Американці дунуть в український газопровід
Про існування проекту повідомляє з посиланням на помічника Державного секретаря США Метью Брайза інформагентство Reuters.
Чиновник розповів про такий намір у Брюсселі, але не уточнив подробиць проекту. Лише сказав, що його здійснення має за мету усунення "вузького місця" в українській газотранспортній мережі на кордоні із Словаччиною.
Домовленість, у якій зацікавлені США, мала би бути досягнута на підставі вже наявного меморандуму про порозуміння між Україною, Росією й Німеччиною.
Проект, про який говорив американський урядовець, коштував би лише близько 800 млн. дол. і при цьому надав би пропускної можливості приблизно у дві третини від потужності газопроводу Nabucco, який будується Євросоюзом для транспортування близькосхідного й середньоазійського газу.
За словами Брайза, цей проект не повинен залежати від того, чи втримається при владі в Україні той чи інший уряд. "Дуже важливо, чи буде належна політична воля, щоб розірвати негативне коло непрозорості й корупції в енергетичному секторі", - сказав він.
На думку керівника Центру енергетичних досліджень Костянтина Бородіна, проект має виразно політичне забарвлення. "США прагнуть через Україну "заблокувати" Росію, яка є найбільшим постачальником газу до Європи. США прагнуть завадити зміцненню енергетичної ролі Росії в Європі, використовуючи при цьому Україну", - пояснює експерт.
Втім, за його словами, українська транзитна монополія в газовій сфері вже добігає кінця. Навіть якщо Вашингтону вдасться заблокувати реалізацію всіх європейських транзитних проектів "Газпрому", Росія просто переорієнтується на постачання газу у східному напрямку - на стрімко зростаючі ринкі Індії та Китаю. Ціна на газ на цих ринках еквівалентна європейській. Поки що Росія не робить цього лише тому, що не впевнена, чи варто їй підсилювати економіку двох нових економічних наддержав.
Щоправда, навряд чи таке переорієнтування насправді суттєво зменшить транзит. Адже внаслідок дефіциту газу ціна на нього в Європі виросте, а отже, постачати його туди буде вигідніше.
"Газопровід, який іде через Україну, справді вимагає модернізації. Через те, що він зношений, під час транзиту частина газу губиться", - відзначає аналітик компанії Foyil Securities New Europe Ісмаїл Сафаралієв.
Проте Костянтин Бородін упевнений, що подібні переговори (а це не перший) лише ганьблять Україну. "Те, що ми самі не можемо виділити грошей на ремонт чи модернізацію газопроводу, означає, що керівництво "Нафтогазу" неефективне", - стверджує він.
В НАК "Нафтогаз України" та ДК "Укртрансгаз" переадресовують питання одне одному. Але повідомляють, що з ними безпосередньо переговори щодо інвестицій ще не велися. "Всього на модернізацію газопроводу необхідно 2,5 млрд. грн. Але щодо американських інвестицій, то тут розмова поки що безпредметна", - сказали ЕП у прес-службі "Укртрансгазу".
"Я б до заяви Брайза не ставився серйозно. Асигнувань з держбюджету США однозначно не буде. Швидше за все, держдепартамент має намір залучити до проекту американські компанії, "порадити" їм інвестувати гроші в цей проект. Але навіть якщо проект реалізується, не факт, що ми отримаємо збільшення транзиту. Газопровід без гарантованого завантаження мало чого вартий. Тому на чергу приватних американських інвесторів у проекті я б теж не розраховував", - додає Бородін.
В такому випадку незрозуміло, яку вигоду матимуть заморські компанії при вкладанні коштів в український газопровід. Адже вони в принципі не зможуть стати його співвласниками: це заборонено законодавством України. Аналітик Millennium Capital Юлія Герасименко вважає, що "інтерес західних інвесторів полягає в борговому фінансуванні проекту з наданням державних гарантій".
Себто, кошти вкладатимуться з метою отримання в подальшому відсотків від прибутку за певні роки. Можна припустити, що це буде робитися, наприклад, за гарантіями Президента України. Саме тому й наголошується, що доля проекту не має залежати від долі уряду.
Нестабільність ситуації в Україні явно насторожує американську сторону. Геополітичні інтереси США відіграють важливу роль, але й приватним інвесторам є сенс замислитися, чи варто інвестувати гроші в цей проект. Тому, чи піде справа далі розмов - покаже час.
Нагадаємо, що Україна є головним транзитором російського й середньоазійського газу до країн Європи. Але через регулярні російсько-українські суперечки з цього питання Євросоюз готує й інші шляхи постачання в обхід України - такі, як запланований проект Nabucco вартістю 12 млрд. дол.
Після так званої "газової війни" 2005/2006 років, "Газпром" ініціював і здійснює масштабні проекти будівництва газопроводів в обхід України. Перший ("Північний потік", дном Балтійського моря до Німеччини) вірогідно, буде реалізований у 2011-2013 роках. Другий ("Південний потік") проляже через Чорне море. Є ще проект другої нитки Ямал-Європа через Бєларусь та Польщу, який, імовірно, почнуть реалізовувати після того, як "Газпром" закріпиться в якості власника половини акцій "Белтрансгазу".
Закон України "Про трубопровідний транспорт" забороняє реорганізацію (злиття, приєднання, розділення) державних підприємств магістрального трубопровідного транспорту, а також їх приватизацію й відчуження основних фондів, у тому числі передачу в концесію, оренду, лізинг, заставу, управління, статутний фонд іншим підприємствам.