільйона
- Існує думка, що Антимонопольний комітет добре контролює дрібний і середній сегмент підприємств, а великі групи та державні холдинги залишаються поза увагою відомства.
- Якщо така думка була б обґрунтованою, мені було б дуже тривожно. Коли йдеться про оманливу рекламу чи інші види недобросовісної конкуренції, то у цій сфері АМКУ часто притягає до відповідальності середні підприємства.
Але навіть у цій царині ми розслідували справи та приймали рішення щодо великих підприємств, які мають значну ринкову владу. Для прикладу, стосовно операторів мобільного зв'язку за рекламу з так званими нульовими тарифами.
Я вимагаю від співробітників АМКУ захищати конкуренцію і масового споживача від неправомірних дій саме великих підприємств. Для прикладу, розслідуючи ринок послуг торгівлі, ми порушили справу щодо великих торговельних мереж - супермаркетів, а на ринку скрапленого газу - щодо найбільших операторів ринку.
За такими ж принципами діємо на ринках продуктів харчування, зерна, транспорту, телекомунікацій, бензину, будівельних матеріалів, послуг вищої освіти.
АМКУ також миттєво зреагував на економічно безпідставне підвищення цін на ліки "грипозної" групи у жовтні-листопаді 2009 року під час пандемії грипу.
Ми порушили справи проти великих і середніх аптекарських мереж, національних фармацевтичних компаній та найбільших оптових постачальників, з яких 15 найбільших компаній завозять в Україну близько 70 відсотків усіх ліків.
- Чи завищували фармацевти ціни?
- Факти цінових зловживань аптеками доведені. Ми провели 259 перевірок, винесли 1 799 вимог щодо зниження цін на ліки "грипозної" групи в усій Україні.
Вже розглянули 94 справи, притягнули аптекарські мережі до конкурентної відповідальності на суму більш ніж 500 тисяч гривень. З них майже половину штрафів вже стягнуто до держбюджету. Часто мене запитують: "Що буде далі? Чи будуть нові сплески цін?".
Я попередив учасників ринку, що у разі цінових зловживань санкції АМКУ будуть значно більшими. Переконаний, що така сувора відповідальність не потрібна ні аптекарям, ні великим оптовим постачальникам, ні національним виробникам. Упевнений, що ринок ліків увійшов у режим законослухняності.
Дехто розглядає АМКУ як "дубину", якою держава може нищити бізнес. Це не так. Ми захищаємо і підтримуємо переважну більшість підприємств, які прагнуть працювати з дотриманням вимог законодавства, сумлінно і чесно.
До тих, хто прагне отримати надприбутки шляхом зловживань своєю ринковою владою, ми будемо справедливо жорсткими і вимогливими незалежно від політичного забарвлення того чи іншого бізнесу.
- Чому під час девальвації гривні дорожчають не лише імпортні ліки, а й вітчизняні?
- Очевидно, що зростання цін на ліки імпортного виробництва не може бути підставою для підвищення цін на вітчизняні аналоги.
Ринок ліків ще недавно вважався конкурентним. Нам говорили: в Україні 23 тисячі аптек, кілька сотень постачальників ліків імпортного виробництва, багато національних виробників, тому АМКУ на цьому ринку нема що робити.
Однак підвищення цін на ліки "грипозної" групи засвідчило протилежне. Тому АМКУ проводить глибоке дослідження цього ринку, за результатами якого прийме рішення про накладення штрафів.
На "Нафтогазмережі" ніхто не скаржиться
- Кажуть, що на ринку нафтопродуктів є монополія групи "Приват". Чи вдалося вам встановити їх монополію хоча б на ринках окремих областей?
- Про монополію цієї групи говорять лише експерти, але ще не прийнято жодного державного рішення. Я ж не експерт і можу оцінювати лише юридичні факти. АМКУ ретельно досліджує це питання. Висновки - після завершення розгляду.
- Чи розглядаєте загалом ви таке явище, як контроль фінансово-промислової групи на ринку? Терміна "ФПГ" офіційно не існує, але він постійно використовується.
- АМКУ має право діяти тільки у межах своїх повноважень. Якщо є якесь визначення в економічній чи конкурентній теорії, але в правовій практиці воно відсутнє, ми не можемо його застосовувати у своїй роботі.
- Але ж можна довести пов'язаність.
- Безумовно. Ми це робимо під час розгляду заяв про економічну концентрацію. АМКУ щодня працює з такими матеріалами.
- В областях ви встановлюєте факти монополізму певних постачальників пального. Чи свідчить це про причетність до зловживань ФПГ?
- Візьмімо ринок нафтопродуктів. У 2009 році ми встановили близько 70 антиконкурентних дій суб'єктів господарювання. Це дало нам підстави оштрафувати операторів на 4 мільйони гривень.
Загалом до прийняття рішення ми імен не називаємо. Стосовно скрапленого газу був виняток, бо я розумів: якщо ми одразу не виступимо, то ринок не вгамується.
Ми порушили і розслідуємо справу за ознаками антиконкурентних узгоджених дій між сімома найбільшими операторами - "Укрнафтою", "Укрататнафтою", "Укргазвидобуванням", "Нафтохіміком Прикарпаття", "Галичиною" та єдиним суб'єктом господарювання у складі "Линік" і "ТНК-ВР".
Найбільші оптові постачальники скрапленого газу істотно впливають на ціни. Невеличкі підприємства нас цікавлять значно менше. Малі компанії у ціновій політиці часто орієнтуються на великі фірми.
- Була довга історія з встановлення факту монополії на ринку облгазів. Ви спочатку шукали сліди Фірташа...
- Дослідження ще не закінчилися. Це пов'язано з дуже складним листуванням з офшорами.
- Наскільки закономірно шукати монополію, якщо кожен з цих облгазів є природною монополією на своїй території?
- Нам важливо встановити елементи пов'язаності. Треба зрозуміти, чи тут єдиний суб'єкт господарювання, чи їх кілька. Якщо з'ясується, що один тримач, умовно, має 70 відсотків облгазів, то АМКУ повинен перевірити, на підставі якого рішення існує таке становище на ринку.
Якщо суб'єкти перебувають під одним власником, це посилює їх монопольну чи ринкову владу. Якщо відбувається посилення економічної концентрації, АМКУ зазвичай забороняє такі угоди.
Коли йдеться про одного власника, то випрацьовується єдина економічна і цінова політика. Територіальні межі ринку різні, але товарні - збігаються. Власник отримує неконтрольовану економічну владу.
- Але ж на території природної монополії він і так має цю владу?
- Треба враховувати, що він надає не тільки основні, але і додаткові послуги на суміжних ринках, впливаючи на ситуацію.
- Як з цієї позиції ви оцінюєте створення "Нафтогазмереж"?
- Подань чи заяв з цього приводу до АМКУ не надходило.
- Ви можете не дати дозволу на створення цієї монополії?
- Ми зобов'язані заборонити створення монопольного утворення, і такі рішення АМКУ приймав неодноразово.
- Ви не відчуваєте своєї провини за дефолт, який оголосила "Укрзалізниця"? Ви завжди обмежували її тарифи.
- Питання управління і господарювання в "Укрзалізниці" повинні бути розведеними в просторі і часі. Необхідно створити Національну комісію регулювання транспорту, на яку, зокрема, покласти питання тарифного регулювання.
Тоді не буде ситуації, яка склалася у сфері залізничних вантажних перевезень, де й досі всупереч вимогам АМКУ не розроблено порядку формування тарифів.
- Наприкінці грудня оператори зв'язку написали вам листа з проханням визнати послуги доступу до кабельної каналізації електрозв'язку окремим ринком і, відповідно, визнати "Укртелеком" монополістом на ньому. Чи вивчив АМКУ цю ситуацію?
- Ми ініціювали розробку порядку формування тарифів. НКРЗ підготувала документ, який зараз розглядає АМКУ. За лічені дні ми зробимо висновки і передамо їх НКРЗ для запровадження. Цей тариф буде регулюватися НКРЗ.
Вважаю, що ці питання повинні регулюватися законом. Зараз вони регулюються постановою уряду, і цього достатньо для легітимності правозастосування. Сподіваюся, що буде прийнято і закон.
- У чому полягали "невраховані обставини", про які говорили "Київстар" та МТС, коли звернулися до вас щодо перегляду питання про визнання їх монополістами на ринку інтерконекту?
- Справа в процесі перегляду. У нас існує режим взаємної довіри: без дозволу суб'єкта, який до нас звертався, ми не можемо надавати цю інформацію.
- Чи є контроль якоїсь великої групи над великою частиною цукрового ринку?
- Пам'ятаєте, як влітку 2009 року АМКУ довелося застосовувати свої повноваження, щоб припинити безпідставне підвищення цін на цукор?
Сьогодні ж ситуація на цьому ринку значною мірою пов'язана з діями Мінагрополітики. Саме воно відповідає за розвиток конкуренції, інтервенційну політику і прогнозування посівних площ.
- Чи дасте ви дозвіл на об'єднання компаній "Кернел" та Allseeds Group? За відсотками їхньої частки ринку там же виходить колективна монополія.
- Таке об'єднання може спричинити проблеми, однак досі жодної заяви щодо цієї економічної концентрації не надходило.
АМКУ буде ретельно розглядати справу, бо колись цей ринок був у "розхристаному" стані. Утім, за останні два роки на дії учасників цього сектора не було жодної скарги.
- Щодо угоди про купівлю ІСД до вас уже зверталися?
- Ні. Мене самого це дуже цікавить, і я навіть запитав у своєї канцелярії, може, там ця заява лежить, і я її пропустив?
- Відсутність заяви - це порушення?
- Ні. Великі суб'єкти господарювання часто передбачають у договорі умову відкладання: угода набирає чинності після отримання дозволу антимонопольних органів.
Усі вже навчені і застосовують такий принцип. Чекаємо на звернення. Думаю, там випадок нескладний.
- Чи досліджуєте ви ринок залізорудної сировини і феросплавів? Для прикладу, у контексті останнього конфлікту на КЗРК?
- АМКУ брав участь в усуненні суперечностей, які існували на цьому ринку, і продовжує ретельно контролювати дії його учасників.
Але офіційних заяв до нас з цього приводу не надходило, тому підстав для розслідування справи немає.
- Проблеми "Arcelor Mittal Кривий Ріг" з постачальниками феросплавів - хіба не достатня підстава?
- Ми брали участь у розв'язанні цих конфліктів, і вони були врегульовані.
- Але ж зараз деякі металургійні комбінати купують залізну руду за кордоном, при тому, що в Україні - величезні поклади сировини.
- Я поділяю вашу стурбованість, але всі антимонопольні відомства світу порушують справи, насамперед, у разі звернення учасників ринку. Інакше треба поставити біля кожного підприємства "антимонопольного міліціонера".
"Ми діємо як правоохоронний орган"
- А чому б і справді не ввести антимонопольну міліцію?
- Комітет давно функціонує як правоохоронний орган: перевіряє підприємства, вилучає докази, накладає штрафи. Тимчасом, працівники не мають жодної соціальної захищеності.
Нашого дніпропетровського співробітника побили, на моє переконання, через виконання службових обов'язків. Потрібно змінювати закон.
- Які антимонопольні справи, на вашу думку, стали найгучнішими у 2009 році?
- Рішення АМКУ на ринку авіаційного пального щодо компанії "КРЕБО", "Укртатнафти", фірми "ЛУК АВІА ОЙЛ", на ринку спеціалізованих аеропортових послуг - щодо ДП "МА "Бориспіль".
А ще - рішення щодо зловживань на ринку нафтопродуктів, зниження вартості проїзду у київському громадському транспорті, припинення цінових криз на ринках цукру, ліків та лимонів.
Ми також прийняли рішення щодо "Волі-Кабель" на ринку доступу до телепрограм, заборони реклами з використанням "нульових" тарифів операторами мобільного зв'язку. Загалом - майже 4 тисячі порушень за 2009 рік.
- Чому ви оштрафували компанію "КРЕБО" на таку велику суму, якщо вона єдина визнала свою провину?
- Все було не зовсім так. Спочатку вони хотіли визнати порушення, але коли я попросив їх письмово підтвердити таку позицію, вони наголосили, що ніде в документації АМКУ не повинно бути написано, що вони порушення визнають. Тепер, сподіваюся, зроблять правильні висновки.
- Накладений на цю компанію штраф справді більший за її річний прибуток?
- Він не складає навіть половини річного обороту цього підприємства. АМКУ не прив'язується до прибутку, він враховує лише оборот. Це відповідає європейському та світовому законодавству.
- Тобто, більшим за прибуток штраф може бути?
- Так, особливо якщо суб'єкт є неефективним господарем. Це не стосується цього випадку, а в цілому.
- Наскільки адекватними є санкції АМКУ?
- Політика санкцій прозора. Якщо порушники усувають негативні наслідки своїх дій, відшкодовують потерпілим збитки і визнають порушення, санкції не є суворими. В іншому випадку настає відповідальність у межах до 10% річного обороту компанії.
Так було у справі щодо "КРЕБО", "Укртатнафти", "ЛУК АВІА ОЙЛ" та "МА "Бориспіль", де загальна сума стягнень становила 265 мільйонів гривень.
- Але ж комітет може помилятися. Учасники ринку оскаржують ваше рішення в суді, а ви за це накладаєте на них підвищений штраф.
- За те, що до суду звертаються? Ніколи такого не було і не буде.
- Так це ж і є невизнання!
- Це не так. Йдеться про поведінку суб'єкта господарювання у стінах АМКУ під час розгляду справи. Тобто, ми враховуємо поведінку порушника до моменту прийняття власного рішення.
- Наскільки адекватні ваші заходи? Якщо є рецидиви на ринку пального чи цукру, може, щось не так у системі санкцій?
- Не в тому річ. Думаю, в період політичної конкуренції, яка точиться в Україні, деякі керівники великих підприємств розраховували, що контрольні механізми державного апарату послабшали і на цьому можна зіграти.
Однак АМКУ, координуючи роботу з урядом і правоохоронними органами, показав: держапарат готовий до будь-яких викликів.
- Але ж навесні знову подорожчають бензин і цукор...
- Запобігти цьому може скоординована робота усіх гілок влади, запровадження принципу невідворотності покарання за неправомірні дії незалежно від політичного "кольору" бізнесу, створення обстановки нетерпимості до порушників.
- Комітет наділений функцію примусового поділу бізнесу. В Україні цей механізм уже використовувався?
- Ні, хоча були ситуації, коли це питання обговорювалося. Такий захід АМКУ застосовує у разі, коли монопольні утворення зловживають своєю ринковою владою або вчиняють неконкурентні змови. Не виключаю, що у 2010 році ми зробимо це уперше.