80% українських компаній відчувають вплив економічної кризи
У ході дослідження "Вплив економічної кризи на українські компанії" близько 80% компаній-учасниць опитування підтвердили, що їх бізнес вже відчуває на собі вплив економічного спаду.
В дослідженні участь взяли 143 провідні національні та закордонні компанії, які працюють в Україні.
Три основні сектори, на які економічна криза впливає найбільше: фінансові послуги (на думку 74% респондентів); нерухомість та будівництво (72%); металургія та добувна промисловість (70%). 2009 року наслідки кризи відчують на собі ті ж самі галузі, однак найбільше постраждає сфера будівництва (70%).
Вплив кризи 56% компаній відчувають у зменшенні споживчих витрат населення (зниженні продажів та попиту). Також респонденти назвали затримку платежів (53%) та недоступність кредитних ресурсів (46%) серед основних проблем, з якими їм довелося зіткнутися останнім часом. 46% респондентів непокоїть девальвація національної валюти, а 40% - темпи інфляції.
За словами керуючого партнеру "Ернст енд Янг" Олексія Кредісова, роблячи прогнози на 2009 рік, компанії висловлюють більш оптимістичні думки, коли мова йде про їхні підприємства, ніж про економіку в цілому.
Так, 34% респондентів очікують, що 2009 року їх прибутки будуть зростати на тому ж рівні, що і поточного року, а інші 34% думають, що їх прибутки будуть трохи нижче, ніж 2008 року. При цьому 86% опитуваних заявили, що вони очікують спаду української економіки протягом наступних 12 місяців. З них 53% респондентів вважають, що українська економіка продемонструє помірний спад, а 33% кажуть, що слід очікувати значного спаду.
Цікаво, що в умовах кризи 63% респондентів спираються рівною мірою на ЗМІ, професійних консультантів та фінансові установи як найбільш важливі джерела інформації.
Спеціальний фокус дослідження - питання управління персоналом:
65% компаній змінили свої плани з найму персоналу на найближчі шість місяців. Більшість компаній не планує скорочувати персонал. Наприклад, скорочення не торкнеться вищого керівництва, 10% планує скорочувати середню керівну ланку, 15% учасників передбачає, що їм доведеться скорочувати професійний/адміністративний персонал, а 25% компаній планує скоротити допоміжний персонал та робочих.
Ті компанії, які розглядають план скорочення персоналу, в середньому збираються скоротити 18% робочих, 12% професійного/адміністративного персоналу та 9% представників середньої керівної ланки.
Серед учасників дослідження 27% внесли зміни в політику нарахування заробітних плат, однак трохи менше, ніж половина наших учасників не планують переглядати заплановане зростання зарплат.
Більше третини всіх учасників збираються відкласти подальше зростання зарплат, близько 14% планує зменшити заплановане зростання на рівні 13-14% в середньому (показники відрізняються в залежності від категорії персоналу) і лише 6% учасників планують знизити поточні заробітні плати на 19-20% для всіх категорії співробітників.
У зв'язку з економічною кризою, близько 23% компаній-учасниць планує інші зміни в кадрових політиках та процедурах, з них близько половини збираються змінити валюту деномінування заробітних плат, а дві третини - перелік пільг, що надаються співробітникам.
30% компаній-учасниць дослідження планують внести зміни в програми навчання співробітників, з них 43% збираються зменшити бюджет програм.