"Монополька" повертається
Обсяг має значення
Як стало відомо ЕП, керівництво "Укрспирту" незабаром має оприлюднити плани збільшення наступного року обсягів власного виробництва горілки до 10-15% від загального продажу лікеро-горілчаної продукції в Україні. А джерела ЕП в концерні говорять, що насправді корпорація розраховує навіть на 20%.
За даними Держкомстату, на сьогодні горілка "Укрспирту" займає 3% ринку.
Усього, як підрахував Союз оптовиків та виробників алкоголю й тютюну, за 2007 р. в Україні було вироблено 37,96 млн. декалітрів горілки. За 8 місяців цього року - 22,229 млн. дал (за той самий період минулого року цифра складала більш ніж 21,921 млн. дал). Тобто, орієнтовно "Укрспирт" має виробляти десь від 4 до 8 млн. дал горілки.
Прес-служба "Укрспирту" підтверджує плани концерну зі збільшення обсягів виробництва. "Ми справді на даному етапі аналізуємо, скільки ж саме горілки зможемо виробити і продати. Питання, чи варто виробляти її більше, в нас нема, є лише питання, коли і як", - сказав прес-секретар "Укрспирту" Ельдар Селімов.
За його словами, зараз корпорація має вільні потужності на 9 млн. дал на рік.
"З сировиною зараз проблем нема, зерна більш ніж достатньо. Виходячи з цього, "Укрспирт" має змогу завантажити потужності своїх заводів і випустити горілки велику кількість", - говорить аналітик центру маркетингових досліджень "Украгроконсалт" Єлизавета Малишко.
"Шуро, це ж не наш метод!"
Своїми перевагами в "Укрспирті" називають, зокрема, "якість, чітке розуміння, звідки і якої якості сировина та наявність спеціалістів". Концерн вирішив охопити усі цінові сегменти. Хоч в основному прагне заробляти з продажу горілки середньої вартості.
Вкладати кошти у "розкрутку" бренда наразі держава особливого бажання не має. Ставка робиться на регіональні підприємства. Мовляв, місцеві мешканці знають свого виробника, чимало з них працює на підприємствах "Укрспирту". Та й "досвід роботи з локальними брендами" вже є.
Окрім того, "Укрспирт" сподівається на допомогу місцевої влади. У концерні вірять, що, наприклад, губернатори розраховуватимуть на чесно і вчасно виплачений горілчаний податок. І сприятимуть реалізації горілки задля наповнення обласного бюджету.
А продукція преміум-сегменту, за планом, має реалізуватися на загальнодержавному рівні. "Ми хочемо, аби Україна мала першу державну горілку, яка, наприклад, під час урочистостей стояла б на столах у посольствах, представництвах тощо. Ми вже навіть маємо попередні домовленості щодо цього", - говорить прес-секретар концерну.
Експерти ставляться до таких методів насторожено. "По суті, це можливість держструктурі використовувати адміністративний ресурс. Гадаю, у цьому зв'язку ще більш необхідно частину спиртових заводів віддати у приватні руки", - сказала, зокрема, начальник аналітичного відділу консалтингового агентства "ААА" Марія Колесник.
"І я не впевнена, що концерн даватиме на виготовлення горілки того ж середнього цінового сегменту саме свій найякісніший спирт", - додала вона.
У прес-службі концерну визнають, що були готові до таких звинувачень. "Ми беремо на себе повний податковий тягар. І платитимемо не лише умовний акциз з подальшим поверненням його з бюджету у вигляді компенсації ПДВ. Прибуток від виробництва також надходитиме в бюджет. Це державний спосіб заробляння грошей. Ми ж іншим не забороняємо виробляти горілку ", - прокоментував Ельдар Селімов.
Самі учасники ринку через небажання сваритися з постачальником сировини коментувати перспективи "Укрспирту" не беруться. "Насправді державна продукція у великої кількості людей може навпаки асоціюватися з неякісним товаром", - поділилися міркуваннями у одній з найбільших компаній-виробників.
"Вивести на ринок України нову горілчану марку стає все складніше - високий рівень конкуренції та динаміка змін. На даний час галузь вважається сформованою, тому що більшість торгівельних марок належать 5 головним гравцям", - коментує маркетинг-директор компанії "Олімп" Олена Аннєнко.
За її словами, вартість розкрутки алкогольного бренду дедалі зростає, і бюджети на запуск марки 2009 року будуть вдвічі більші, ніж 2008. А зміни у законодавстві про рекламу обмежать спроможність компаній зі старту створити знання нової марки за рахунок масованої прямої реклами.
"Без якісного маркетингу тут нічого не досягнеш. А в держави, я так думаю, не буде ані бюджету, ані вміння. Можна змусити магазин купити ящик горілки, але неможливо змусити купити її споживача", - переконує експерт горілчаного ринку Олексій Філановський.
Навіть за найпростішої упаковки та хорошої логістики, за прогнозами експерта, державна горілка коштуватиме гривень 13-14. "Чому я маю віддавати перевагу їй, а не взяти горілку когось із відомих виробників, продукцію яких я вже брав? Це при тому, що горілку вартістю від 12 до 18 гривень звичайний споживач на смак практично не розрізнить", - каже він.
Між тим, в "Укрспирті" самовладання не втрачають і заявляють, що їх більше хвилює не те, як привабити покупців, а те, що державну горілку почнуть підробляти.
"Дійсно, в середньому сегменті нема продуктів, які тривалий час утримують лідерські позиції. В той же час, маленькі, локальні бренди мають свого покупця. Та й по ціні кінцевої продукції ми можемо дозволити собі більші поступки, бо не маємо великих видатків на рекламу" - стверджує Ельдар Селімов.
Істина навіть не у вині
Що саме підштовхнуло керівництво "Укрспирту" до активізації одного з видів своєї діяльності, на офіційному рівні поки що не пояснюється. Можна було б пов'язати це з реорганізацією держконцерну.
Проте, в "Укрспирту" є й інші підстави. Не секрет, що приватні алкогольні гіганти періодично намагаються шантажувати державу. Наприклад, заявами про те, що от-от - і виробництво доведеться зупинити, щоб не працювати збитково. Читай між рядків: "Вам слід бути до нас більш поблажливими, а то недоотримаєте у бюджет декілька сотень мільйонів гривень. А раптом таки вибори..."
За умови власного виробництва подібні погрози будуть беззмістовні - адже це буде лише "здача" ринку державному гравцеві.