Нові акцизи, футбол та нестерпне бажання працювати
Минулого тижня депутати, як завжди, не поспішали перейматися економічною проблематикою, і зосередили увагу на кулуарних плітках щодо широкої коаліції. Результативність їхньої роботи була вкрай низькою.
Але "Економічна правда" все ж спробувала винайти в роботі парламентарів хоча б кволі пагони чи натяки роботи на економічному фронті.
На старті парламентського тижня більша частина депутатів під впливом ностальгічних почуттів підтримали пропозицію комуністів і прийняли постанову щодо підготовки та відзначення 75-річчя стаханівського руху.
Святкування ж 20-річчя іншого руху, народного, який за перебудову, було жорстоко відкинуто і проігноровано не тільки комуністами і регіоналами, але й блоком Литвина. Постанову вкотре не було включено до порядку денного.
Також вкотре, оминаючи фундаментальні перетворення в економічному законодавстві, парламентарі пішли звичним шляхом антикризових реформ - шляхом посилення фіскального тиску.
Вони змінили закон, що регулює ставки акцизного збору на етиловий спирт та алкогольні напої, підвищивши ставки акцизу на кріплені вина. На відміну від стаханівського руху, народні портвейни на кшталт "Слов'янське" і "Приморське" ностальгічних почуттів у депутатів не викликали.
Зміни до закону "Про ставки акцизного збору на спирт етиловий та алкогольні напої"
Код товару згідно з УКТ ЗЕД | Опис товару | Ставки акцизного збору у гривнях з одиниці товару | |
Стара редакція | Нова редакція | ||
2204 (крім 2204 10, 2204 21 10 00, | Вина виноградні натуральні | 0,01 грн. за 1 л | 0,25 грн. за 1 л |
2204 (крім 2204 10, 2204 21 10 00, | Вина натуральні з доданням спирту та міцні (кріплені) марочні* | 0,5 грн. за 1 л | 0,5 грн. за 1 л |
2204 (крім 2204 10, 2204 21 10 00, | Вина натуральні з доданням спирту та міцні (кріплені) з об'ємною часткою етилового спирту не більше 20% (крім марочних) | - | 1,4 грн. за 1 л |
2204 (крім 2204 10, 2204 21 10 00, | Вина натуральні з доданням спирту та міцні (кріплені) з об'ємною часткою етилового спирту понад 20% | - | 34 грн. за 1 л 100-відсоткового спирту |
*слово "марочні" додано у новій редакції закону
Не пощастило і виробникам пива - з 1 липня 2009 року ставку акцизного збору на пиво із солоду з одиниці реалізованого товару збільшили з 0,34 до 0,54 гривні за 1 літр.
Цими кроками депутати планують збільшити дохідну частину державного бюджету на 287,5 мільйона гривень.
Окремого закону дочекалося і Національне виробничо-аграрне об'єднання "Масандра". Завдяки наполегливому лобіюванню депутата-комуніста Леоніда Грача в законі були прописані структура, повноваження та особливості правового і економічного режиму майнового комплексу.
Підприємство захистили від можливих розкрадань, закріпили законодавчо-організаційну структуру та вивели його на п'ять років за межі дії закону про банкрутство. Контроль за діяльністю підприємства та його майновим комплексом здійснюватиме Кабінет міністрів та Фонд державного майна.
Час покаже, чи врятує цей закон "Масандру", адже її радгосп-завод "Веселовський" вже успішно довели до банкрутства, а це найбільша прибережна смуга між Судаком та Алуштою, біля 200 га землі.
Наступний блок прийнятих актів можна віднести до аграрної галузі.
Це, перш за все, закон про охорону родючості земель. Документ посилює контроль за використанням земель та відповідальність землекористувачів і землевласників за збереження потенціалу земельних ресурсів.
Маючи близько 1 відсотка сільськогосподарських угідь світу, Україна швидко втрачає свій земельний потенціал у зв'язку з прогресуючим погіршенням якісних показників родючості ґрунтів.
Крім того, внаслідок зниження культури землеробства щороку втрачається від 0,6 до 1 тонни гумусу з кожного гектара землі. На жаль, шанс загальмувати ці процеси мізерні - у тимчасових орендарів українських земель логіка одна: прибуток понад усе.
Прийняття в цілому законопроекту про внесення змін до законів, що стосуються зрошувального землеробства, можна вважати актом безсилля держави в питанні фінансування серйозних інфраструктурних об'єктів, зокрема меліоративних систем.
Документ передбачає залучення додаткових джерел фінансування для забезпечення будівництва, реконструкції та експлуатації меліоративних систем на умовах концесії.
Одним з важливих законів, прийнятих минулого тижня, став документ про державну підтримку сільського господарства. Він має удосконалити державне цінове регулювання ринку сільгосппродукції, страхування ризиків та заходів з відновлення тваринництва і реалізації соціальних програм на селі.
Парламентарі розширили список продуктових ринків, на які Аграрний фонд може виходити з товарними інтервенціями.
Об'єкти державного цінового регулювання
Стара редакція закону | Нова редакція закону |
Пшениця і суміш пшениці та жита (меслин), жито, ячмінь, овес, кукурудза, борошно пшеничне або суміші пшениці та жита (меслину), соєві боби неподрібнені, насіння льону неподрібнене, насіння з ріпаку неподрібнене, насіння соняшнику неподрібнене, шишки хмелю свіжі або сухі, подрібнені або неподрібнені, цукор з цукрових буряків. | пшениця тверда, пшениця м'яка, зерно суміші пшениці та жита (меслин), кукурудза, ячмінь, жито озиме, жито ярове, горох, гречка, просо, овес, соя, насіння соняшника, насіння ріпаку, насіння льону, шишки хмелю, цукор-пісок буряковий, борошно пшеничне, борошно житнє, м'ясо та субпродукти забійних тварин та птиці, молоко сухе, сухі адаптовані молочні суміші (замінники грудного молока), масло вершкове, вовна, олія соняшникова, овочі та фрукти. |
Проте, Аграрний фонд матиме змогу ефективно впливати на ціни на цих ринках лише за умови відповідного фінансування, а це зараз малоймовірно. Як зазначив один з авторів законопроекту регіонал Сергій Рижук, внесення продуктів у список не означає, що ціни на них будуть обов'язково регулюватися.
Поряд з цим, для об'єктів державного цінового регулювання законом було встановлено граничну торговельну надбавку на рівні не вище 20% оптово-відпускної ціни виробника, або митної вартості.
Крім цього, прийнятий закон зобов`язує підприємства оптової та роздрібної торгівлі проводити розрахунки з постачальниками об`єктів державного цінового регулювання не пізніше ніж через сім банківських днів після отримання виручки від їх реалізації.
Можна привітати і міжнародних автоперевізників. Проект закону про податок на додану вартість передбачає оподаткування транспортних послуг, пов'язаних з міжнародним перевезенням вантажів автомобільним транспортом в Україні та за її межами, за нульовою ставкою.
При цьому документом, що засвідчує факт такого перевезення, є міжнародна товарно-транспортна накладна CMR.
Недолугу підготовку до Євро-2012 депутати вирішили компенсувати законотворчою діяльністю за принципом "якось воно буде, а владу треба ділити зараз".
Уряд запропонував зміни до закону про організацію та проведення фінальної частини чемпіонату Європи з футболу в Україні.
Цей законопроект повністю змінює стару редакцію, а також вносить зміни в Земельний кодекс та закони про єдиний митний тариф та про планування та забудову територій.
Документ визначає координуючу роль уряду щодо діяльності центральних та місцевих органів виконавчої влади. Уряд також координуватиме розробку, затвердження та виконання завдань і заходів відповідних галузевих, регіональних та міських програм з підготовки та проведення форуму.
Поряд з цим, документ звільняє від сплати ввізного мита до 1 вересня 2012 року товари, що не виробляються в Україні, крім підакцизних, котрі необхідні для будівництва спортивних споруд до чемпіонату.
Також документ унормовує основи співробітництва з УЄФА та ФФУ щодо виконання зобов'язань та гарантій, визначених в угоді про проведення чемпіонату.
Не обійшлося минулого тижня і без актів, спрямованих на загравання з електоратом. Таким документом став проект закону про статус ветеранів війни та гарантії їх соціального захисту.
Згідно з його новими нормами, до інвалідів війни зарахували осіб, які у неповнолітньому віці були призвані чи добровільно вступили до лав радянської армії і флоту під час військових призовів 1941-1945 років.
Наостанок депутати прийняли закон про референдум та звільнили з посади міністра оборони Юрія Єханурова.
Чи то примара майбутньої коаліції, чи то нездорове бажання "попрацювати" змусили депутатів присвятити пленарним засіданням і наступний тиждень.
Отже, три тижні поспіль сесійної парламентської роботи, очевидно, мають продемонструвати українському народу високу працездатність народних обранців. На жаль, поки що ефективність їх роботи прямо пропорційна хронологічній відстані до найближчих виборів - чим менший строк, тим менша користь.